Hålplåt i ljuddämpare?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Tja,

Någon som vet vart man kan få tag i "hålplåt", ni vet sån som håller stoppningen på plats i en ljuddämpare?

Skulle behöva en som är 3", finns det ark eller motsvarande att köpa, eller måste jag hitta en 3" dämpare att slakta?

//Noc

Tackar för det rekordsnabba svaret!
Så sållplåt är facktermen, bra att veta! Dock hade dom inte 3" på bikeline, samt jag tyckte det var nog så dyrt för en bit rör...

Ska forska vidare litegrann. Kan hända att jag hittar nån gammal 3" dämpare nånstans, kan ju inte vara så jäkla noga. Ev får jag lite sämre ljuddämpning, men so what, bara det flödar och där kan det ju inte skilja mellan olika av samma dim?

edit, Vafalls, här skriver jag så fingrarna blöder och så hinner det ploppa in 2 svar till... :)
Ska kolla upp bagaren, hehe. Hos en järnhandlare är det väl hela plåtar som gäller antar jag, dvs 1x2m? Någon som behöver ljuddämparinsatser? :hihi

Last edited:
Ja sållplåt eller perf.plåt är det vanligaste namnet. Men ska du ha rör är det ju smidigast att köpa färdiga rör. Ty det är inte lätt att svetsa ihop ändarna om du ska rundvalsa ett rör själv, man bränner lätt bort materialet. Sist jag handlade perforerade rör var det av bikeline. Men jag tror att Lundkvists är billigare.

/J
Tackar för det rekordsnabba svaret!
Så sållplåt är facktermen, bra att veta! Dock hade dom inte 3" på bikeline, samt jag tyckte det var nog så dyrt för en bit rör...

Ska forska vidare litegrann. Kan hända att jag hittar nån gammal 3" dämpare nånstans, kan ju inte vara så jäkla noga. Ev får jag lite sämre ljuddämpning, men so what, bara det flödar och där kan det ju inte skilja mellan olika av samma dim?

edit, Vafalls, här skriver jag så fingrarna blöder och så hinner det ploppa in 2 svar till... :)
Ska kolla upp bagaren, hehe. Hos en järnhandlare är det väl hela plåtar som gäller antar jag, dvs 1x2m? Någon som behöver ljuddämparinsatser? :hihi

Måste ju gå punkta ihop det med tigen? Annars går det väl säkert popnita?

Rör

Ferrita.com har alla dimensioner (o rostfritt). Köpte själv där när jag gjorde om mina original till "race" (öppna).

T.

Måste ju gå punkta ihop det med tigen? Annars går det väl säkert popnita?

Det går att svetsa, men det är inte lätt. Köp ett färdigt 3" rör istället, de har operforerade kanter mellan vilka den fabriksgjorda svetsfogen ligger. När du ska rundvalsa och svetsa själv så hamnar du mitt bland hålen.

Jag har svetsad i sådan plåt. Så det går, men det är inte lätt.

Finns färdiga såna rör med fläns o allt. Tillbehör till Simsons sportsystem för bil. Finns på mekonomen för typ 120,-

köp färdigt.. jag tycker att rulla den fint är den svåra biten. jag punktar då med migen. de går men de blir inte heller snyggt.. tur de inte sitter nån tomte i ljuddämparn och klagar :rolleyes:

Ok, tack för alla tips! Mekonomen-tipset verkar hetast just nu =) 120kr kan jag kanske avvara... :)

Sen ozeo, det är inte svårt att "rulla" bra om man har en vals :)

nån måste: köp en vanlig plåt... har du provat att borra? :D

ont: slakta en gammal simons dämpare från micro :tummenupp röret inuti borde klarat sig bra från tidens tand

Hade du bott lite närmare hade jag kunna fixa åt dig,
Bara å valsa å sen använder man sig av en punktsvets.
Gjorde insats till min hoj nyligen.
Visserligen rektangulär men ja kan göra runda också :mattias

Men ett tips är å gå till en plåtslagar/ventilationsfirma.
Dom har de garanterat å hjälper dig säkert :tummenupp

29z6blg.jpg

Last edited:
Allright, har några ventilationssnubbar på jobbet, ska höra med dom. Punktsvets har jag tillgång till =) Har inte börjat med själva burken än, är fortfarande på röret framför än...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick