Busgrabb skrev:
Som föregående talare har nämnt:
Är hojen försäkrad på fulleffekt, typ en 600 el 125:a så är det lungt med försäkringen om ni vurpar....
Det är bara om ni har försäkrat den på tex 11 Kw som man kan få problem.
Men idag försäkrar ju vartenda bolag på full effekt ändå så det är inte mycket att välja på
Ditt påstående stämmer inte, eftersom du med mellanklass- eller lätt mckort är begränsad till att köra 25kW eller 125cc 11kW. Kör du då ostrypt så gör du dig skyldig till olovlig körning. Det är ju ett ganska lätt sätt för bolagen att spara pengar genom att köra en liten snabbkoll om strypningarna sitter på plats. De lägger ner ett par timmars jobb och kan eventuellt neka hela eller delar av ersättningen. Idag är det väl bara Bilsport&Mc som godtar en strypt cykel om föraren har mellanklasskörkort, men eftersom 99% av alla som har sin försäkring där plockar bort strypningen så kommer nog den möjligheten försvinna.
Jag har full förståelse för varför lagen om mellanklass kom, jag vill inte heller ha er ute i trafiken på en 100-150hk hoj. Däremot tycker jag att gränsen borde vara 50hk istället för 34hk. Då kan man göra de flesta cyklar körbara, vilket är nästan omöjligt med 34hk. Jag har själv smygfixat min egen hoj jag hade när jag var 19 och andras till ungefär den nivån och då går cykeln bra samtidigt som den fortfarande har strypningen kvar.
Att reglerna slirar om man jämför bil mot mc beror enbart på att mc-kollektivet är ganska litet och lättare att köra över, i kombination med att en snabb hoj köper du för 25000 idag. Ta min gammel-gixxer som exempel. Den har 150 hk på hjulet, kan göra 402m på under 10 sekunder och gör 0-200 på under 9 sekunder. 25000 kan man som 18-åring skrapa ihop ganska lätt, men en 18-åring är absolut inte lämpad att sitta bakom styret på min gammel-gixxer. Inte en 40-åring heller om han är ovan vid hojar. En 40-åring är i 99 fall av 100 mer mogen och har mer självkännedom än en 18-åring och därför får han ändå ta tungt körkort direkt. Risken att han ska göra bort sig är betydligt mindre än för en 18-åring.
Óm farten eller stoppet dödar kan man ju tvista om, farten i sig har inte dödat någon men för att åstakomma ett hårt stopp så behöver man mycket fart. Det är självklart farligare att fara fram i 160 än i 60, kör du fort så får du en längre reaktions- och stoppsträcka, det är ju ganska enkelt. Är du då en ovan förare så är det inte bara trafiken och miljön du måste koncentrera dig på utan även på själva hanteringen av fordonet. Det tar uppmärksamhet från det som händer runt dig och du blir lättare offer för en vänstersvängare, filbytare eller liknande. Kominationen hög fart och ovan förare leder ofta till det plötsliga stoppet. I mina ögon är du inte redo för en sporthoj om du har kört 125a i två år, glappet är enormt däremellan.