Högskola, vidareutbildning etc?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag har börjat inbilla mig om att jag kanske skulle ta och utbilda mig lite då jag känner att min någorlunda bekväma tillvaro kanske någon gång i framtiden riskerar att fallera och då behöver jag en stabilare grund att stå på.

Jag gjorde nyss högskoleprovet på nätet för att se vad det är för något och det var betydligt svårare än jag trodde :( Ska nog öva några gånger till innan jag ger mig i kast med det riktiga.

Men några frågor och funderingar; Jag saknar en hel del matte för att kunna söka till det jag tror jag vill söka till, Byggnadsingenjör.
Kan man läsa matte på distans? Kvällskurser vore annars något men det får jag fråga nån i min kommun antar jag, ska man ringa nån studievägledare på ett gymnasium då eller liknande?

Om en utbildning har 180 högskolepoäng, hur många år motsvarar det?

Hur mycket får man tjäna på ett år/termin innan man måste börja betala tillbaka studiebidrag?

Hur mycket studiebidrag respektive lån får man? Nu kommer jag plugga i Västerås/Eskilstuna och räknar med att kunna ha ett del/heltidsjobb vid sidan om studier och även jobba en del vid sidan om så förhoppningsvis kommer jag inte behöva så mycket bidrag/lån
Får man ansöka om studiebidrag utan att ansöka om studielån? Om jag tex tjänar maximalt vad man får tjäna för att fortfarande ha bidrag, måste jag ändå låna en viss del innan jag får ta del av studiebidrag?

Jag har varit inne på KY-utbildning också men jag vet inte riktigt om det känns riktigt rätt just nu med en sådan. Det är säkert bra men dels har jag inte hittat något som passar mig inom KY (bygg/konstruktion) och sen så känns det lite mer seriöst med en ren högskoleutbildning?

Nåja, några frågor blev det men eftersom det finns så jävla många bra medlemmar här så tar jag för givet att jag kommer få svar på dem inom kort :tummenupp

Alla gymnasiekurser kan läsas på distans så vitt jag vet.
Jag läste Historia på NTI Distans när jag skulle bli snut. :lol Googla på dem som referens.
Fan vad med nytta jag hade gjort som Sheriff. :fakta
Blev kontorsråtta istället. :mad:

De andra frågorna vet jag inget om.

En termin är normalt 20p, ett läsår således 40. 180p är alltså 9 terminer = 4.5 år.
Angående fribelopp:
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/1.4313

Man får tjäna ca 100' per år. Lite mer under vårterminen än under hösten p.g.a. av fördelningen av veckor vilket är lite surt eftersom många som sommarjobbar flitigt får huvuddelen av inkomsten på den andra halvan av året.
det där har väll ändrats (inte säker på hur det var förr då jag e ung) men en 180p är väll t.ex en 3 årig högskoleingengörsutbildning då det är 30 poäng per termin på program och man kan läsa till 15 poäng per termin på många skolor

tror inte du får ta studiebidrag om du käner mer änn 70' per år eller nått såntdär den informationen borde väll vara lätt att hitta via csn

det lättaste sättet för dig hade väll varit att under nästa år registrera dig på en tekniskt basår program där du kan plocka bort det du inte behöver och då kan du ju tillochmed få förtur till programmet om du sköter dig på utbildningen och går det på den skola du ska gå nästkommande år. dock hade du behöft söka det innan den 15 den här månaden och eftersom det är ansökningsrekord i år kan det vara klurigt att göra det i efterhand.

jag tror det kan räcka en bit längre med en högskoleingengörs examen i bygg änn en ky utbildning då du får en bredare utbildning som du kan ha så mycket mer nytta av frammöver om du skulle hamna i projektledning eller annat osv då en ky är väll mer att du ska lära dig till en kvalificerad/certificierad arbetare?

det där har väll ändrats (inte säker på hur det var förr då jag e ung) men en 180p är väll t.ex en 3 årig högskoleingengörsutbildning då det är 30 poäng per termin på program och man kan läsa till 15 poäng per termin på många skolor

Det stämmer. Det är 30 poäng/termin med dom nya högskolepoängen, så 180 poäng blir 3 år.

De skulle låtit dig göra psyk-testet i förväg så hade de besparat dig mödan med vux-kurser....

Om det är kommu-testet så har du rätt, dvs det då de ska se till att alla rekryter har regimtrogna värderingar.

I annat fall kan jag faktiskt inte bedöma vilka tester jag skulle klara förutom fys-testet, antar att du kan redogöra för mig så jag slipper ligga sömnlös. :Bugar

Ps. Dig hade jag gjort rassia hos samma dag jag fick brickan. Hade slängt dina C.Guevara t-shirtar i din batiköverklädda soffa tillsammans med dina proggskivor och dina gamla nummer av tidningen Bang för att därefter dansaa regndansen runt hela kitet.

:4skrika

Tack :tummenupp Inte många kronor man får tjäna :( Fördelen är ju att desto mer svart får man jobba...

Oan skrev:
180p är väll t.ex en 3 årig högskoleingengörsutbildning då det är 30 poäng per termin på program och man kan läsa till 15 poäng per termin på många skolor

Så då kan jag tolka det som att 300hp motsvarar en 5-årig utbildning :död Nu vill jag inte bli civilingenjör men ändå...

Blåflagg skrev:
Det är ju alltid svårt att råda personer man inte känner. Därför tycker jag du tar kontakt här:

Arboga Högskolecenter

Vägledning

Lycka till!

Har mailat dem nu :tummenupp Man blir lätt hemmablind, jag har dessutom jobbat i samma byggnad som dem för bara några år sedan :D

Oan skrev:
det lättaste sättet för dig hade väll varit att under nästa år registrera dig på en tekniskt basår program där du kan plocka bort det du inte behöver och då kan du ju tillochmed få förtur till programmet om du sköter dig på utbildningen och går det på den skola du ska gå nästkommande år. dock hade du behöft söka det innan den 15 den här månaden och eftersom det är ansökningsrekord i år kan det vara klurigt att göra det i efterhand.

Tekniskt basår är inget för mig, jag har fullt upp ändå och behöver antagligen bara läsa in matte C-D och det borde inte vara några problem att göra antingen på en kvällskurs eller några dagar i skolan?

Hur som helst, jag är som vanligt imponerad över alla snabba och engagerade svar! Till och med så att en dryg och otrevlig jävel som jag själv blir lite ödmjuk och tacksam :tummenupp

Har ni fler tips så välkomnas dem, det kanske finns massvis av grejjer man behöver lära sig om detta?
Om man får bra betyg på högskoleprovet, går det före mina gymnasiebetyg? Nu har jag förvisso bra betyg men jag vet inte hur mycket det motsvarar mot högskoleprovet. Och vart ser man vad de kräver för poäng på sånt?

Hur som helst, imorgon bitti ska jag göra ett nytt högskoleprov och denna gång blir det lite mer seriöst. Det inte gick så bra att utföra diagram etc på datorskärmen, utan linjal...

Ps. Dig hade jag gjort rassia hos samma dag jag fick brickan. Hade slängt dina C.Guevara t-shirtar i din batiköverklädda soffa tillsammans med dina proggskivor och dina gamla nummer av tidningen Bang för att därefter dansaa regndansen runt hela kitet.

:4skrika

Och jag hade stått bakom och hejjat på och tänt eld på hans fruntimmers palestinasjalar :banana
*Förlåt Korvis, Markus har dåligt inflytande på mig och jag bara rycktes med!*

Last edited:
Jag gjorde nyss högskoleprovet på nätet för att se vad det är för något och det var betydligt svårare än jag trodde Ska nog öva några gånger till innan jag ger mig i kast med det riktiga.

På vissa skolor tex karlstad bli man garanterad intagning om man läser basår (som man klarar) då läser man intensivt upp dom behörigheterna som tex matt, fysik osv som man saknar.

Men några frågor och funderingar; Jag saknar en hel del matte för att kunna söka till det jag tror jag vill söka till, Byggnadsingenjör.
Kan man läsa matte på distans? Kvällskurser vore annars något men det får jag fråga nån i min kommun antar jag, ska man ringa nån studievägledare på ett gymnasium då eller liknande?

Ja du kan läsa matte på distans

Om en utbildning har 180 högskolepoäng, hur många år motsvarar det?

3 år

Hur mycket får man tjäna på ett år/termin innan man måste börja betala tillbaka studiebidrag?

Det beror på hur du läser men idag är det ca 103000kr som är fördelat med typ 1 jan - 31 juni får du tjäna 45000kr och resten på hösten då man läser kortare.

Hur mycket studiebidrag respektive lån får man? Nu kommer jag plugga i Västerås/Eskilstuna och räknar med att kunna ha ett del/heltidsjobb vid sidan om studier och även jobba en del vid sidan om så förhoppningsvis kommer jag inte behöva så mycket bidrag/lån
Får man ansöka om studiebidrag utan att ansöka om studielån? Om jag tex tjänar maximalt vad man får tjäna för att fortfarande ha bidrag, måste jag ändå låna en viss del innan jag får ta del av studiebidrag?

Ja du kan söka bara bidrag. Det är på 2650kr (bidragsdelen) sen är låndelen om man lägger till den på ca 5000kr.

Du får fullt bidrag tills du krossar gränsen enligt ovan. Då får du betala tillbaka på ett sätt som inte gör det värt att jobba om du inte skulle tjäna det dubbla typ. Jobba svart är bra.

Jag har varit inne på KY-utbildning också men jag vet inte riktigt om det känns riktigt rätt just nu med en sådan. Det är säkert bra men dels har jag inte hittat något som passar mig inom KY (bygg/konstruktion) och sen så känns det lite mer seriöst med en ren högskoleutbildning?

Ja en högskoleutbildning gör dig mycket bredare. Men jag känner flera dom lyckats den vägen med. Men dom jag känner som tar in ky-elever har satt tvärstopp just nu. Man får svårare att finna samma jobb som en högskoleutbildad åtminstonde om man läser maskin.

Nåja, några frågor blev det men eftersom det finns så jävla många bra medlemmar här så tar jag för givet att jag kommer få svar på dem inom kort

Om man får bra betyg på högskoleprovet, går det före mina gymnasiebetyg? Nu har jag förvisso bra betyg men jag vet inte hur mycket det motsvarar mot högskoleprovet. Och vart ser man vad de kräver för poäng på sånt?

Är du över antagningsgränsen på antingen betygen eller högskoleprovet så kommer du in. Jag vet inte vilket urvalsgrupp du hamnar i ifall du skulle ligga över på båda, men det spelar ju ingen roll.

Antagningsstatistik brukar stå på skolans hemsida.

Kolla in www.studera.nu. Där finner du många svar.

Last edited:
Och jag hade stått bakom och hejjat på och tänt eld på hans fruntimmers palestinasjalar :banana

Sedan hade jag kopplat om korvis hemmabioanläggning så den aldrig mer hade gått att använda. Åh vilken fest vi skulle ha med dina studier. :yoparty

För övrigt borde jag plugga just nu as we speak. Har 104 sidor kvar att läsa innan söndag. Mitt tips om studier är att noga överväga om du vill men det är definitivt värt det. Det är jäkla synd att påbörja och sedan inte fullfölja, loserkänslan går inte ur på flera år. :gnissla

Matematik är inte min favvo heller, fy fan.

Tekniskt basår är inget för mig, jag har fullt upp ändå och behöver antagligen bara läsa in matte C-D och det borde inte vara några problem att göra antingen på en kvällskurs eller några dagar i skolan?

nej förstog det tar ganska mycket tid om du ska lägga ett helt år på det teknsika basåret men i sundsvall är det skalbart ner på kursnivå så då läser du matte c och d det året och får ut betyg (antagligen söker du bara kurserna då eller nått, mittuniversitetet) så det hade kanske passat och de kurserna räcker väll om du lånar någons bok och skriver tenterna. :tummenupp men kolla vilka alternativ som finns i närheten av dig! läser själv fysik b nu och läst till matte cde på sidan av själv för att söka chalmers civilingengör och slippa basår osså söker 77% fler i år utbildningen man är interesserad av :brinnerup

Mr Helmut skrev:

Tack, speciellt det där med bidragsdel kontra lön är ju intressant. Svartjobb blir det hur som helst, annars lär man inte ha råd att leva...

Är du över antagningsgränsen på antingen betygen eller högskoleprovet så kommer du in. Jag vet inte vilket urvalsgrupp du hamnar i ifall du skulle ligga över på båda, men det spelar ju ingen roll.

Antagningsstatistik brukar stå på skolans hemsida.

Kolla in www.studera.nu. Där finner du många svar.

Aha, ska kolla upp detta. Hittade dock ingen intagningsstatistik på den utbildningen på MDH men jag får ringa dem och se vad jag behöver åstadkomma.
Hur mycket motsvarar 1.5-1.6 på högskoleprovet? Om man kan jämföra betygen direkt mot högskoleprovet på det viset så att säga...

Markus skrev:
Sedan hade jag kopplat om korvis hemmabioanläggning så den aldrig mer hade gått att använda. Åh vilken fest vi skulle ha med dina studier. :yoparty

Lätt, och jag skulle gömma instruktionsböckerna så att han omöjligt skulle få ihop det igen :hihi
Får man fråga varför du pluggar nu, du sitter väl redan på kontor med välbetalt jobb?
Matte är kul, när man kan det :gnissla Språk är min största fördel men idag började jag tvivla när jag hade 29/40 på ordförståelse. Dock full pott på Engelsk läsförståelse men det kvittar när svenskan sket sig...

läser själv fysik b nu och läst till matte cde på sidan av själv för att söka chalmers civilingengör och slippa basår osså söker 77% fler i år utbildningen man är interesserad av :brinnerup

Var det svårt att läsa det själv vid sidan av, eller kände du att det var lugnt utan vidare besök i själva skolbänken? Är det för svårt så kan jag ju alltid fråga här :D

Last edited:
Fuck skrev ett långt och bra inlägg men så la min anslutning av, så det kanske blir lite repris på vad några innan skrivit, anyway..

Systemet är ändrat så en termin motsvarar 30 hp
(dvs 1,5 hp per vecka, och terminen löper över 20 veckor)
Så din planerade utbildning är 3 år, inte 4,5 år.

Man får tjäna max 53.500 per termin (20 veckors termin) och detta om du tar helt studiebidrag och lån (i nuläget runt 7800kr månaden)

Självklart kan du ta mindre csn,men max 9500 kr
(om du är över 25 år och de senaste 5 åren jobbat och haft en inkomst på minimum 120.000) du kan tex bara ta 75% (du får tjäna 67.000 kt/termin)
eller 50% (du får tjäna 80.000kr/ termin), finns exakt info om detta på csn.se

Om du mot förmodan skulle tjäna för mycket är detta inte så farligt då det regleras automatiskt nästa termin, dvs du får mindre csn.
Så om du tex har tjänat 10.000 över fribeloppet på ditt jobb brevid studierna,
dvs 10.000 kr "för mycket" sänks ditt csn med 50% av den summan som du tjänat för mycket med.
Du får alltså en sänkning av csn med 5000 kr jämt fördelat på hela terminen, ungefär en tusing mindre i månaden.
Du vinner alltså ändå 5000 kr på det. Whiiii!
Betala tillbaka gör du så fort du är klar med dina studier.

Vad gäller att skaffa behörighet i matte så borde det finnas någon slags Komvux där du säkert kan gå någon kvälls/intesivkurs.
Skit i vad som på pappret ser mer seriös ut, visst låter universitet finare än högskola men visst är det lite mer pondus att ha gått på Handelshögskolan än att ha gått på Stockholms Universitet. :rolleyes:

Huvudsaken är att man får jobb, right? :)
Jag har typ pluggat allt som går att plugga och inte tänkt längre än så. :(

Btw
Statisktik hittar du på vhs.se
Gå in på statistik i högra hörnet och klicka vidare på "tidigare terminer". Där får du upp alla möjliga program/kurser lärosäten och statistik för olika terminer och för första respektiva andra antagningen.

Last edited:
Aha, ska kolla upp detta. Hittade dock ingen intagningsstatistik på den utbildningen på MDH men jag får ringa dem och se vad jag behöver åstadkomma.
Hur mycket motsvarar 1.5-1.6 på högskoleprovet? Om man kan jämföra betygen direkt mot högskoleprovet på det viset så att säga...

1,5 på högskoleprovet är 1,5 på högskoleprovet. Det jämförs inte med betyget. Om vi säger att programmet har 50 platser. Då tas exempelvis 30 st in via sitt poäng på slutbetyget och 20 st via poäng på högskoleprovet.

Lätt, och jag skulle gömma instruktionsböckerna så att han omöjligt skulle få ihop det igen :hihi
Får man fråga varför du pluggar nu, du sitter väl redan på kontor med välbetalt jobb?
Matte är kul, när man kan det :gnissla Språk är min största fördel men idag började jag tvivla när jag hade 29/40 på ordförståelse. Dock full pott på Engelsk läsförståelse men det kvittar när svenskan sket sig...

Bra, du vet vad det handlar om. Där jag varit framme löser man inte upp kabeltrasslet så lätt. :D

Jag har dragit igång att jobba direkt efter gymnasiet och det kan man ibland fundera på huruvida det är hållbart livet ut, speciellt om man ställs inför karriärsmöjligheter. Så jag går en en utbildning som pågår i tre år. Jag är igenom drygt hälften. Inget jag ångrar men inget jag gör om heller, det är tufft när man jobbar mycket, tränar mycket, köra bajk, åka på semester, umgås med gamla och nya vänner osv. De som har barn och karriär och studier trollar verkligen.

För övrigt är det roligare och mer användbart än jag kunnat drömma om.

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show