!!!! Höghastighetsprovet Hjälp!!!

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
När jag övade in detta började jag i mkt modest skala genom att bara åka rakt fram utan koner och vicka lite från sida till sida. Sedan ökade jag farten lite i taget och vickade mer och mer tills man fick en bra 'schvung' i svängarna.

Sedan med koner och samma sak.

Jag brukar tänka på att knipa åt lite extra med knäna mot tanken, man får bättre kontroll och känsla då.

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
jack_pil skrev:
bara ta det lungt och se till att ha varma däck innan du börjar med allt för starka inbromsningar och undanmanövrar... är det någon som har ett schemma om hur dagens uppkörningsbana ser ut? den ska juh vara större och ingen inbromsning typ?

hur som helst!! se till att du slutar tänka på hojen och börjar tänka på dig själv istället... 40km/h är inget att oroa sig för och motorcyklas kan lagas.. det handlar bara om hur man prioriterar
Kan det vara detta kanske http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm#_ftn9

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Anton_Ljunghusen skrev:
40? Du måste ligga i minst 50 km/h igenom konbanan, och på tillbaka vägen accelerera så fort som möjligt upp till minst 50 km/h

Bara va lätt i kroppen och kasta hojen till vänster och höger :)

Börja i 30 och kör banan snabbare och snabbare. Innan att du vet om det ligger du i 50 :)

Ehm, nej. Man skall hålla femtio in i banan. Därefter cirka 50. Allt enligt instruktioner direkt från VV.

Och det viktiga är att det ser kontrollerat ut. Att kasta cykeln fram och tillbaka, ptja...

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Cebeärr600 skrev:
Har ett stort problem. Är så jävla feg att lägga hojen i undanmanövern. Var på körskolan idag och vågar faan inte lägga hojen i 40 vad är det för fel på mig. Är ju livrädd att vurpa. Har 1½ vecka kvar till uppkörning. Någon som har några tips eller har samma probb? :brinnerup

du ska ju inte lägga hojen i undanmanövern.
du ska ju flytta dig med hela kroppen oxå..
börja i lägre hastigheter..
det går bra.
fixade jag det.. så fixar du det;)

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
hejsan. Nu har jag varit ute och tränat i 3 timmar med min MOR som är min handledare. Gick nog rätt bra om den figuren som finns på vägverket stämmer så har jag nog fått in stilen rätt bra. Kör dock CBR600 och den är rätt stor skillnad på i vikt och känsla mot en sönderkörd cb750 skall köra imorgon igen och snacka lite med min körskole lärare så vi får se om vi verkligen byggde banan rätt. mycket äv min känsla kom faktiskt när jag var ute där själv och ingen argbigga till körlärare stog och skällde.

hmm hoppas det går bättre om det är någon som är intresserad så kan jag fotsätta skriva i tråden och berätta.

rätt kul körlärare jag har. han påminner om gestapo

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Bifogat

• stödhjul.jpg
    stödhjul.jpg
    63.8 KB · Visningar: 285

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Hoztic skrev:
Det är ju dock viktigt att man har hunnit släppa bromsen helt innan man börjar göra undanmanövrar, annars kan det gå illa...

Tänk på att man inte får använda bromsen....lite skumt dock för man hade nog valt att bromsa ute i "vanlig trafik" vid en liknande situation....enl. provet så ska man hålla jämn fart genom hela övningen, alltså inte ens släppa gasen innan ingången av undanmanövern.

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Hoj
FZR 1000
Cebeärr600 skrev:
Har ett stort problem. Är så jävla feg att lägga hojen i undanmanövern. Var på körskolan idag och vågar faan inte lägga hojen i 40 vad är det för fel på mig. Är ju livrädd att vurpa. Har 1½ vecka kvar till uppkörning. Någon som har några tips eller har samma probb? :brinnerup
Du tänker för mycke inrikta dej på vad det är du ska göra istället..

PortaHO

Ju yoku go o seisu
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
kawa 250 -07
nu hänger jag inte med...

hrmm är det undanmanövern i konbanan vi pratar om? Och är den nått att prata om :va

Vilken cykel skall du köra upp på, är kanske lättare att manöverera en hoj som du sitter mer upprätt på?

(just det, är det nått nytt moment?)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
ft skrev:
Ehm, nej. Man skall hålla femtio in i banan. Därefter cirka 50. Allt enligt instruktioner direkt från VV.

Och det viktiga är att det ser kontrollerat ut. Att kasta cykeln fram och tillbaka, ptja...

Ja enligt instruktioner, men en kille på min uppkörning kuggade eftersom han höll för låg hastighet, och han höll 50 i början och strax under genom banan

Håll 50 så slipper du kugga, bara ett tips

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
PortaHO skrev:
hrmm är det undanmanövern i konbanan vi pratar om? Och är den nått att prata om :va

Vilken cykel skall du köra upp på, är kanske lättare att manöverera en hoj som du sitter mer upprätt på?

(just det, är det nått nytt moment?)

Samma princip, slalomkörning i ca 50km/h

Totta123

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Gzx-R 750 -98
När ska man börja bromsa för rundsvängen på slutet????
Ska man köra så fort det går där på slutet???

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
Kawasaki GPz 750
Totta123 skrev:

Den är faktiskt inte svår.. Till trådskaparen, försök att se hur du ska köra, dvs *planera* din körning. Ingen säger att du måste kasta hojen en halvmeter åt sidan, du ska undvika en gul kon.
Du ser ju då till att du rundar konen *innan* så nära som möjligt (sikta 0.5 meter bredvid) och sedan behöver du inte komma tillbaka in förren precis vid röda konan efter.. Om du mäter så har du faktiskt 21 meter på dig att göra en undanmanöver på 30 cm (!) på ena banan och 24 meter på andra.. Det klarar du lätt. Sluta stirra på konorna. Titta där du vill träffa, dvs 0.5 meter bredvid och "se" hur du ska köra mellan dem så du får en mjuk och fin manöver.

Nej, man får inte bromsa, däremot släppa av lite på gasen, men det beror på vv-inspektörens välvilja. Undanmanövern ska göras "i bibehållet tempo" så du får inte släppa av för mycket.
Vid inbromsning, börja bromsa vid sista konan i serpentinen, klicka i 1:an vid "kantkonan" och sedan svänger du runt konan längst ned lite mjukt och fint. Tänk på att hålla ut mot kantkonan när du lämnar serpentinen, då har du hur mycket plats som helst att vända på. Du behöver ju inte göra en tvärnit, du kör i "bara" 50.

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Tillämpa motstyrning så är det inga problem o hålla 65+ i banan... Man ska köra banan i ca 50 bromsa ner vid vändningen o sen gasa uppp till 50 o bromsa vid markeringen.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Bromsa:
1. Håll inte i styret.
2. Armarna ska vara avslappnade nog för att göra fågeldansen.
3. Se långt fram.
4. Håll fast kroppen med knäna runt tanken.

Öva på grus (i 10-20km/h), så du vet hur det känns att ha låsta hjul, det är inte så farligt :)

Manöver:
Lär dig motstyrning, kör i 40km/h, slapp i armarna.
För att svänga snabbt till höger, tryck till på höger styrände!
Vips, du har förflyttat dig i sidled +1meter åt höger.

öva... öva... ÖVA SA JAG!

Som dom andra sa, är du osäker på det där ska du ju inte köra i trafiken heller :ätapiller :jäs

Edit: grus

Last edited:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
LocDog skrev:
Tänk på att man inte får använda bromsen....lite skumt dock för man hade nog valt att bromsa ute i "vanlig trafik" vid en liknande situation....enl. provet så ska man hålla jämn fart genom hela övningen, alltså inte ens släppa gasen innan ingången av undanmanövern.

Släppa gasen får du ju...allt beror ju på vilken hastighet du kommer in i banan
med. Är det lite över 50 så får du ju släppa...själva grejen är att det ska gå
fort och se stabilt ut i själva undanmanövern. Kommer du in i 50 och släpper
gasen så du får 40 i undanmanövern så ser det långsamt ut men ligger man
lite över 50 o släpper så har du farten.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Totta123 skrev:

Beror helt och hållet på vilken hastighet du kommer körandes i. Kör du fort så
får du naturligtvis släppa o börja bromsa tidigare. Fick själv tipset att släppa
gasen och börja planera nerväxling/bromsning vid tredje konan innan återsvängen.

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
954
Provet inleds med
att sökanden tar ansats och i en hastighet av minst 50 km/h genomför en undanmanöver och kör vidare med bibehållet tempo genom serpentinbanan, vänder vid sista konen, accelererar till ca 50 km/h och kör tillbaka genom serpentinbanan med samma hastighet.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024