Hinckley
Captain Slow
Sitter och har som mål att få ihop hojen nu i helgen och har fastnat lite på ett moment, kopplingsbytet och hoppas att någon mer kunnig person sitter och läser just i dag
Har bytt till nya lameller och fjädrar till kopplingen.
Handlaren jag beställde från snackade med en kille på EBC som rekommenderade andra fjädrar än de som är listade för just min modell. Varför kan jag inte riktigt begripa eftersom de har fjädrar listade för min som ska motsvara original, men säljaren tog EBC killens råd och skickade mig de längre/hårdare fjädrarna på eget bevåg. Han menade på att eftersom de här fjädrarna var något längre skulle det ge mig en hårdare och "bättre" koppling och eftersom jag haft problem med slirande koppling vid "optimal växling" och fullgas är det väl bara bra antar jag
Hur som. Originalfjädrarna är 43.1mm långa och fjädrarna jag nu monterat är 46.1mm. Det står dessutom på förpackningen att EBCs fjädrar ska vara 10% styvare än original, om det nu stämmer.
Det står i Haynes manualen att bultarna till fjädrarna ska spännas med 10Nm. Nu tänker jag att eftersom fjädrarna är hårdare och något längre borde det väl krävas högre moment för att dra in bultarna till samma spår? Om jag hade haft stenhårda fjädrar hade väl 10Nm i värsta fall medfört att enbart de yttre gängorna på bulten går i, eller fungerar det inte så?
Frågan är helt enkelt, bör jag dra åt bultarna med högre moment nu och vad är rimligt?
Kan det gå helt åt skogen om de dras för hårt? Kopplingen fastnar, frikopplar ej?
Den är f.ö hydraulisk, så att kopplingen blir "tyngre" borde inte vara något problem.
Har bytt till nya lameller och fjädrar till kopplingen.
Handlaren jag beställde från snackade med en kille på EBC som rekommenderade andra fjädrar än de som är listade för just min modell. Varför kan jag inte riktigt begripa eftersom de har fjädrar listade för min som ska motsvara original, men säljaren tog EBC killens råd och skickade mig de längre/hårdare fjädrarna på eget bevåg. Han menade på att eftersom de här fjädrarna var något längre skulle det ge mig en hårdare och "bättre" koppling och eftersom jag haft problem med slirande koppling vid "optimal växling" och fullgas är det väl bara bra antar jag
Hur som. Originalfjädrarna är 43.1mm långa och fjädrarna jag nu monterat är 46.1mm. Det står dessutom på förpackningen att EBCs fjädrar ska vara 10% styvare än original, om det nu stämmer.
Det står i Haynes manualen att bultarna till fjädrarna ska spännas med 10Nm. Nu tänker jag att eftersom fjädrarna är hårdare och något längre borde det väl krävas högre moment för att dra in bultarna till samma spår? Om jag hade haft stenhårda fjädrar hade väl 10Nm i värsta fall medfört att enbart de yttre gängorna på bulten går i, eller fungerar det inte så?
Frågan är helt enkelt, bör jag dra åt bultarna med högre moment nu och vad är rimligt?
Kan det gå helt åt skogen om de dras för hårt? Kopplingen fastnar, frikopplar ej?
Den är f.ö hydraulisk, så att kopplingen blir "tyngre" borde inte vara något problem.