Högfartsdel vändning

Kurtmini

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Hoj
2010 Yamaha YZF-R125
Hej! Är en blivande körkortstagare och ska köra upp om några veckor, köttar därför konbanor för tillfället. Lågfarten sitter bra och slalomen samt undanmanövern funkar också på högfarten men vändningen går inte, inte snyggt iallafall. Det slutar antingen med att jag svänger så snävt att jag behöver fota, eller så har jag för mycket fart och åker utanför boxen. Alla tips är välkomna gällande när man ska släppa gasen, ha blicken, lutning etc. Tack i förhand :)

AlphaCentauri

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2014
Hoj
VFR 800 -08
Släpp gasen vid näst sista konan, titta lite åt höger där du ska påbörja vändningen (kom ihåg att ta ut svängen), växla ned innan vändningen börjar och rulla sedan på kopplingen genom hela vändningen för att lättare behålla balansen. Lutningen sker då ganska naturligt och i mitt fall tänkte jag nog inte så mycket på den. Träna på att inte sätta ned foten utan att istället gasa/släppa kopplingen så att hojen rätar upp sig, men det är du nog redan rätt bra på om lågfartsdelen sitter. Enligt min erfarenhet är det inte hela världen om du kör lite utanför linjen.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det AlphaCentauri skriver, men nästan viktigast av allt:

Så fort du kan så skall du rikta blicken mot målet.

De närmaste konerna ser du ändå i periferiseendet, men se till att lyfta blicken och titta mot målet så fort du kan vrida nacken tillräckligt mycket. Det gör vändningen och färden mycket stabilare och det känns lugnare.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är omöjligt att veta vad du gör för fel utan att se själv så investera i en körlektion eller två. De ser direkt vad du gör för fel. Som vanligt gäller: Du kommer dit du tittar - lyft blicken och vrid ordentligt på huvudet och titta dit du ska, inte där du är. Börja bromsa i tid så att du köper dig så mycket tid som möjligt. Utnyttja hela utrymmet i 'vändboxen'.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Blicken och gasen. Som tidigare har skrivit, släpp gasen o bromsa vid näst sista och släpp bromsen, rulla in i svängen och vrid på huvudet. Ge gas och vid 3/4 av svängen gasar du dig ur och kollar på målet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept