Högfartsprovet

Ripa

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -05
När man ska köra högfartsprovet så måste man ha en fart på minst 50km/h under hela banan eller måste man endast köra i minst 50km/h när man gör undanmanövern och inbromsningen?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
50 kmh i timmen genom hela. Självklart inte när du ska vända runt, men det fattar du nog själv. :tomten

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
du kan ju ligga i 45 - 50 el 55 - 60 också. om inte VV - gubben är lika lustig som gubben jag övnngskörde med. han sa till mig när jag hade gjort denna övningen att jag körde 5 km/h för sakta.. (det gjorde jag med.) hur fan han nu kunde veta det.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ripa skrev:
2311390 När man ska köra högfartsprovet så måste man ha en fart på minst 50km/h under hela banan eller måste man endast köra i minst 50km/h när man gör undanmanövern och inbromsningen?
DEt är smartare att hålla 45 konstant en ligga i 45 och gasa upp i 50.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
prulle skrev:
2311449 DEt är smartare att hålla 45 konstant en ligga i 45 och gasa upp i 50.

Precis, han kan omöjligt se vilken hastighet du kör i, däremot hör han på motorljudet om du ökar eller minskar farten. Dvs ökar du så vet han att du körde för sakta, minskar du så, tja du kör du försakta nu i stället.

Bara att hålla samma varv så kan du fela ett par kilometer +- .

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Saabmosare skrev:
2311767 Precis, han kan omöjligt se vilken hastighet du kör i, däremot hör han på motorljudet om du ökar eller minskar farten. Dvs ökar du så vet han att du körde för sakta, minskar du så, tja du kör du försakta nu i stället.

Bara att hålla samma varv så kan du fela ett par kilometer +- .

Eller hålla 55-60.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Solid snake skrev:
2311897 Ja det är ju smart, så det blir ryckigt och noll flyt i körningen.

Om du inte kan manövrera en hoj 5-10 km fortare än vad som är sagt så får någon annan besvara din körkompetens. Jag åker nog hellre ute på vägarna med en som kört för fort på högfartsdelen än en som hållt 45 stumt och lurat körskoleläraren.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag körde i 75, han sa att jag var väldigt duktig på den banan =)

Solid snake

Guest
Bärgren skrev:
2311912 Om du inte kan manövrera en hoj 5-10 km fortare än vad som är sagt så får någon annan besvara din körkompetens. Jag åker nog hellre ute på vägarna med en som kört för fort på högfartsdelen än en som hållt 45 stumt och lurat körskoleläraren.
Kör du i 60 så blir det ryckigt, så är det, kanske inte med en liten moppe (dvs 125a) men med större mc blir det ryckigt som fan.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Solid snake skrev:
2313222 Kör du i 60 så blir det ryckigt, så är det, kanske inte med en liten moppe (dvs 125a) men med större mc blir det ryckigt som fan.

Och vart finns den här tråden?

(Trumvirvel)

I 125:a delen. :banana

Ok. Om du säger att det blir ryckigt med större hoj så kan jag inte annat än tro dig då jag inte åkt större hoj på högfartsprovet. Men eftersom det här är 125-forumet så bör man hålla frågor och svar inom dess ramar för att få majoriteten att förstå. Men ifall vi missupfattade varandra så är det skitsamma nu.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pr0bz skrev:
2313206 Jag körde i 75, han sa att jag var väldigt duktig på den banan =)

Oj vad duktig du är :gnissla

Solid snake skrev:
2313222 Kör du i 60 så blir det ryckigt, så är det, kanske inte med en liten moppe (dvs 125a) men med större mc blir det ryckigt som fan.

Varför måste det bli ryckigt för man kör större cykel? Fel på dämparna eller?

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
Håller mig utanför tjafset om kilometrar och ryckiga hojar, det roar mig inte att gnälla om detaljer.

Vill bara tipsa om att ifall du ligger på en högre växel så hörs det inte lika väl ifall du skulle släppa på gasen vid ett hinder. Ett tips jag fick från min körskolelärare.

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Måste hålla 50Km/h ! Tänk om polisen har en hastighetskontroll i buskarna. Så, det är juh upp till dig om det är värt risken.. kan bli dyra böter :mattias

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
håll 50 genom banan, bortsätt från inbromsning, rundvänding och axx sträckan som då kommer efteråt när du sedan ska bromsa...

han frågade varken hur fort ni körde/tänkte köra, hur det känns att köra med ett jetplan genom konbanan ENDAST hur det skall göras :)

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Kronen skrev:
2311446 du kan ju ligga i 45 - 50 el 55 - 60 också. om inte VV - gubben är lika lustig som gubben jag övnngskörde med. han sa till mig när jag hade gjort denna övningen att jag körde 5 km/h för sakta.. (det gjorde jag med.) hur fan han nu kunde veta det.

Han kanske klockade eller nått?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Pr0bz skrev:
2313206 Jag körde i 75, han sa att jag var väldigt duktig på den banan =)
Yeah right..

Jag hade en dubbellektion på högfartsbannan så på slutet så pressade jag lite gränser, jag klarade knappt göra undanmanövern i 60. Säger inte att jag är bra och att det är omöjligt, men de va väldigt tvärt i 60 så i 75 på en sportigare hoj är nog inte direkt realistiskt. (jag körde på en dt)

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Ripa skrev:
2311390 När man ska köra högfartsprovet så måste man ha en fart på minst 50km/h under hela banan eller måste man endast köra i minst 50km/h när man gör undanmanövern och inbromsningen?

håll 50km/h under HELA inbromsningen :3freak

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...