Höftledoperation = slutkört?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag har en mycket konstig fråga:
Någon här som har personlig erfarenhet av att köra motorcykel med höftled i titan?

Är det slutkört då eller funkar det? Gör det ont osv?
Hur lång tid efter operation isåfall och allt sånt?

Erfarenheter tas emot tacksamt

Syrran fick en sån för några år sedan, och efter läkning, sjukgymnastik och rehabilitering märker hon ingen skillnad mot hur en vanlig frisk höftled fungerar. Dock har jag för mig att rehaben tog ett bra tag, så du kanske inte ska räkna med att sitta i sadeln första veckan...

Finns någon här på forumet som klotade på bana, han hade riktigt otur och krossade höften, han hade en blogg, kommer ej ihåg nick eller blogg adress, vet inte ens om han åker hoj idag.
Men sök lite så kan du kanske hitta tråden igen.
/mvh Jonas

MC åkning på gata är absolut inga problem om du är ung och har ett rimligt läkekött. Risken med MC åkning är kraschandet så att tävla inom cross, enduro RR etc där krascher är vanligt är inget jag kan rekommendera då man helst undviker att operera om samma ställe för många gånger när du kastat dig i Lecahavet....

Jag tycker det verkar som om erfarenheterna är väldigt olika. Jag opererade mig för sjutton år sedan och har inte haft några som helst problem. Jag är hojlös för tillfället, men har alltid åkt sporthoj (senast Ducce). Jag har aldrig känt av höften när jag kört.

Jag gjorde operationen i februari och kunde köra hoj i slutet på maj. Fick dock tejpa kryckan på hojen de första svängarna :näsblod

Jag läste i någon tråd om en som valde mellan att steloperera eller höftledsplastik. Det verkade som om det generella rådet var att steloperera. Motiveringen var hans ålder - man räknade med en hållbarhet på ca tio år. Man varnade för att det inte går att byta leden hur många gånger som helst.

Det verkar mycket märkligt. När jag gjorde operationen gick resonemanget på precis samma sätt. Har det inte hänt något på området? Jag hade turen att få en av de läkare som forskade på området och fick en oprövad modell (fråga mig inte på vilket sätt den var oprövad). På äldre människor "cementerar" man fast spiken i lårbenet. Det är inte själva leden som "nöts" ut - det är infästningen i lårbenet som lossnar med tiden. Den modell jag har saknar cement/lim. Man slog fast den i märgkanalen i lårbenet.

Jag undrade varför man skruvade fast mig i ett "skruvstäd" innan operationen. När de började banka fast den nya leden fattade jag. Rena grovsmidet...

Lycka till!

Jag tror mer på det här att det är olika från person till person...

Har inte testat med en helt ny led, min var bara spikat "kors o tvärs", det fungerade ok.
Blev dock bättre när "skrotet" blev borttaget

Oki!
Tack för alla svar, det som snackades om var ny höftled helt och hållet i titan. Får se vad domen blir senare då, har väl inget val.

Leden är skadad, och de snackade om att byta den.

Oki!
Tack för alla svar, det som snackades om var ny höftled helt och hållet i titan. Får se vad domen blir senare då, har väl inget val.

Min morfar gjorde det från att ha varit stelopererad och halt i 30 år så kunde han efter operation och läkning gå normalt.

En arbetskamrat har gjort det och går med käpp efter 3 månader. Blir bättre dag för dag och kommer slänga käppen så småningom.

Ytterligare en arbetskamrat ska snart göra det. Får se hur det går för honom. Förmodligen bra.

Men för samtliga har livskvaliten höjts betydligt. Ingen värk längre.. Det finns trots allt annat i livet än motorcyklar..

Som sagts tidigare så varierar det en del. Har en del bekanta som gjort olika typer av höftledsoperationer och alla åker hoj med olika besvär även efter operation. Var svinnoga med rehaben är mitt tips. Tar ett tag innan du blir bra också så försök att få operationen fort som fan eller till hösten om bågen är viktig.

Oki!

Det som jag ställer mig tvekande inför är att jag kan gå hjälpligt på höften. Problemet är således kronisk värk, men läkaren har iaf tidigare sagt att det är en orsak som räcker. Eftersom det sannolikt bara är en tidsfråga innan jag inte kan gå på höften heller. Kan knapp komma upp på hojen eftersom jag klarar inte riktigt av att få över benet. När jag väl sitter på den funkar det rätt bra, men tyvärr går touring bort oftast.

Sedan skall jag väll tillstå att jag är rädd för operationen som sådan.

Allåha.

the King is back. the man the myth the legend.

jovisst kan man köra hoj med titan i kroppen det fungerar alldeled utmärkt.

Jag skickar dig ett PM med mitt telefon nummer så kan du slå en signal. om du känner för det.

Och Nej jag kör inte hoj längre för er som undrar. Visheten kommer med åldern och nu när jag börjar närma mig 40 så är det 40 års kris och då måste man ha en Porsche i garaget så det har jag nu :-)

Lev väl alla och som jag alltid säger
Keep the RUBBER side down. :banana

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back