Hög feber - varför?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har upprepade gånger blivit imponerad av den samlade kunskapen på detta forum, så jag testar att slänga ut en OT-fråga:

Igår precis efter jag hade ätit middag började jag känna mig lite konstig i magen. Det gick över efter ett par timmar, men jag fick istället ganska hög feber. Nu på mårronen har jag fortfarande feber. 38,6 mätte jag det till. Det konstiga är att jag inte känner av nånting annat konstigt förutom feber. Vad kan det va tror ni...? :sjuk

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
PacMan skrev:
Jag har upprepade gånger blivit imponerad av den samlade kunskapen på detta forum, så jag testar att slänga ut en OT-fråga:

Igår precis efter jag hade ätit middag började jag känna mig lite konstig i magen. Det gick över efter ett par timmar, men jag fick istället ganska hög feber. Nu på mårronen har jag fortfarande feber. 38,6 mätte jag det till. Det konstiga är att jag inte känner av nånting annat konstigt förutom feber. Vad kan det va tror ni...? :sjuk

En kollega råkade ut för samma sak förra veckan, men han fick 40 i feber och dropp på akademiska sjukhuset i Uppsala. Det togs en del prover och "odlingar" i jakten på den skyldige, men ingenting upptäcktes.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Kanske helt fel men jag hörde av någon att febern i sig är en possitiv sak som är till för att påskynda kroppens process att bli av med gifter, virus etc. Med höjd temp påskyndar man processen. Skitsnack eller sant? Vet ej.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
#Olsson# skrev:
Kanske helt fel men jag hörde av någon att febern i sig är en possitiv sak som är till för att påskynda kroppens process att bli av med gifter, virus etc. Med höjd temp påskyndar man processen. Skitsnack eller sant? Vet ej.

Jodå, febern har den funktionen. :tummenupp

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!!
#Olsson# skrev:
Tror att det stämmer!! Det är ett sätt för kroppen att påskynda tillfriskningen.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Olsson# skrev:

Jodå, så tror jag oxo att det är. Det mystiska är att jag inte fattar vad jag skulle ha åkt på i så fall, har ju inga andra symptom. Aja, får la se hur det utvecklar sig.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
PacMan skrev:

:sjuk

Du tror möjligtvis inte att detta är lösningen..

"Igår precis efter jag hade ätit middag började jag...."

Du har helt enkelt fått i dig något dåligt och är det inte allvarligt så fixar kroppen det..

Ätit kyckling kanske?? Sallad? Kokt skinka?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kahobe skrev:
Du tror möjligtvis inte att detta är lösningen..

"Igår precis efter jag hade ätit middag började jag...."

Du har helt enkelt fått i dig något dåligt och är det inte allvarligt så fixar kroppen det..

Ätit kyckling kanske?? Sallad? Kokt skinka?

Jodå, det är väl främst maten jag misstänker. Micrad potatisgratäng och en bit fläskfilé hade jag ätit. Maten var några dagar gammal, men hade legat i kylen hela tiden. Tycker dock att magen borde vara kass oxo, men det kanske kommer :( .

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
954
PacMan skrev:
Jodå, det är väl främst maten jag misstänker. Micrad potatisgratäng och en bit fläskfilé hade jag ätit. Maten var några dagar gammal, men hade legat i kylen hela tiden. Tycker dock att magen borde vara kass oxo, men det kanske kommer :( .
För mycket tvåtaktsavgaser tror jag!?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
PacMan skrev:
Igår precis efter jag hade ätit middag började jag känna mig lite konstig i magen. Det gick över efter ett par timmar, men jag fick istället ganska hög feber.

Bakterier, definitivt. Många bakterier skapar även toxiner som i vissa fall kan vara direkt livsfarliga. Feber utan annan symptom (möjligen lite torrhosta) kan vara övergående lunginflammation eller legionella - som de flesta fixar på två dagar utan behandling. Farsan åkte på Legionella i våras och låg med 39.5 i två veckor innan man chansade på att han hade legionärssjukan - trots att man sade sig ha skickat TVÅ blododlingar (i helvete heller!). ARGH!

Har du feber (utan tydliga symptom som förkylning etc) tre dagar i rad, uppsök läkare. Det kan vara nåt annat än du tror. Var inte som min farsa, dvs vrång och trög och inte ville "besvära" sjukvården.

/anders - nyupptäckt typ-2 diabetiker - numera även expert på metabolism! :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Feber

Jag får feber i fem min efter att jag käkat röda äpplen. Märkligt, men man lär sig leva med det ;)

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
PacMan skrev:

Jag hoppar upp och sätter mig på att febern kommer av att ditt immunförsvar reagerar på toxin bildat av bakterier som växt till i din mat...

(De feberinducerande molekylerna som bildas av immunförsvarets celler utlöser även trötthetskänslor och minskad apptit, förmodligen i syfte att minska kroppens energibehov för att man skall hålla sig lugn och still så att energin kan användas för att bekämpa det som inkräktar. Den höjda kroppstemperaturen är en del i den kedjereaktion som drar igång ett immunsvar.)

andersbrink skrev:
Farsan åkte på Legionella i våras och låg med 39.5 i två veckor innan man chansade på att han hade legionärssjukan - trots att man sade sig ha skickat TVÅ blododlingar (i helvete heller!). ARGH!

Blododlingar tas och skickas när man misstänker blodförgiftning som är den vanligare orsaken till ospecifik feber, jämfört med legionellainfektion.

Legionärssjukan orsakas av Legionella pneumophila och det är en bakterie som gömmer sig inuti de immunförsvarsceller som finns i lungorna. De syns överhuvud taget inte i en blododling!
De har garanterat skickat två blododlingar, och även om man har bakterier i blodet, så kan odligen visa negativt. Immunförsvaret kan reagera rejält på även små mängder bakterier och det kan vara så att de inte kommit med tillräcklig mängd bakterier i provet som tagits...
Diagnostiken på legionärssjuka utförs genom att man letar efter antikroppar mot bakterien i ett blodprov eller odlar prov taget från lungorna.
Korrekt diagnostik av en sjukdom kräver korrekt provmaterial!

Eftersom två blododlingar var negativa fick läkarna börja fundera på alternativa orsaker till febern... och prover till baktlab var säkert inte de enda prover som togs. Det finns väldigt många fler orsaker till feber än bara bakterier.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
andersbrink skrev:
Bakterier, definitivt. Många bakterier skapar även toxiner som i vissa fall kan vara direkt livsfarliga. Feber utan annan symptom (möjligen lite torrhosta) kan vara övergående lunginflammation eller legionella - som de flesta fixar på två dagar utan behandling. Farsan åkte på Legionella i våras och låg med 39.5 i två veckor innan man chansade på att han hade legionärssjukan - trots att man sade sig ha skickat TVÅ blododlingar (i helvete heller!). ARGH!

Har du feber (utan tydliga symptom som förkylning etc) tre dagar i rad, uppsök läkare. Det kan vara nåt annat än du tror. Var inte som min farsa, dvs vrång och trög och inte ville "besvära" sjukvården.

/anders - nyupptäckt typ-2 diabetiker - numera även expert på metabolism! :D
Min far är exakt så... han verkar inte vilja besvära sjukvården. Tror väl det finns andra som behöver vården bättre. Så må vara fallet, men han kan gå månader med utslag på händerna o ändå beklaga sig över smärtan. 1 timma för att kolla upp händerna (inräknat väntetid) och han kan ha en kur som fixar händerna på nån vecka. Men icke, tror att det läker av sig själv.. även fast det bara blivit värre o värre över 2 månaders tid.... :rolleyes:

Förövrigt, angående din feber PacMan, så är dålig / gammal mat.. just dålig och gammal mat med massa annat än bara mat. Nu har alla andra pack o lösdrivare (bakterier o virus) tagit sig dit o vill festa.
Sätt dessa bakterier under mikroskåp så blir du nog RÄDD för vad du faktiskt äter upp o får ner i kroppen. Farliga grejer!

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Swedie skrev:
Förövrigt, angående din feber PacMan, så är dålig / gammal mat.. just dålig och gammal mat med massa annat än bara mat. Nu har alla andra pack o lösdrivare (bakterier o virus) tagit sig dit o vill festa.
Sätt dessa bakterier under mikroskåp så blir du nog RÄDD för vad du faktiskt äter upp o får ner i kroppen. Farliga grejer!

:D För att inte tala om alla bakterier som vi har som normalflora och inte skulle överleva utan!!
Vissa bakterier är ens vänner! Och endel är riktigt söta i mikroskopet! Vissa andra är som sagt från helvetet...

Förresten så festar inte virus på sin omgivning utan kräver levande celler för att fungera. De är 'bara' arvsmassa på vift, som är mer eller mindre tålig för att överleva utanför en värdcell. De är SÅÅ intressanta!

( ja jag tycker det är sketaroligt med mikrobiologi och immunologi, och jag är VISST inte konstig.... :rolleyes: )

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Flamma77 skrev:
...

( ja jag tycker det är sketaroligt med mikrobiologi och immunologi, och jag är VISST inte konstig.... :rolleyes: )

När man lärt sig allt det där (imponerande, för övrigt) och vet vad man kan plocka upp i luften och från medmänniskopr, vågar man gå ut överhuvudtaget? Jag skulle bli helt paranoid.....

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
t-rex skrev:
När man lärt sig allt det där (imponerande, för övrigt) och vet vad man kan plocka upp i luften och från medmänniskopr, vågar man gå ut överhuvudtaget? Jag skulle bli helt paranoid.....

Ähhh... det mesta är redan sådant som man har själv... och det mesta annat dör man faktiskt inte av!
Men det är klart... folk som hostar och nyser i handen istället för i armvecket är smittspridare.(det är tråkigt och jobbigt att bli sjuk) Det ÄR bra om man tvättar händerna...(då kan man klara sig ifrån att bli det) och människor som spottar är verkligen SKITÄCKLIGA! :3freak (tuberkulos är kanske inte SÅ vanligt i sverige men ändå...)

Det är inte så jättesvårt att lära sig sådant som är intressant...men för all del :) Om jag kunde få in statistik i skallen så skulle det vara imponerande! :huvet

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Flamma77 skrev:
...(tuberkulos är kanske inte SÅ vanligt i sverige men ändå...)

Du ser? Nu kommer jag att vara livrädd för att få tuberkolos hela dagen i morgon. Hur vet man om man är smittad?

Edit; Jaha, det var det jag visste, det kan ligga latent i flera år. Jag är rökt:

Fakta: Tuberkolos
Tuberkulos, tbc, orsakas av några olika mykobakterier som kan ligga dolda i kroppen under många år. Människor smittas genom att andas in bakterier från upphostningar.
Den som smittas får först ofta nästan inga symtom alls, även om förloppet kan bli allvarligt. En senare form av tuberkulos kan slå till många år senare. Främst lungorna, men även andra organ, kan drabbas. Utan behandling dör hälften av de sjuka inom två år.
Omkring åtta miljoner människor insjuknar årligen och två miljoner av dem dör i tbc. Cirka 400 svenskar per år insjuknar i tbc, majoriteten är födda i länder där sjukdomen är vanlig.
Det finns ett vaccin som skyddar småbarn mot att bli allvarligt sjuka vid en första infektion. I Sverige vaccineras numer bara särskilda riskgrupper.

Källa: Smittskyddsinstitutet

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
t-rex skrev:
Du ser? Nu kommer jag att vara livrädd för att få tuberkolos hela dagen i morgon. Hur vet man om man är smittad?

Edit; Jaha, det var det jag visste, det kan ligga latent i flera år. Jag är rökt:

Fakta: Tuberkolos
Tuberkulos, tbc, orsakas av några olika mykobakterier som kan ligga dolda i kroppen under många år. Människor smittas genom att andas in bakterier från upphostningar.
Den som smittas får först ofta nästan inga symtom alls, även om förloppet kan bli allvarligt. En senare form av tuberkulos kan slå till många år senare. Främst lungorna, men även andra organ, kan drabbas. Utan behandling dör hälften av de sjuka inom två år.
Omkring åtta miljoner människor insjuknar årligen och två miljoner av dem dör i tbc. Cirka 400 svenskar per år insjuknar i tbc, majoriteten är födda i länder där sjukdomen är vanlig.
Det finns ett vaccin som skyddar småbarn mot att bli allvarligt sjuka vid en första infektion. I Sverige vaccineras numer bara särskilda riskgrupper.

Källa: Smittskyddsinstitutet

Riskgrupperna är person exponerad för sjukdomsbärare ex. sjukvårdspersonal. Hemlösa missbrukare och flyktingar. Incidensen är störst i underutvecklade länder.

Det är inte stor risk för dig att bli sjuk och blir du det så blir man ofta botad av en rejält lång antibiotikakur. Inget att nojja över med andra ord! :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln