Hårdvarufel?

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har under en längre tid haft stora problem med min dator och det konstiga är att dom bara uppstår när jag spelar spel, grafiken och ljudet hänger sig totalt och måste starta om datorn

Jag har redan installerat om drivrutiner och även XP är ominstalerat (på en helt ny disk) så om nån har nåt bra förslag på program som kan användas för att felsöka hårdvara så vore jag väldigt tacksam eller andra tips för den delen :confused:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har du kollat så att du kör senaste versionen av Direct X? Tror att det är version 9.

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Nr:18 skrev:
Har du kollat så att du kör senaste versionen av Direct X? Tror att det är version 9.

Jepp tyvärr så har jag det :(

Misstänker starkt att grafikkortet blir överhettat, men vill inte köpa nytt förrän jag är helt säker

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men prova att riva bort locket direkt efter att datorn hänger sig. Sätt fingret på grafikkortet så får du snart svaret om det är för varmt eller inte.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Mr. Fraghappy skrev:
Jepp tyvärr så har jag det :(

Misstänker starkt att grafikkortet blir överhettat, men vill inte köpa nytt förrän jag är helt säker

yepp, så är det förmodligen!
Sök så finner du diskution i ämnet kylning.

Jag har skaffat en extra fläkt för grafikkort som annars hänger sig vid maraton-spel!

Henken

Guest
Exakt samma fel som jag har!!!!! Helt jävla svårlöst (?) och jävligt irriterande även om det hänger sig utan att jag behöver spela nåt.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Plåtniklas skrev:
Testa att köra med chassit öppet, spela spelet och se om det fortfarande hänger sig.
Ja, för om det då är kylningsproblem så kommer du nog aldrig mer att få igång kortet. När man tar av chassit så försvinner nämligen den lilla smarta rund- och utsugningsfunktionen av varmluft. Att dessutom pilla med fingrarna på kortet förstår jag inte heller varför man ska göra, vissa processorer jobbar i väldigt hög värme, andra i mindre. Har du testat att mäta tempen på processorn(GPU:n alltså), om det är ett nyare kort så finns det som standard oftast en inbyggd temp mätare. Jämför sedan dina värden med de som tillverkarna har.
Annars kan du också göra det enkelt för dig, testa med någon polares kort i din burk så får du svar direkt på om det är kortet som tjabbar eller något annat.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Spiken skrev:
Ja, för om det då är kylningsproblem så kommer du nog aldrig mer att få igång kortet. När man tar av chassit så försvinner nämligen den lilla smarta rund- och utsugningsfunktionen av varmluft.

Det där är lögn och skitsnack. Att ett kort skulle pajja bara för att du öppnar chassit och kör så stämemr inte. Jag har kört mitt chassi öppet det senaste halvåret utan några som helt problem med kylningen. Visst så är det uträknat jättefint hur luftströmmarna ska gå i chassit men om du öppnar det helt så försvinner varmluften förträffligt ändå. :fakta

Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Det behöver nödvändigtvis inte vara kylningen som är problemet. Vissa kombinationer av datordelar kan skapa liknande fel.

Jag hade t ex ett leadtek grafikkort som genererade konstiga grafikbuggar när jag spelade. Det slutade med att jag och polarn bytte grafikkort och vipps så funkade det.

Du skulle ju kunna köra uteslutningsmetoden och testa dig fram till vad som kan vara fel, låt en vän prova ditt kort och se om samma fel uppstår, prova att skapa någon tillfällig kylning (nån som viftar med en bok framför kortet? =) och se om det påverkar.

Själva felet, uppstår det på direkten när du börjar spela eller efter ett tag? Om det sker på direkten lär det knappast vara överhettning..?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Plåtniklas skrev:
Det där är lögn och skitsnack. Att ett kort skulle pajja bara för att du öppnar chassit och kör så stämemr inte. Jag har kört mitt chassi öppet det senaste halvåret utan några som helt problem med kylningen. Visst så är det uträknat jättefint hur luftströmmarna ska gå i chassit men om du öppnar det helt så försvinner varmluften förträffligt ändå. :fakta
Och du har haft problem med överhettning av grafikkortet förstår jag?

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
.................
Testat diagnosverktyget för direktX (dxdiag)? kan vara användbart vid felsökning ...med det kan du testa både ljudet och grafiken(direkt3D).
ligger oftast under C:/windows/system

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Spiken skrev:
Ja, för om det då är kylningsproblem så kommer du nog aldrig mer att få igång kortet. När man tar av chassit så försvinner nämligen den lilla smarta rund- och utsugningsfunktionen av varmluft. Att dessutom pilla med fingrarna på kortet förstår jag inte heller varför man ska göra, vissa processorer jobbar i väldigt hög värme, andra i mindre. Har du testat att mäta tempen på processorn(GPU:n alltså), om det är ett nyare kort så finns det som standard oftast en inbyggd temp mätare. Jämför sedan dina värden med de som tillverkarna har.
Annars kan du också göra det enkelt för dig, testa med någon polares kort i din burk så får du svar direkt på om det är kortet som tjabbar eller något annat.

Din smarta rund- och utsugningsfunktion förutsätter ju att man har två fläktar i burken varav den ena suger in och den andra suger ut luft. Har man inte det så pajjar grafikortet alltså? ;)
Jag vet inte om jag ser logiken i ditt resonemang. Den luft fläkten suger in i datorn blir ju aldrig kallare än den utanför så öppnar du chassit blir det ju ungefär samma temperatur.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Plåtniklas skrev:
Klart som fan det satt en fläkt på kortet. :fakta Alla 'hyffsade' kort har mig veterligen fläkt. :)
Efterssom han inte talade om om det satt en fläkt på kortet eller ej så skrev jag det som om han inte hade det, för att inte det värsta skulle hända. Det är på senare år som fläkten tillkommit på korten pga. att arbetshastigheten på processorerna har blivit allt högre. Mitt kort har ingen fläkt och det är 2 år gammalt. Så det är inte alls så klart som du nu vill uttrycka det.

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...