Min erfarenhet av rutor är att man ska försöka få en ruta så nära som möjligt och höjden antingen så hög att man kan sitta bakom och röka cigg, eller att man har rutans överkant i synfältet, dvs.....myggen far över hjälmen medan tex tyngre saker som en humla kan smacka in i ögona.
Man ska nog också undvika rutor med sk vikta spoilers längst upp....trots alla fina bilder som visar hur luftströmmen drar upp
MRA är en populär ruta. Nuförtiden har dom tycker jag sabbat dom genom att göra dom med en liten flärp längst upp.
Jag körde en hel del med MRA av den gamla sorten, den sorten där den var i prinip tvådelad och man kunde då justera överdelen i önskad längd. Den trivdes jag med.
När jag bytte hoj till nyare årgång(lite annan kåpa) så var valet att köpa en med flärp. Testade en sån, men gillade den inte. Nuförtiden kör jag med en Secdem(en Varadero).....och jag kör då med visiret uppe 98% av tiden.....grymt skönt!
Nu råkar det ju finnas till FJR en MRA ruta av den gamla modellen:
https://www.mrashop.de/com/selectio.../5231/fjr-1300-varioscreen-vm-2005?c=90005753
Kostar väl en slant, men blir det bra så är det ju välinvesterade pengar.
Secdems ruta ser ut såhär. Höjd 48cm.
http://www.secdem.fr/en/catalogue-produit.php?reference=BY091HP
På bild är den tonad, men jag tycker att förhöjda rutor bör nog vara klara.
Bara att mäta, dona och fundera. Rekommenderar i första hand MRA:n efterom det är den gamla modellen. Tycker du den blir för dyr så kan jag nog ta hem en Secdem för ca 1100:- inkl frakt
Hade en Fjr tills förra sommaren och det är riktigt irriterande med turbulensen på dom.
Sökte då på Fjr forum, finns ngt amerikanskt kåpglas som anses vara "bäst"
idag kör jag Multistrada och har en sån som man klämmer fast på rutan, funkar utmärkt men behövs bara när jag skjutsar.
Har en Puig ruta med spoiler när jag tourar.
Har dock ingen Yamaha ....
Den funkar kanon , man kan oftas köra med öppet visir??
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|