Så din nya Honda blev alltså frånkörd av en otrimmad traktor i år... ;-b
Motorkaraktären anpassar du enkelt genom att välja vilken kolv (-ar) du väljer att köra med. Hög kompression ger en råstark botten med avklingande effekt och en låg kompression ger dig en lugnare botten och mer linjärt register och varvvilligare motor. Jag är övertygad att du kan få både Aprilian och Husan i den karaktär du vill. Det är dock lite billigare att byta en kolv än två. På gatan är bägge ettriga och lite vilda och det skiljer väldigt lite där. Aprilian blir dock lite jämnare i motorgången eftersom det är en twin. Husan blir lite råare med thumper-känslan av att man konstant knuffas frammåt.
Den stora skilnaden är dock konceptet. Aprilian har en modernare konstruktion och stämmer bra med italienarnas inställning att det är viktigare att se cool ut än att fungera. Det är kanske den mest komplexa och känsliga MC:n/motorn och med det även mycket som kan gå fel. Husan är raka motsatsen: den mest avskalade och enkla motarden. Den är anpassad för enduro där föraren nästan ska kunna sitta kvar på MC:n medan mekanikern byter- eller lagar motorn. Det är lite som utvecklare säger - den enda bugfria koden är den man aldrig skriver.
Med Aprilian kanske du får lite svårare att hitta reservdelar och uppgraderingar om du vill förbättra något. Husorna är helt enkelt vanligare och det ökar även chanserna i depån där man kan komma att behöva något pronto. Ofta passar även KTM-saker och i synnerhet är det samma fälgar och distanser. Lättare att både köpa och sälja samt behålla nästa gång du byter MC. Husaberg har naturligtvis stor fördel i spedition så det är aldrig något problem att bli körklar till nästa helg.
Jag törs påstå att Aprilian har en liten udd på gatan medan Husan har en ganska mycket större fördel om du ska köra bana. Glöm inte att bägge är grymma vintermaskiner med finndubb på isarna och det är otroligt bra MC-träning samt den kanske roligaste styrningen på året.
En annan Honda 450 körde om samma Husa 650 på Linköpings rakor flera ggr förra året.
Husa ettrig...? Möjligtvis råstark eller nåt sånt. Enstånkor är lite som en
dieselbil, stark på låga varv men sen händer inte mycket mer hur man än varvar, bra om man ska dra släpkärra. Tvåcylindrigt är sportbil, mycket roligare motorkaraktär, varvvillig, kommer bara mer ju mer man varvar.
Jag har visserligen en Aprilia 450 men den är mycket smidigare på bana än valfri storlek Husa med orginalgeometri, inte förrän man börjar kapa i ramen tar den sig runt svängarna ordentligt. Jag lånade en Husa 450(tack Lasse
) under två veckor på ett träningsläger, efter ett tag kom jag på mig själv med att sitta och skrika i kurvorna i mina försök att bryta hojen runt svängarna, och inte lär det bli bättre med 650. Så när det gäller chassi anser jag Aprilian överlägsen, däremot när man kommer till gruset så är ju Aprilian mycket varvvillligare och spinner mest, enstånkor har ju längre mellan tändpulserna och varvar inte upp lika snabbt = tuffar på som ett ånglok = bättre fäste på halt underlag. Det är enda anledningen till att jag skaffade mig enstånka, tyvärr tror jag mig inte köra fortare för det, hade större framgångar med Aprilian iaf, kanske har konkurrensen hårdnat.
Apriliamotorn är inte komplex alls utan en rätt simpel konstruktion förutom att den har en cylinder extra, och det brukar inte vara några större problem med motorn heller, barnsjukdomarna i är åtgärdade sedan länge. Förmodligen(garanterat) har det varit mindre motorproblem på banorna med Aprilia än Husa, tyvärr är det ju inte så många som kör varken eller längre. Däremot är ju hojen mer avancerad runtomkring med elektronik, insprutning och sånt, som kan bråka.
Edit: Tvåcylindrigt är att föredra om man gasar fullt mer än några sekunder i taget, de känns inte alls lika plågade och sprutar inte ramlager omkring sig som race-enstånkor gärna vill göra.