Hårdare dämpning - Tjockare olja?

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Stämmer det att man kan ta olja med högre viskositet i gaffeln för att få hårdare dämpning?

Tycker min är lite mjuk och funderar på att göra nåt åt de. Är det oljebyte som gäller och kanske även byta fjädrarna inuti?

Svårt jobb?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har aldrig hållit på men sånt så jag vet inget. Men det är väl ganska vedertaget att man varierar oljemängd och viskositet beroende på vad man vill ha för egenskaper. Men det finns säkert massa folk här som e bra på sånt. Jag är en nitlott i det fallet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Högre viskositet = "tjockare" olja = trögare rörelse = mer dämpning men även mer retur och lite sämre respons.

Mer olja = samma dämpning men mer progressivitet. Typ ungefär...

Frågan är när den är mjuk. Det kanske helt enkelt är för dålig fjäder, vilket är vanligare än att kompressionsdämpningen är för dålig. Iaf när det gäller gaffel på hojar med några år på nacken.

Svårt är det inte, om man kan eller har ett hum vill säga. Ta bort benen från hojen, skruva av toppen på benen och lyft ur klumpen + fjädrarna. Töm ur oljan och pumpa gärna benen några gånger. Fyll i fräsch olja och mät till rätt nivå (ev + 5 mm), stoppa tillbaka dina nyinköpta fjädrar och sätt sedan i klumpen i toppen av benen innan allt monteras tillbaka på hojen.

Testkör.
 
Last edited:

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Högre viskositet = "tjockare" olja = trögare rörelse = mer dämpning men även mer retur och lite sämre respons.

Mer olja = samma dämpning men mer progressivitet. Typ ungefär...

Frågan är när den är mjuk. Det kanske helt enkelt är för dålig fjäder, vilket är vanligare än att kompressionsdämpningen är för dålig. Iaf när det gäller gaffel på hojar med några år på nacken.

Jo fjädern börjar ju säkert att bli lite "lojj". Den är ju trots allt 21 år och 6000 mil gammal om den inte är bytt vilket jag inte tror. Är det en stor operation att öppna och byta?

Vad menar du med mer progressivitet? Hur utspelar de sig i verkligheten?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vad menar du med mer progressivitet? Hur utspelar de sig i verkligheten?
Hårdheten/motståndet ökar ju mer den komprimeras. En linjär dämpare/fjäder ger lika motstånd under hela sin fjädringsväg, en progressiv ger mer motstånd ju mer den komprimeras (nära nog).

Rent praktiskt, vid normal körning är gaffeln följsam och snäll över alla ojämnheter och kan kännas mjuk eftersom den inte trycks ihop så hårt eller så mycket. När du utsätter den för hård kompression som t.ex en inbromsning blir den hårdare och dämpar mer i slutet av rörelsen än den gör i början.

Är det en stor operation att öppna och byta?
Nej, strängt taget kan man byta den med gaffeln i hojen om man tar ett ben i taget på en "vanlig" gaffel genom att bara lyfta ur fjädern uppifrån. Men då får man inte oljan bytt förståss...
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har inte den hojen anti-dive? Kommer inte ihåg hur just den modellen såg ut men även om du skaffar rätt fjädrar till din vikt och byter oljan så kolla upp anti-diven...........om jag minns rätt.

/J
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag böt från #10 till #7,5 i min gixxer, och det blev en mycket trevligare hoj, mycket följsammare gaffel, utan att för den skull vara svampig. Jag lämnade allt annat orört, dvs org luftspalt och fjäder. Sen sköt jag upp gaffelbenen 5-6mm också, då blev det en mycket mer kvickstyrd och mjuk hoj än orginal, så visst kan man labba med småsaker och få stora skillnader i hur hojen beter sig! :tummenupp
 

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Har inte den hojen anti-dive? Kommer inte ihåg hur just den modellen såg ut men även om du skaffar rätt fjädrar till din vikt och byter oljan så kolla upp anti-diven...........om jag minns rätt.

/J

Hur funkar anti-dive? Har sett nu att där är nåt man kan justera i fyra läge och den står på tredje.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hur funkar anti-dive? Har sett nu att där är nåt man kan justera i fyra läge och den står på tredje.

Anti-dive är en ventil som på verkas av bromskraften i frambromsen och har till funktion att göra så att gaffeln inte bottnar vid hård inbromsning. Dessa små ventiler på framsidan av gaffeln brukar inte fungera, ta isär och byt packningar om du kan, annars lämna det till någon som kan.

/J
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top