PacMan skrev:
Jag har upprepade gånger blivit imponerad av den samlade kunskapen på detta forum, så jag testar att slänga ut en OT-fråga:
Igår precis efter jag hade ätit middag började jag känna mig lite konstig i magen. Det gick över efter ett par timmar, men jag fick istället ganska hög feber. Nu på mårronen har jag fortfarande feber. 38,6 mätte jag det till. Det konstiga är att jag inte känner av nånting annat konstigt förutom feber. Vad kan det va tror ni...?
Jag hoppar upp och sätter mig på att febern kommer av att ditt immunförsvar reagerar på toxin bildat av bakterier som växt till i din mat...
(De feberinducerande molekylerna som bildas av immunförsvarets celler utlöser även trötthetskänslor och minskad apptit, förmodligen i syfte att minska kroppens energibehov för att man skall hålla sig lugn och still så att energin kan användas för att bekämpa det som inkräktar. Den höjda kroppstemperaturen är en del i den kedjereaktion som drar igång ett immunsvar.)
andersbrink skrev:
Farsan åkte på Legionella i våras och låg med 39.5 i två veckor innan man chansade på att han hade legionärssjukan - trots att man sade sig ha skickat TVÅ blododlingar (i helvete heller!). ARGH!
Blododlingar tas och skickas när man misstänker blodförgiftning som är den vanligare orsaken till ospecifik feber, jämfört med legionellainfektion.
Legionärssjukan orsakas av Legionella pneumophila och det är en bakterie som gömmer sig inuti de immunförsvarsceller som finns i lungorna. De syns överhuvud taget inte i en blododling!
De har garanterat skickat två blododlingar, och även om man har bakterier i blodet, så kan odligen visa negativt. Immunförsvaret kan reagera rejält på även små mängder bakterier och det kan vara så att de inte kommit med tillräcklig mängd bakterier i provet som tagits...
Diagnostiken på legionärssjuka utförs genom att man letar efter antikroppar mot bakterien i ett blodprov eller odlar prov taget från lungorna.
Korrekt diagnostik av en sjukdom kräver korrekt provmaterial!
Eftersom två blododlingar var negativa fick läkarna börja fundera på alternativa orsaker till febern... och prover till baktlab var säkert inte de enda prover som togs. Det finns väldigt många fler orsaker till feber än bara bakterier.