Hårt växlande kawa zxr 750 93års

lingonsaft

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
hoj lös!!
Är de någon som förslag på va man kan göra me en hårt växlande låda?? har en 93 o haft en 92 me samma problem, på 92 byte ja koppling men den inte direkt bättre.. finns de någon bra olja elle något annat man kan göra? :confused:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om du inte redan har det, så skaffa dig en JASO-märkt olja. Har för mig att märkningen innebär att oljan ska funka bra med våtkoppling, men jag är inte helt säker. Min tanke var i alla fall att om lamellerna klibbar mindre så borde växlarna gå i lite lättare. :)

Är det bara ettan till tvåan eller är den "klonkig" på alla växlar?

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Hoj
Ducce 900SS -94
PacMan skrev:
Om du inte redan har det, så skaffa dig en JASO-märkt olja. Har för mig att märkningen innebär att oljan ska funka bra med våtkoppling, men jag är inte helt säker. Min tanke var i alla fall att om lamellerna klibbar mindre så borde växlarna gå i lite lättare. :)

Är det bara ettan till tvåan eller är den "klonkig" på alla växlar?

Min växlar också ganksa hårt och klonkigt. Kawwa-klonket sa en polare på jobbet som hade en i mitten av nittiotalet. Gissar att det är någonting man får leva med!

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Pelvan skrev:
Min växlar också ganksa hårt och klonkigt. Kawwa-klonket sa en polare på jobbet som hade en i mitten av nittiotalet. Gissar att det är någonting man får leva med!

Kan tyvärr bara stämma in... Hade en ZXR 90:a, klonk, klonk, klonk sa det!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har en 93:a ZXR750R med kitlåda, den klonkar mest på ettan, kör med en bra syntetolja så klonkar det lite mindre.

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
Hör inte riktigt med detta att göra men.. Ska kolla på en zxr 750 -92 4000mil idag så... vad tycker ni om era hojar? är det ngt jag ska vara speciellt noga med att kolla? Ni är nöjda med era köp?

lingonsaft

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
hoj lös!!
Pelvan skrev:
jJa har också hört de att dom är såna i lådorna.. tyvärr!

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
provkörde å köpte en kawa zxr750 idag men tyckte inte det klonkade merän ett par andra cyklara jag testat faktiskt mindre.. iofs så varvade jag inte den så högt innan växlingarna om d kan ha ngt me det å göra..hursomhelst så kändes den HELT rätt.. ser fram emot en heldAG på vägarna :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hittebarnX skrev:
provkörde å köpte en kawa zxr750 idag men tyckte inte det klonkade merän ett par andra cyklara jag testat faktiskt mindre.. iofs så varvade jag inte den så högt innan växlingarna om d kan ha ngt me det å göra..hursomhelst så kändes den HELT rätt.. ser fram emot en heldAG på vägarna :)

Hur många hästar har den? De "vanliga" ZXR:erna, (inte RR-versionerna tror jag) som såldes i Sverige 91 och kanske 92 var ju strypta till 100 hk, men andra kolvar och en massa annat dyrt.

lingonsaft

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
hoj lös!!
hittebarnX skrev:
va har du köpt för års model? o pris om man får fråga? Kör ni fighters elle kåp hojar?

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
PacMan skrev:
Hur många hästar har den? De "vanliga" ZXR:erna, (inte RR-versionerna tror jag) som såldes i Sverige 91 och kanske 92 var ju strypta till 100 hk, men andra kolvar och en massa annat dyrt.
jag vet faktiskt inte.. om man tittar på specifikationerna på utländska sajter ska det ju vara runt 120hk men på papperna jag har hemma står det 100.. är oxå intresserad av att veta.. vad har du i din?
"men andra kolvar och en massa annat dyrt" vad?

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
lingonsaft skrev:
va har du köpt för års model? o pris om man får fråga? Kör ni fighters elle kåp hojar?
köpte en -92a 29000:- nya däck både fram å bak ser ut som ny.. allt orginal utom avgas, sport.. vad köpt du din för?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hittebarnX skrev:
jag vet faktiskt inte.. om man tittar på specifikationerna på utländska sajter ska det ju vara runt 120hk men på papperna jag har hemma står det 100.. är oxå intresserad av att veta.. vad har du i din?
"men andra kolvar och en massa annat dyrt" vad?

Jag var ute och cyklade lite där, sorry! Gatversionerna av hojen som såldes 91, 92 var inte strypta (möjligen i förgasarna, men dom strypningarna lär vara borta för länge sen), utan hade helt enkelt "bara" 100 kusar. Det var 93 som den "dyrt" strypta såldes, då med 80 hk. Parallellt såldes RR-verionser av dessa årsmodeller, och dom hade uppåt 120 hk. Det blev visst lite rörigt här, fråga om det är nåt du inte hajar :)

I min 89:a har jag 107 kusar, men det är ju inte alls samma motor som 91 och senare.

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
PacMan skrev:
Jag var ute [...] och senare.
hehe jo lite klarare men på pappret på vv som jag fick till så står det att den är registrerade till 100hk.. innebär det jag har 100 i den eller har jag 120? är zxr750 en ninja hoj? :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hittebarnX skrev:
hehe jo lite klarare men på pappret på vv som jag fick till så står det att den är registrerade till 100hk.. innebär det jag har 100 i den eller har jag 120? är zxr750 en ninja hoj? :)

Ja, då har du 100 hk. Vad jag förstår så heter hojen ZX-7 Ninja i USA, så visst tillhör den Ninja-familjen.

Se till att bli medlem här föresten:
http://www.ninjaclubsweden.com
:tummenupp

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
-
91-2003 (eller när det nu var som zx-7r gick ur produktion) har samma växellåda.
89-90 har i stort sett samma motor som GPX750.

Klonket när du går från neutral till 1:an blir du aldrig av med. Lådorna lätt så då.

1->2 går ganska hårt, där lär man ska kunna ta bort mekanismen i växellådan för att hitta neutralen så ska den gå mjukare. Fast då blir det väl ett h-e att hitta neutralen istället så jag har inte testat det.

Med Motul 300V Factory Line går resten av växlarna går mjukt för mig i alla fall (dessutom är lådan lätt att cross-växla!) men någon Suzuki-låda blir det aldrig!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha