Sitter i Norge just nu, så jag kan inte skicka några vettiga prislänkar nu för tillfället.
Men, vi kan ju resonera lite:
Du trivs med TKC 80 säger du?
Jag tycker det är ett trist däck, och sedan dom gjorde om det för vinterklassning i Tyskland så tappade man all slitstyrka på alla marknader, även där vintergreppet inte behövs.
Kolla på Contis eget spindeldiagram:
Det enda som TKC 80 är någorlunda bra på, och därtill marginellt bättre än TKC 70 på är den lilla, lilla offroadflisan längst ute till vänster i bild.
I alla andra grenar sopar TKC 70 banan med TKC 80.
Skillnaden upplevs som ändå större när man kör på däcken.
Ett annat Contidäck att prova är deras Escape. Det är en lågprisprodukt som produceras i Korea, och av någon anledning är Continental väldigt blyga med däcket.
Synd, för det är supertrevligt att köra på. Speciellt om man gillar att sladda lite.
Det kan fås att gå brett om man vill, men släpper ändå tämligen mjukt och behärskat.
Mönsterprofilen är utpräglat rund, och lockar till djupa nedlägg.
Alltså lyftabortfotenfrånpinnensådenkanfällauppsig-nedlägg.
Slits snyggt och behåller formen.
Hänger man kvar i grövre mönstrade däck så skall man ha klart för sig att bara "hårdare gummi" inte behöver vara en absolut lösning.
"Hårdare gummi" och högre klackar behöver inte alls ge fler mil ut ur däcket - inte om man kör hårt på gata.
Då uppstår istället risken att man rycker loss hela klackar från däckskroppen och så är däcket skrot redan efter 2,5 mil istället för 250 mil.
Ett däck som håller för den typ av körning jag tror du sysslar med är Pirellis MT21 "RallyCross"
Det är stabilt och klarar vikt, klackarna håller.
...och det är ett sömnpiller att köra på, mycket tack vare den hårda, osmidiga stommen.
Därtill slits det platt som en tegelsten.
Vassego - lite att pröva sig fram bland.