Högglanspolering

Bronze

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2003
Ort
Örebro
Hoj
Zx9r-98
Har läst och letat runt här i forumet och hittat en hel del tips om själva förfarandet.Det jag fortfarande undrar lite om är själva hållbarheten?
Det säger sig ju självt att något så blankt givetvis kräver lite mer underhåll än en lackad yta för själva finishen....men....ytan blir väl helt "öppen" utan skydd mot tex surt regn eller?...dvs kräver putsning på en gång efter att man fått oturen med regn över sig....annars oxiderar väl aluminiumet?borde det göra ändå av syret i luften eller?

Mvh Johan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bronze skrev:
Har läst och letat runt här i forumet och hittat en hel del tips om själva förfarandet.Det jag fortfarande undrar lite om är själva hållbarheten?
Det säger sig ju självt att något så blankt givetvis kräver lite mer underhåll än en lackad yta för själva finishen....men....ytan blir väl helt "öppen" utan skydd mot tex surt regn eller?...dvs kräver putsning på en gång efter att man fått oturen med regn över sig....annars oxiderar väl aluminiumet?borde det göra ändå av syret i luften eller?

Mvh Johan


Jag kan bara svara för mina polerade grejer, dvs lock till vätskebehållare på styret och tanklock. Dessa var tidigare eloxerade, nu polerade till mycket blank finish. MEN det kräver ett evigt putsande, fingeravtryck oxiderar till mörka fläckar på ett par minuter, efter regn ser det för jävligt ut osv osv
 

Bronze

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2003
Ort
Örebro
Hoj
Zx9r-98
Chronic skrev:
Jag kan bara svara för mina polerade grejer, dvs lock till vätskebehållare på styret och tanklock. Dessa var tidigare eloxerade, nu polerade till mycket blank finish. MEN det kräver ett evigt putsande, fingeravtryck oxiderar till mörka fläckar på ett par minuter, efter regn ser det för jävligt ut osv osv


Tackar..det var det jag befarade..det är ju jävligt snyggt men kräver för mkt jobb på en hoj som använd till att åka med.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Finns en lite hemmlis, ett hemmligt medel som conserverar poleringen.hehehe!
Men om jag säger vart man köper det,jaaa då är det ingen hemmlis längre,MMmmooooooaahahaha :rofl
 

tobiasr1

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
hbg
Hoj
R1-03. Polerad mm
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!

Ingick "konservering" av ytan också eller var det bara själva poleringen? Hur beständigt är resultatet och hur ofta måste man gnida för att behålla "knullputsen"?
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Ingen som har testat att lägga på Ultra Glozz Superpolish efter all denna polering??? Det ska ju konservera allt efter behandling det funkar toppen på lackade ytor..

Själv har jag glozzy på mina fälgar och bromsdamm samt skiten rinner av när man spolar med vattenslangen på fälgarna samt hela hojen som är behandlad....
 
Last edited:

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Crille skrev:
Ingen som har testat att lägga på Ultra Glozz Superpolish efter all denna polering??? Det ska ju konservera allt efter behandling det funkar toppen på lackade ytor..

Själv har jag glozzy på mina fälgar och bromsdamm samt skiten rinner av näör man spolar med vattenslangen på fälgarna samt hela hojen som är behandlad....

Törs man fråga var du handlar det? :)
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
Jävligt fegt, hur kul kan det kännas att någon annan har gjort det??
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Nykan skrev:
Jävligt fegt, hur kul kan det kännas att någon annan har gjort det??

Det är väl helt upp till var och en eller? Har du tillverkat din båge kanske? En del jobb vill man göra själv, andra lämnar man bort... Tycker inte det är fegt att lämna bort på lack t.ex. Varför skulle det vara nån skillnad på det och polering? Det är väl resultatet som man bryr sig om....
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
vill se bilder på jobbet o blänket du skriver om:)
 

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki SV1000s
looks like a mirrior

tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!
Vilken firma lämnade du in delarna på då?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bronze skrev:
Har läst och letat runt här i forumet och hittat en hel del tips om själva förfarandet.Det jag fortfarande undrar lite om är själva hållbarheten?
Det säger sig ju självt att något så blankt givetvis kräver lite mer underhåll än en lackad yta för själva finishen....men....ytan blir väl helt "öppen" utan skydd mot tex surt regn eller?...dvs kräver putsning på en gång efter att man fått oturen med regn över sig....annars oxiderar väl aluminiumet?borde det göra ändå av syret i luften eller?

Mvh Johan

På min hoj har tidigare ägare polerat ramen så den är blank, men inte högglanspolerad som en spegel, min är ganska lätt att hålla fräsch, jag torkar bara av lätt efter tvätt eller kört i regn.
 

sordal

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
kalmar
Hoj
Honda Cbr 900 rr
tobiasr1 skrev:
Ähh lönt o hålla på med det där själva,lämmnade in fälgar ram o vagga till ett företag här som tog 3500 för och polera allting. kan säga att d e riktigt spegelblankt!!

skulle också vilja se lite bilder på glänset!!!
o vad hette firman?

när man läsar alla trådar om polering så blir man lite sugen på att börja själv :yoparty
 

Kneedrag

Guest
Går det inte bra att lägga ett lager blank klarlack ?? Skulle det skydda mot regn o smuts ??? hur mycket av krom-finishen försvinner ??? någon som har testat?
 

tobiasr1

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
hbg
Hoj
R1-03. Polerad mm
Ska fixa bilder, kan även säga att detta företag polerar alla delar till Coustom by kent(en av sveriges duktigaste HD byggare o han har riktigt höga krav på sina grejor) Mvh
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Blue Queen skrev:
Går det inte bra att lägga ett lager blank klarlack ?? Skulle det skydda mot regn o smuts ??? hur mycket av krom-finishen försvinner ??? någon som har testat?

Som jag förstått det så är inte problemet att själva glansen försvinner utan att klarlacken inte fäster och med tiden kommer att börja flagna.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
*farbrobarbro*Hörududu de finns då ingen genväg till den perfekte glansen... :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top