Hårdare Dagar!

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Det här gäller lika mycket ostrypta 125:eek:r som 50cc mopeder!

Nu blir det tufft.....

Har dom senaste veckorna pratat med NTF, skaderglerare på ett flertal försäkringsbolag, banchorganisationer och Polisen och 2004 kommer det att tas riktigt hårda tag mot mopeder och mopedister.

För att börja med försäkringsbolagen, för ett par veckor sedan kom det en skadereglerare för att kolla en hoj som hade gått ikull, vi hade som vanligt faxat in en skadekalkyl och när skaderegleraren kom ut för att titta på skadorna så ville han att jag skulle plocka ner förgasare och avgsrör så att han skulle kunna kolla om den var strypt eller inte, jag sa att visst fick han låna verktyg och göra det själv och då jag redan hade en hoj på lyften så han nöjde sig med att jag sa "vad jag vet så är den strypt" men han sa att från och med nu så kommer dom att kolla ALLA hojar innan dom betalar ut för skadorna. Här i veckan så kom den nya skaderegleraren i Enköping för ett annat försäkringsbolag förbi bara för att presentera sig och han sa att nu har alla importörer skickat in info om hur deras moppar är strypta och att nu så fort som möjligt ska ALLA skadereglerare utbildas i hur man använder GameBoy på Aprilia, Peugeot och Piaggio (där dom i den dolda menyn kan se om den varit avstrypt) sen så kommer alla som lämnar in avstrypta hojar nekas reparationer och även i vissa fall polisanmälas.....

Nästa steg är att försäkringsbolagen hotar med att inte låta handlare som säljer trimmbitar göra försäkringsreparationer, detta kommer dom nog inte kunna genomföra helt öppet då det inte är olagligt att sälja trimmbitar och sen är det ju kundens rätt att få välja vilken handlare dom vill använda sig av, men dom kan j*vlas lite med vissa handlare och göra det svårare att hantera försäkringsskador.....

Polisen kommer att i första hand i storstadsområdena slå till hårt mot moppar, dom kommer att kolla trimm, försäkring, förarbevis och annat, dessutom så kommer dom att ta i med hårdhandskarna mot så kallade "moppe-gangstas" som använder mopeder till att rycka väskor, jaga och råna andra mopedister och sådana som vandaliserar offentlig & privat egendom som att spinna sönder gräsmattor, fotbollsplaner, planteringar och andra offentliga miljöer. Dessa nya hårda tag kan vi tacka idioter som apriliasr50, Lars, Uffe och deras Nacka polare som totalt saknar respekt för vad som är rätt & riktigt (tror nog ni kommer att få hembesök av Nacka Polisen innom kort om det ni skrivit är sant), att ringa in falskt alarm till 112 är straffbart (Järnet vad får man??). Altså Polisen kommer att finnas runt dom flesta skolorna och visst kan man tycka det är slöseri med skattemedel men efter att ha fått höra både det ena och andra så börjar man undra om ALLA ska få köra moppe bara för att dom har fyllt 15år. Uppsala Polisen har i veckan slagit till hårt i Enköping med både civila & blåvita bilar, fotpatrulerande civilpoliser runt skolgårdar och köpcentra, vad resultatet blev vet jag inte då min inside connection på Enköpings Polisen jobbat natt dom senaste dagarna....

Detta kommer att göra nästa vår och sommar bara hälften så roligt för alla 15åringar som vill åka moppe, det kommer inte finnas handlare som stryper av moppar, inga handlare kommer att montera trimmbitar, många handlare kommer sluta att sälja trimmbitar, importörer av trimm kommer att dra ner på importen av delar, mopedtillverkare kommer att göra det så svårt som möjligt att strypa av deras produkter, nya regler för registrering av 30moppar kommer, inga mer mopeder på cykelbanor och jag kan lista upp många fler saker som kommer att göra det trist som f*n att åka moppe i fotsättningen.....

Du ska veta att precis samma hårda tag kommer att gälla på alla 125'or som är strypta till 11Kw, ingen strypning på vid skada, inga förskringspengar, samma gäller så kallade "mellanklass" hojar som också är nerstrypta, typ R6, Monster 600, Pegaso 650 och andra, inget stryp inga pengar och om dom vill statuera exempel kan dom polisänmäla för försäkringsbedrägeri och det kan bli dyrt......

DP says: Stypt moppe, strypt 125'a eller strypt mellanhoj ingen större skilnad i IF, Trygg, Susab, Scandia och andras ögon....
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Det som är skrivet om mopederna verkar bara vettigt.
En större omfattande körkort borde gälla för dom oxå.
Där ja bor finns inga poliser så d e lungt för mig :hej
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Är ju iofs inte så konstigt att det blir som det blir med alla vårdslösa förare och väskryckare som finns i trakterna. Man blir ju inte direkt förvånad längre om en buss blir rånad av tre pers på en vespa...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är ju bara att strypa moppen/hojen innan bolaget kommer och tittar på den. Så länge man inte körde omkull grovt så man åker in på sjukan, då tar ju polisen hand om hojen antar jag?
Inget jag kommer oroa mig om, sålänge det bara handlar om försäkringen.
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Det med mopederna är bra!
Det är väldigt lätt också att använda en moped vid stölder och så, för dom säkert billigt och lätt!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hmm
angående 600cc som ska strypas till 25 kw
De e så löjligt så de e inte sant
För det första så finns det INGEN mening me de
Nr 1 ingen försäkrar den i 25kw utan fulleffekt...
Nr 2 mc mår skit av de
Nr 3 de e inte farten som dödar det är stoppet, om den toppar 160 eller 220 känns som det kvittar
Nr 4 Så jävla almänt trött på dessa idiotier..
DÄREMOT så e jag almänt EMOT moppeidioterna som kommer utan hjälm cigg i munnen o tre till på moppen
Och om en 125a e strypt eller ostrypt spelar det ingen roll BARA om den är försäkrad som 11kw

hoppas ni förstår va jag menar
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag håller med AleX.

Jag undrar egentligen vart dom fått 25kw ifrån. Hur många hojar är egentligen på över 375cc (som man måste ha på uppkörningen) och har under 26kw's effekt utan strypningar? Hade det varit 50kw så hade jag kunnat godta det, då finns det faktikst hojar som platsar i klassen och är körbara. Som det är nu är det bara löjligt. Ska jag som är 191 lång och väger runt 100kg åka runt på en hoj som har 34 hästar och väger runt 240 kg? Jag kan inte klämma ner mig på en 400 eller nått sånt och sitta bekvämt. Jag sitter bra på min 750, fast den är ändå i minsta laget. På en GSX1100R sitter jag perfekt, det är den storleken på hoj som passar mig. Medans den finns killar i min ålder (och äldre) som är runt 180 och väger som en flugskit. DOM kan sätta sig på en 400 och sitta bekvämt. Det kan inte jag. En sån kille på en 400 har nog BETYDLIGT roligare än vad jag har på min strypta 750. Men det är ju inte meningen att man faktiskt ska kunna köra nånting med körkortet man har fått så.

Undrar när vi ska ha lagar i det här landet som faktiskt är anpassade efter samhället.

Det här kasnke inte riktigt passade in här men nu har jag fått lite sagt iallafall.

//Emil
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Haha, nu gör det inte mig nått om dom blir hårdare mot moppar... Hehe, kör faktiskt ändå orginal, man åker ju bara dit annars, dessutom blir det roligare med 125a nästa år då!!!

Ska man trimma 125an så får man tydligen ta det lugn i trafiken...

Visst, olykor händer alla.. Men... Det är kul när man tycker det är bra acseleration... :)

Moppedister finns många idioter, många kör förbannat dåligt... Har en kompis som åker upp på trottoaren om han ska köra om tex... Sen alla jävlar som bränner i 70 på gångvägar... Finns många idioter.... Och alla riktiga moppeidioter verkar ha en sak gemensamt om man få tro dom själva, dom drar snuten hur lätt som helst, även på bakhjulet ungefär...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Så sant EBS


Och som jag ser det så kan det många gånger faktiskt bli farligare med en strypt hoj eftersom den då inte går optimalt så låt oss säga när du ska kör om desto snabbare den accar desto snbbare e man tibax på sin halva igen.
De e kanske en dålig förklaring men den e lika dålig som att försäkringsbolagen inte försäkrar i 25Kw läget om jag bara får köra 25kw men försäkrar den i fulleffekt va finns det för mening me o köra strypt????????????

däremot så när man e 18 så kan man köpa sig en lamborgini o dra järnet men du får inte köpa en fulleffekt 600 o köra me den????
när blir det samma på bilar isåfall?

Isåfall kan de ju lika bra sätta en spärr på 110 kmh för man får ju inte köra snabbare i sverige?????

En sak till
MAN KÖR ME INSIDAN INTE ME HÖGERHANDEN...
 

Therudeboy

Guest
cRoC skrev:
Det är ju bara att strypa moppen/hojen innan bolaget kommer och tittar på den. Så länge man inte körde omkull grovt så man åker in på sjukan, då tar ju polisen hand om hojen antar jag?
Inget jag kommer oroa mig om, sålänge det bara handlar om försäkringen.


Det syns om en moppe har varit strypt,du måste ju svetsa dit stryp ringen igen.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Dedär att moppen varit avstrypt kan ju inte spela nån roll! Man kan ju bara hävda att man körde mopperacing eller att tidigare ägaren kört med den ostrypt. Verkar som att det inte stämmer riktigt....
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cRoC skrev:
Kör du strypt EBS?
Håller även jag med Alex..

SJÄLVKLART! Allt annat är ju olagligt!
Usch, vad har vi för folk på forumet. Som tror att man åker runt och OLAGLIG. TÄNK om farbror polisen kommer.
















:rolleyes: :va :rofl
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Som föregående talare har nämnt:

Är hojen försäkrad på fulleffekt, typ en 600 el 125:a så är det lungt med försäkringen om ni vurpar....
Det är bara om ni har försäkrat den på tex 11 Kw som man kan få problem.

Men idag försäkrar ju vartenda bolag på full effekt ändå så det är inte mycket att välja på :mad:
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Förr var det mer sport att trimma, fick man upp en compact i 70 var man kung och fullständigt orädd för avsaknaden av väghållning (min gjorde 60).
Nu plockar man ett par pluggar så går skrotet i 70-90.
När jag och mina polare körde moppe var man tönt om man åkte utan hjälm, frågan är om dagens 15åringar vet hur en hjälm ser ut?(visst en del hade inte hjälm då heller, men det var inte lika vanligt som nu)
Åkte man två på moppen så tyckte iaf jag att det kändes fullkomligt livsfarligt, nu åker man 3 eller ännu fler.
Så visst jag välkomnar hårdare tag för mopparna.

Vad det gäller mellanklasshojar så är det väl så att man införde detta för att yngre förare skulle få en mjukare och snällare inkörsport till hojandet och därmed få ner olyckorna?
Jag personligen tycker inte att man är mogen nog att hantera 150hästars projektiler i trafiken vid 18 års ålder.
Men det sneda med detta är att du utan vidare kan sätta dig att ratta vilken 500hästars bil du vill när du tagit bilkortet.
Fenomenet mellanhoj har blivit som 80talets 100hästarsgräns, "ingen" åker strypt.

//Tobbe
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
tobbeviking skrev:
Vad det gäller mellanklasshojar så är det väl så att man införde detta för att yngre förare skulle få en mjukare och snällare inkörsport till hojandet och därmed få ner olyckorna?
Jag personligen tycker inte att man är mogen nog att hantera 150hästars projektiler i trafiken vid 18 års ålder.
Men det sneda med detta är att du utan vidare kan sätta dig att ratta vilken 500hästars bil du vill när du tagit bilkortet.
Fenomenet mellanhoj har blivit som 80talets 100hästarsgräns, "ingen" åker strypt.

//Tobbe

Problemet är, som jag skrev, att det inte finns några hojar som passar in i segmentet. Jag tycker inte heller att nån 18-åring ska åka runt med en 130 - 140 hästars hoj. Dock skulle 50 - 70 hästar vara bättre. 34 som det är idag är direkt skrattretande. Man måste göra hojarna KÖRBARA också. Jag skulle helst se att man bara hade kw/kg gänsen (0.16kw/kg). Det skulle göra att man kunde välja vilken hoj som helst och faktiskt få den körbar. Om en mellanklasshoj va rolig att köra så skulle jag köra strypt. Min FZ är verkligen okörbar stypt.

En 500-hästars bil är väl inte direkt lika lättåtkomlig som en 130 - 140 hästars hoj. Därav den lagen skulle jag tro.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tänkte bara tillägga att åldern inte har ett smack me saken att göra...
de finns dom som e 30 o inte borde ha körkort medans vissa som inte får titta på en bil hade varit mer lämpade..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
EBS skrev:
Problemet är, som jag skrev, att det inte finns några hojar som passar in i segmentet. Jag tycker inte heller att nån 18-åring ska åka runt med en 130 - 140 hästars hoj. Dock skulle 50 - 70 hästar vara bättre. 34 som det är idag är direkt skrattretande. Man måste göra hojarna KÖRBARA också. Jag skulle helst se att man bara hade kw/kg gänsen (0.16kw/kg). Det skulle göra att man kunde välja vilken hoj som helst och faktiskt få den körbar. Om en mellanklasshoj va rolig att köra så skulle jag köra strypt. Min FZ är verkligen okörbar stypt.

En 500-hästars bil är väl inte direkt lika lättåtkomlig som en 130 - 140 hästars hoj. Därav den lagen skulle jag tro.

Håller helt och hållet med dig, jag skrev det alldrig men mellanklassinförseln var både klumpig och ogenomtänkt när den kom, den borde som du säger vara mer inriktad på KW/KG.

Visst är det lättare att komma över F1 prestanda på två hjul, men faktum är att även välpresterande bilar börjar bli mer överkomliga i pris.
Det finns gott om chippade turbobilar att få tag på.
Visst det är väl få 18 åringar som i praktiken har ekonomisk möjlighet att verkligen införskaffa en dyl kärra.
Så visst skulle det vara billigare rent inköpsmässigt att skaffa en klass7 hoj.

//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
AleX skrev:
Tänkte bara tillägga att åldern inte har ett smack me saken att göra...
de finns dom som e 30 o inte borde ha körkort medans vissa som inte får titta på en bil hade varit mer lämpade..


Visst är det som du säger men generellt kan man nog säga att en som haft körkort och varit aktiv i trafiken 5-10år har mer erfarenhet än vad en 18åring med färsk lapp har.
Dvs lättare att hantera och läsa av vad för situationer som kan uppstå i trafiken.
//Tobbe
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Busgrabb skrev:
Som föregående talare har nämnt:

Är hojen försäkrad på fulleffekt, typ en 600 el 125:a så är det lungt med försäkringen om ni vurpar....
Det är bara om ni har försäkrat den på tex 11 Kw som man kan få problem.

Men idag försäkrar ju vartenda bolag på full effekt ändå så det är inte mycket att välja på :mad:


Hur kan det vara så? Jag har ju inte körkort för hojen jag vurpar med då.

Aja, ska väl inte klaga... Bara tacka o ta emot isåfall. :)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top