Hårdare offroad bakdäck!

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Hej på er alla andra glada hojåkare!
Jag pendlar med min husqvarna 701 enduro och kör 50/50 asfalt/grus, kör idag på tkc 80 men det är väldigt mjuka så dom slits onödigt fort under vardagskörningen!
Är mycket nöjd med mönstret på grus och i terräng men behöver hitta ett med något hårdare gummiblandning för att få ut fler mil(dyrt med däck)!
Är det någon som vet om något alternativ?
Däck dimensionen är 140/80-18


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Motoz tractionator verkar populärt för miltalet de ger, tydligen högt vägljud om man är känslig för det samt att fästet på blöt asfalt verkar va sådär. Motoz rallz finns med men de är grövre.
Motoz gps är ett vändbart 50/50 däck med en snällare och en grövre stil beroende på hur du vänder det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Motoz är ett jävla skitdäck på asfalt , dåligt grepp och blött släpper det okontrollerat (tractionator desert h/t ) fint på grus men inget jag köper igen
Ska du ha livslängd behöver du mer gummi i marken och får sämre grepp på gruset
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sitter i Norge just nu, så jag kan inte skicka några vettiga prislänkar nu för tillfället.
Men, vi kan ju resonera lite:


Du trivs med TKC 80 säger du?

Jag tycker det är ett trist däck, och sedan dom gjorde om det för vinterklassning i Tyskland så tappade man all slitstyrka på alla marknader, även där vintergreppet inte behövs.

Kolla på Contis eget spindeldiagram:

spider-diagramm-enduro-segment.png

Det enda som TKC 80 är någorlunda bra på, och därtill marginellt bättre än TKC 70 på är den lilla, lilla offroadflisan längst ute till vänster i bild.

I alla andra grenar sopar TKC 70 banan med TKC 80.
Skillnaden upplevs som ändå större när man kör på däcken.

Ett annat Contidäck att prova är deras Escape. Det är en lågprisprodukt som produceras i Korea, och av någon anledning är Continental väldigt blyga med däcket.

Synd, för det är supertrevligt att köra på. Speciellt om man gillar att sladda lite.
Det kan fås att gå brett om man vill, men släpper ändå tämligen mjukt och behärskat.

Mönsterprofilen är utpräglat rund, och lockar till djupa nedlägg.
Alltså lyftabortfotenfrånpinnensådenkanfällauppsig-nedlägg.

Slits snyggt och behåller formen.


Hänger man kvar i grövre mönstrade däck så skall man ha klart för sig att bara "hårdare gummi" inte behöver vara en absolut lösning.

"Hårdare gummi" och högre klackar behöver inte alls ge fler mil ut ur däcket - inte om man kör hårt på gata.
Då uppstår istället risken att man rycker loss hela klackar från däckskroppen och så är däcket skrot redan efter 2,5 mil istället för 250 mil.


Ett däck som håller för den typ av körning jag tror du sysslar med är Pirellis MT21 "RallyCross"

Det är stabilt och klarar vikt, klackarna håller.
...och det är ett sömnpiller att köra på, mycket tack vare den hårda, osmidiga stommen.
Därtill slits det platt som en tegelsten.


Vassego - lite att pröva sig fram bland.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Bästa kombon jag lyckats hitta med grepp kontra livslängd är Maxxis IT (M7304/M7305 vill jag minnas de heter).
Dock ska sägas att i mitt fall så handlar det om 80/20 (grus/asfalt)
 

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Ja jag har trivts med tkc80, läste om nya tkc70 rocks! Det verkar ju något bättre för grus än vanliga tkc70!
Har även kikat på mitas c02 men det är ju mer grus!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Mitas e07+ är ju ett jävla trevligt däck annars. Sen tycker jag pirelli rally str funkar riktigt bra på grus och asfalt är det fenomenalt på. Ska du ut i blött gräs kan det bli halkigt i sidled då klackarna är rätt stora men för grus/asfalt med livslängd är det ett riktigt bra däck.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle föreslå för optimal körning, dubbla hjul me däck för asfalt, å de andra paret för typ grus...
 

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Jag skulle föreslå för optimal körning, dubbla hjul me däck för asfalt, å de andra paret för typ grus...
Jo det är ju det optimala, jag ska ekra upp en uppsättning som jag kan ha till vinterdäcken så då kan man ju ha mer asfaltsdäck på dom sommartid!
Men fälgbanorna felar...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo det är ju det optimala, jag ska ekra upp en uppsättning som jag kan ha till vinterdäcken så då kan man ju ha mer asfaltsdäck på dom sommartid!
Men fälgbanorna felar...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
De är ett bra altenativ..
Annars kan man ju ha motardhjul för asfalts körning..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top