Hårdare kopplingsfjädrar, samma moment?

Hinckley

Captain Slow
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Sprint 900
Sitter och har som mål att få ihop hojen nu i helgen och har fastnat lite på ett moment, kopplingsbytet och hoppas att någon mer kunnig person sitter och läser just i dag :Bugar

Har bytt till nya lameller och fjädrar till kopplingen.
Handlaren jag beställde från snackade med en kille på EBC som rekommenderade andra fjädrar än de som är listade för just min modell. Varför kan jag inte riktigt begripa eftersom de har fjädrar listade för min som ska motsvara original, men säljaren tog EBC killens råd och skickade mig de längre/hårdare fjädrarna på eget bevåg. Han menade på att eftersom de här fjädrarna var något längre skulle det ge mig en hårdare och "bättre" koppling och eftersom jag haft problem med slirande koppling vid "optimal växling" och fullgas är det väl bara bra antar jag :yoparty

Hur som. Originalfjädrarna är 43.1mm långa och fjädrarna jag nu monterat är 46.1mm. Det står dessutom på förpackningen att EBCs fjädrar ska vara 10% styvare än original, om det nu stämmer.

Det står i Haynes manualen att bultarna till fjädrarna ska spännas med 10Nm. Nu tänker jag att eftersom fjädrarna är hårdare och något längre borde det väl krävas högre moment för att dra in bultarna till samma spår? Om jag hade haft stenhårda fjädrar hade väl 10Nm i värsta fall medfört att enbart de yttre gängorna på bulten går i, eller fungerar det inte så?

Frågan är helt enkelt, bör jag dra åt bultarna med högre moment nu och vad är rimligt?
Kan det gå helt åt skogen om de dras för hårt? Kopplingen fastnar, frikopplar ej?
Den är f.ö hydraulisk, så att kopplingen blir "tyngre" borde inte vara något problem.
 

sportbike

Guest
Du komprimerar ju bara fjädern så länge du skruvar in bulten och då går det lite trögare.
Det är först när du dragit den i botten som du ska dra den med 10 Nm.
Eftersom gängan/godset är detsamma ska du dra den enligt föreskriften i boken, alltså 10 Nm.
 

Hinckley

Captain Slow
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Sprint 900
Ok!

Så momentet som krävs för att spänna bulten när den är i botten påverkas inte av att bulten nu pressas utåt hårdare av styvare fjädrar alltså?
 

sportbike

Guest
Ok!

Så momentet som krävs för att spänna bulten när den är i botten påverkas inte av att bulten nu pressas utåt hårdare av styvare fjädrar alltså?

Ytterst lite, men materialet i godset den är dragen i är har ju en viss hållfasthet, eftersom det är alu så är det lätt att dra sönder.
Lite Loctite på gängan och du är safe.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag håller med ovanstående talare. Självklart påverkar det momentet, men inte speciellt mycket. Dra med 11 Nm om det känns bättre.
 

Hinckley

Captain Slow
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Sprint 900
Alright!

Tack för svaren.
Nu när jag inser att den självklart kommer bottna i gängan i vilket fall som helst känner jag mig rätt dum. Klart det inte påverkar kopplingens funktion, snarare om bulten sitter kvar/ev pajar :dummer

Men nu är jag lite klokare och känner mig lite säkrare så det tackar jag för.

Drar dem till överkant av 10Nm då och ska se om jag hittar någon loctite :tummenupp
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Alright!

Tack för svaren.
Nu när jag inser att den självklart kommer bottna i gängan i vilket fall som helst känner jag mig rätt dum. Klart det inte påverkar kopplingens funktion, snarare om bulten sitter kvar/ev pajar :dummer

Men nu är jag lite klokare och känner mig lite säkrare så det tackar jag för.

Drar dem till överkant av 10Nm då och ska se om jag hittar någon loctite :tummenupp

Tänk på att dra dem i kors 1-2 varv åt gången annars är det lätt att saker går sönder.

"Överkant" - det var kul skrivet, men dra dem 10Nm och korsdra ytterliggare en gång när du dragit alla 10Nm, var någon lös? Korsdra igen.

/Fredde
 

Hinckley

Captain Slow
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Sprint 900
Haha ;-) Ja jag är 1337 :p. Nej men min momentnyckel för under 20Nm är inte så precis. Gradskiva, så den kan visa 10Nm rätt länge fast jag känner något ökat motstånd i armen. Jo, jag gjorde precis så. Korsdrog så mycket jag vågade försiktigt medans den forftarande visade 10Nm. Går säkert en kvarts varv till på 10Nm strecket men känns bra när jag känner lite lätt på dem nu, ger inte med sig åt något håll utan att man får ta i en del. Så jag vågar inte dra mer eftersom det nu är 10Nm i "överkant" på min momentnyckel ;)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
har byt till stenhårda fjädrar i min. kör med samma moment och korsdragit dom. funkar klockrent.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top