Hårdare Dagar!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
tobbeviking skrev:
Visst är det som du säger men generellt kan man nog säga att en som haft körkort och varit aktiv i trafiken 5-10år har mer erfarenhet än vad en 18åring med färsk lapp har.
Dvs lättare att hantera och läsa av vad för situationer som kan uppstå i trafiken.
//Tobbe


Iförsig men samtidigt så kan du va 30 och aldrig satt din fot i trafiken men då får du lov att ta tung direkt medans en som har kört cross i 8 år kört moppe i 1 år o lätt mc i 2 år bara får ta mellan kort..
(och han kan va allt från 18-20)
De jag vill få fram e att systemet har sina brister...
men ett system finns inte men ändå.. :Bugar
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Busgrabb skrev:
Som föregående talare har nämnt:

Är hojen försäkrad på fulleffekt, typ en 600 el 125:a så är det lungt med försäkringen om ni vurpar....
Det är bara om ni har försäkrat den på tex 11 Kw som man kan få problem.

Men idag försäkrar ju vartenda bolag på full effekt ändå så det är inte mycket att välja på :mad:


Ditt påstående stämmer inte, eftersom du med mellanklass- eller lätt mckort är begränsad till att köra 25kW eller 125cc 11kW. Kör du då ostrypt så gör du dig skyldig till olovlig körning. Det är ju ett ganska lätt sätt för bolagen att spara pengar genom att köra en liten snabbkoll om strypningarna sitter på plats. De lägger ner ett par timmars jobb och kan eventuellt neka hela eller delar av ersättningen. Idag är det väl bara Bilsport&Mc som godtar en strypt cykel om föraren har mellanklasskörkort, men eftersom 99% av alla som har sin försäkring där plockar bort strypningen så kommer nog den möjligheten försvinna.
Jag har full förståelse för varför lagen om mellanklass kom, jag vill inte heller ha er ute i trafiken på en 100-150hk hoj. Däremot tycker jag att gränsen borde vara 50hk istället för 34hk. Då kan man göra de flesta cyklar körbara, vilket är nästan omöjligt med 34hk. Jag har själv smygfixat min egen hoj jag hade när jag var 19 och andras till ungefär den nivån och då går cykeln bra samtidigt som den fortfarande har strypningen kvar.
Att reglerna slirar om man jämför bil mot mc beror enbart på att mc-kollektivet är ganska litet och lättare att köra över, i kombination med att en snabb hoj köper du för 25000 idag. Ta min gammel-gixxer som exempel. Den har 150 hk på hjulet, kan göra 402m på under 10 sekunder och gör 0-200 på under 9 sekunder. 25000 kan man som 18-åring skrapa ihop ganska lätt, men en 18-åring är absolut inte lämpad att sitta bakom styret på min gammel-gixxer. Inte en 40-åring heller om han är ovan vid hojar. En 40-åring är i 99 fall av 100 mer mogen och har mer självkännedom än en 18-åring och därför får han ändå ta tungt körkort direkt. Risken att han ska göra bort sig är betydligt mindre än för en 18-åring.
Óm farten eller stoppet dödar kan man ju tvista om, farten i sig har inte dödat någon men för att åstakomma ett hårt stopp så behöver man mycket fart. Det är självklart farligare att fara fram i 160 än i 60, kör du fort så får du en längre reaktions- och stoppsträcka, det är ju ganska enkelt. Är du då en ovan förare så är det inte bara trafiken och miljön du måste koncentrera dig på utan även på själva hanteringen av fordonet. Det tar uppmärksamhet från det som händer runt dig och du blir lättare offer för en vänstersvängare, filbytare eller liknande. Kominationen hög fart och ovan förare leder ofta till det plötsliga stoppet. I mina ögon är du inte redo för en sporthoj om du har kört 125a i två år, glappet är enormt däremellan.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
håller med oljekyld,

Och framförallt så den som tror att han kan köra stor hoj bra efter 2 år på 125, tror väldigt fel!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
AleX skrev:
Iförsig men samtidigt så kan du va 30 och aldrig satt din fot i trafiken men då får du lov att ta tung direkt medans en som har kört cross i 8 år kört moppe i 1 år o lätt mc i 2 år bara får ta mellan kort..
(och han kan va allt från 18-20)
De jag vill få fram e att systemet har sina brister...
men ett system finns inte men ändå.. :Bugar

Håller helt med dig där.
Systemet var väl menat men som så många gånger förr när man stiftar lagar så blir det STORA hål.
Det lär vara skitsvårt att hitta ett system som verkligen funkar om man inte ska tvinga alla att börja med 125:a för att sedan gå på tyngre maskiner.
//Tobbe
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Conrad skrev:
Hur kan det vara så? Jag har ju inte körkort för hojen jag vurpar med då.

Aja, ska väl inte klaga... Bara tacka o ta emot isåfall. :)

Så är det på de flesta bolag i allafall....kan inte lova att de gäller alla
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
helt klart är 25kw fel, hojarna går bara dåligt.

Inför nån form av godkända hojmodeller i stället som man får köra med.
visst då försvinner ju ala sporthojar all världens väg, men ingen mår dåligt av att åka på en 60hk hoj i några år.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
cRoC skrev:
Därför man övningskör, för att lära sig.


Du tror alltså att du lär dig allt och blir duktig på att köra för att du övningskör? Att du är duktig förare bara för att du får en ny behörighet på ditt körkort? Välkommen ut i verkligheten.

Busgrabb: har du några bevis för att försäkringsbolagen skulle låta en komma undan med lagbrott eller gissar du bara eller går på hörsägen?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nej men jag menar att man lär sig hantera hojen, tillräckligt.
Uppkörningsgubben säger att man är redo för trafiken och kan hantera sitt fordon.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
cRoC skrev:
Nej men jag menar att man lär sig hantera hojen, tillräckligt.
Uppkörningsgubben säger att man är redo för trafiken och kan hantera sitt fordon.

Ja, så länge du åker runt i lagligt tempo så är du redo för trafiken. Men då behöver du å andra sidan inte mer än 34 hk eller 15 hk för den delen.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top