Kawa_Mannen
Gudomlig sporthojare
Har en MB med 6a från -99 som knackar som fan i motorn
Någon som tror sig veta vad som hänt? Kan det vara en kolvring som gått? Med tanke på att oljudet nästan försvinner vid vissa varvtal men sedan kommer tillbaka fast ännu högre?
https://youtu.be/UqwOYQqZ81I
Lång historia: (kolla bara filmklippet om ni inte orkar läsa)
Köpte bilen av en bekant 2011 och den hade då gått 7800mil. Gjorde upp att bilen skulle in på service innan köp. Väl inne på servicen så ringer verkstaden och säger att dom måste ha bilen längre pga att motorn rök kraftigt efter provkörningen EFTER servicen.(Auktoriserad Mercedes verkstad gjorde servicen)
Vet inte exakt vad dom gjorde för att åtgärda felet men jag vet iaf dom flushade motorn (vätska) och gjorde rent vevhusventilationen.
En trolig orsak som jag fick var att det hade varit MINERALolja i bilen och när dom hällde i rekommenderad SYNTETISK olja så kunde den tydligen lösa upp beläggningar av mineraloljan.
Efter det så fungerade bilen felfritt i 2 veckor, sedan en dag när jag åkte till jobbet så "hostade" bilen till i en uppförsbacke och blev helt orkeslös i typ 5 sek, sedan gick den som vanligt. Efter jobbet så jag åkte till karlstad (8mil) och väl på hemvägen så hände samma sak, dvs att bilen "hostade till" men den gången tändes även "check engine" på instrumentpanelen. Nu gick bilen lite ojämt och var orkeslös så jag stannade och stängde av motorn i typ 15min.
När jag sedan startade igen så gick den hur fint som helst, motorlampan lyste dock fortfarande. Ungefär 2 mil efter jag stannade så hände det sjukaste jag varit med om när det gäller bilar.... Först så hostade bilen till och sedan skickade den ut ca 2 LITER olja genom avgasröret vilket resulterade i att HELA VÄGEN var täckt i en tjock grå rök.
Utan att överdriva så var den en rökridå på 50-70 meter efter bilen, det var som hämtat ur en james bond film
Hade ingen möjlighet att stanna då det var enfilig väg med vajerräcke utan fick stanna några hundra meter längre fram.
Stannade och stängde av bilen i typ 30min och fyllde även på olja (check oil level hade tänds) Hade som tur var en 4L dunk i bagaget.
Körde hem bilen och lämnade tillbaka den till verkstaden som gjorde en till flush och kontrollerade/rengjorde vevhusventilationen.
Efter detta så fungerade bilen felfritt i över en månad tills farsan lånade bilen. Då hände samma sak som för mig med att bilen hostade till och sedan sköt den ut olja genom avgasröret... Ironiskt nog så hände detta på nästan samma ställe som det hände för mig. Den här gången rök det så mycket att bakomvarande bilar fick stanna mitt i vägen. Tur det inte hände en olycka. Lite över 3LITER hade hon skickat ut
Tillbaka till verkstaden som nu kom med 3 alternativ
1: Skruva isär motorn och se vad som är fel = Dyrt
2: Sätta i en utbytes motor (fick offert på 10k + inköp av motor)
3: Flusha motorn och göra rent vevhusventilationen/ventilkåpan igen
Jag valde alt 3 men gjorde det själv. Efter det så fungerade bilen i över 1 månad igen, sedan hände samma sak med att den skickade ut olja. Gjorde samma sak igen med olje byte och sedan fungerade den i 1-1,5 månad innan det som filmklippet visar hände Samtidigt som den började knacka så tryckte den även ur sig olja från motorn, kan dock inte se vart det kommer ifrån. Trodde först att det skulle vara ett stort hål i blocket men jag har inte funnit något.. Inte jätte mycket olja som läckt ut den vägen men det kom säkert 0.5L iaf.
Bilen har stått stilla från 2011 tills idag när jag startade bilen och filmade klippet. Det är olja i motorn! Iaf i tråget om man kollar på oljestickan.
Jävligt kul sätt att bränna 55k Och sedan la tidigare ägare ut nästan 10k i verkstadsbesök innan/efter försäljning
Någon som tror sig veta vad som hänt? Kan det vara en kolvring som gått? Med tanke på att oljudet nästan försvinner vid vissa varvtal men sedan kommer tillbaka fast ännu högre?
https://youtu.be/UqwOYQqZ81I
Lång historia: (kolla bara filmklippet om ni inte orkar läsa)
Köpte bilen av en bekant 2011 och den hade då gått 7800mil. Gjorde upp att bilen skulle in på service innan köp. Väl inne på servicen så ringer verkstaden och säger att dom måste ha bilen längre pga att motorn rök kraftigt efter provkörningen EFTER servicen.(Auktoriserad Mercedes verkstad gjorde servicen)
Vet inte exakt vad dom gjorde för att åtgärda felet men jag vet iaf dom flushade motorn (vätska) och gjorde rent vevhusventilationen.
En trolig orsak som jag fick var att det hade varit MINERALolja i bilen och när dom hällde i rekommenderad SYNTETISK olja så kunde den tydligen lösa upp beläggningar av mineraloljan.
Efter det så fungerade bilen felfritt i 2 veckor, sedan en dag när jag åkte till jobbet så "hostade" bilen till i en uppförsbacke och blev helt orkeslös i typ 5 sek, sedan gick den som vanligt. Efter jobbet så jag åkte till karlstad (8mil) och väl på hemvägen så hände samma sak, dvs att bilen "hostade till" men den gången tändes även "check engine" på instrumentpanelen. Nu gick bilen lite ojämt och var orkeslös så jag stannade och stängde av motorn i typ 15min.
När jag sedan startade igen så gick den hur fint som helst, motorlampan lyste dock fortfarande. Ungefär 2 mil efter jag stannade så hände det sjukaste jag varit med om när det gäller bilar.... Först så hostade bilen till och sedan skickade den ut ca 2 LITER olja genom avgasröret vilket resulterade i att HELA VÄGEN var täckt i en tjock grå rök.
Utan att överdriva så var den en rökridå på 50-70 meter efter bilen, det var som hämtat ur en james bond film
Hade ingen möjlighet att stanna då det var enfilig väg med vajerräcke utan fick stanna några hundra meter längre fram.
Stannade och stängde av bilen i typ 30min och fyllde även på olja (check oil level hade tänds) Hade som tur var en 4L dunk i bagaget.
Körde hem bilen och lämnade tillbaka den till verkstaden som gjorde en till flush och kontrollerade/rengjorde vevhusventilationen.
Efter detta så fungerade bilen felfritt i över en månad tills farsan lånade bilen. Då hände samma sak som för mig med att bilen hostade till och sedan sköt den ut olja genom avgasröret... Ironiskt nog så hände detta på nästan samma ställe som det hände för mig. Den här gången rök det så mycket att bakomvarande bilar fick stanna mitt i vägen. Tur det inte hände en olycka. Lite över 3LITER hade hon skickat ut
Tillbaka till verkstaden som nu kom med 3 alternativ
1: Skruva isär motorn och se vad som är fel = Dyrt
2: Sätta i en utbytes motor (fick offert på 10k + inköp av motor)
3: Flusha motorn och göra rent vevhusventilationen/ventilkåpan igen
Jag valde alt 3 men gjorde det själv. Efter det så fungerade bilen i över 1 månad igen, sedan hände samma sak med att den skickade ut olja. Gjorde samma sak igen med olje byte och sedan fungerade den i 1-1,5 månad innan det som filmklippet visar hände Samtidigt som den började knacka så tryckte den även ur sig olja från motorn, kan dock inte se vart det kommer ifrån. Trodde först att det skulle vara ett stort hål i blocket men jag har inte funnit något.. Inte jätte mycket olja som läckt ut den vägen men det kom säkert 0.5L iaf.
Bilen har stått stilla från 2011 tills idag när jag startade bilen och filmade klippet. Det är olja i motorn! Iaf i tråget om man kollar på oljestickan.
Jävligt kul sätt att bränna 55k Och sedan la tidigare ägare ut nästan 10k i verkstadsbesök innan/efter försäljning