Högskole val? behöver tips.

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
hajen5 skrev:
Matte är grunden för alla tekniska yrken. Det kommer man aldrig runt. Många invänder att jag behöver väl inte kunna t ex partiella derivator för att skriva ett C++-program. Men det är inte det som är grejen. Vad det handlar om är att bygga upp sin matematiska mognad för att kunna angripa komplicerade logiska problem.
Kunde inte sagt det bättre själv!

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
jockesoft skrev:
Det kan jag väl förstå, men att lära sig webbprogrammering är ju inte det bästa valet eftersom det är grym konkurrens, och utan erfarenhet är det inte lätt att får jobb.

Jag jobbar i IT branchen och det är tufft just nu, det kan ju ändras innan du är färdig det kan jag ju inte säga nånting om just nu.

Det bästa är nog ändå C/C++ programmering, lär du dig det så är det lättare att lära dig andra språk. Jag började med C/C++ för att sen lära mig fler och det är bra att kunna många språk.

Nu vet jag inte vilket språk du tänkt använda som webbutveckling, men om det är det du vill göra så satsa på Java eller C#. Båda språken är ju på gång mycket nu Java med JSP/J2EE och ASP.NET/C#.

Valet är ju ditt, men fundera ordentligt för att det är ju inte kul att läsa en massa år för att sen inte lyckas få jobb inom det man är utbildad till.

Just my 2 cents.

/Jocke

Exactly!

Jag jobbar inom IT branschen och kan bara rekommendera att undvik att lära dig "webprogrammering". Om du lär dig att programmera på riktigt C/C++/ADA eller kanske något som t.ex. Java eller C# så får du en riktig grund att stå på.

Om du bara ska hålla på med internetbaserad utveckling så märker du snart att det är ingen som skriver sån kod för hand. (alldeles för enkelt, tråkigt och löpandebandsliknande arbete ). Vi arbetar för tillfället med att skriva moduler i Java som med hjälp av XML/XSL genererar den webkod vi behöver.

Sen är det lite som så att har du arbetat ett par år med C++ / Java eller så är det väldigt enkelt att bara börja koda i C# istället. Du kanske ska undvika att börja med C# eller VB så slipper du fastna i microsoft och begränsa dina möjligheter när du söker jobb.

Det jag menar är i alla fall att lär du dig ett riktigt programmeringsspråk så kan du det andra utan att du ens lärt dig det.

När det gäller mattesnacket så kan jag säga att jag har inte läst någon matte men klarar mig bra ändå! Jag valde att läsa logik istället, ger samma grund för algoritmuppbyggnad som matematik. Men det är klart, det finns ju inget som säger att logik är enklare/roligare än matematik.

:hej

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
LiCrO skrev:
Jag ska sitta på arslet och jobba i alla fall inte stå i en skiten verkstad och bli smutsig!

Se det inte från det negativa hållet, dvs den mekaniska industrin. När du är 43 och har programmerat i 29 år kommer du att ha kras-nacke, kronisk värk i vänstertummen från mellanslagstangenten, kroniskt värk i mushanden, ryggvärk och vara närsynt samt våldsamt asocial.

Det blir noll timmar övertid för mig numera, rentutav negativ flex, iom att jag vill hem till garaget och trimma, skruva, fnula och BS' nästa racesäsong över en kopp kaffe. Kan faktiskt tänka mig att sluta dagjobbet som C++ hacker av applikationer för test av 3G-tjafs, det börjar att ta emot att gå till jobbet.

Det finns en MC-micklare (Fred's Motor 0651-12460) som bl.a. Mira-fräser topplock i Skövde som snart ska lägga av. Kan det vara nåt att ta över?

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Nejvbie skrev:
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Inskickat av hajen5
Matte är grunden för alla tekniska yrken. Det kommer man aldrig runt. Många invänder att jag behöver väl inte kunna t ex partiella derivator för att skriva ett C++-program. Men det är inte det som är grejen. Vad det handlar om är att bygga upp sin matematiska mognad för att kunna angripa komplicerade logiska problem.
--------------------------------------------------------------------------------

Kunde inte sagt det bättre själv!Kunde inte sagt det bättre själv!

bygga upp sin mognad för att kunna angripa komplicerade logiska problem..
*hostskitsnackhost*

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
LiCrO skrev:
Börjar känna mig smått pressad på att välja något snart!

Tips på skola? Inriktning?

och en liten sak till...
www.sgsbostader.com
ställ dig i kö redan nu så kanske du får en lägenhet i gbg till höstterminen.

http://www.informatik.gu.se/utbildning/svp/svp_kurser.xhtml
där har du systemvetenskap i gbg

uppsala har ingen systemvet, utan bara datavetenskap, hett tips att börja stå i bostadskö där åxå redan nu,,,

gbg ca 6 månader för ett studentrum...
uppsala ca 3 år för att få ett rum...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
hajen5 skrev:

Huvudet på spiken!! Den mognad man får genom en lång universitetsutbildning ger en mycket bättre förståelse för problemställningar och *bra* design av kod, än någon snabbkurs i programmeringsspråk ABC. Man lär sig att lära och att kunna ta till sig nya saker på egen hand.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
TomK skrev:
Huvudet på spiken!! Den mognad man får genom en lång universitetsutbildning ger en mycket bättre förståelse för problemställningar och *bra* design av kod, än någon snabbkurs i programmeringsspråk ABC. Man lär sig att lära och att kunna ta till sig nya saker på egen hand.

Just det. Att lära sig hur man lär sig helt enkelt.

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Tja, för att inte svara på frågan så verkar det ju inte fel att gå in på www.skrivihop.nu och få lite tips på hur man skriver sammansatta ord.
/F. :mattias

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Foggy skrev:
Tja, för att inte svara på frågan så verkar det ju inte fel att gå in på www.skrivihop.nu och få lite tips på hur man skriver sammansatta ord.
/F. :mattias
sidan nedlagd....lessen!
:rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
berggren_martin skrev:
Dessvärre lär väl inte jag bli arbetslös efter att ha plockat ut mina examen som miljövetare och biolog. "Miljöproblemen" ser ut att ha kommit för att stanna.
Vill inte verka negativ men de utbildas väl bra många fler miljövetare än det finns tjänster för. Min svåger är miljövetare (Alnarp) och har det inte lätt på den fronten.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Många bra svar i den här tråden.

Till att börja med så skall man nog inte hänga upp sig på hur arbetsmarknaden ser ut just nu, det utbildas alldeles för få tekniker för tillfället och det kommer att bli svårt för företagen att rekrytera lämplig personal längre fram.

Så om du satsar på en ordentlig högskoleutbildning (fimpa allt som heter något med web i kursbeskrivningen ;)) så skall du nog se att marknaden förändrats när du väl är klar att söka jobb.

Vill man bli en stabil utvecklare så är förståelse för objektorienterad utveckling ett måste, förstår man objektorienterad analys/design och utveckling så spelar det ingen större roll om man råkat inrikta sig på Java/C#/C++ eller liknande, det viktigaste är den grundläggande förståelsen som man lär sig på högskola/universitet.

Jag rekommenderar en civil/högskoleingenjörsutbildning i datateknik eller en magisterexamen på datavetenskaplig linje om man verkligen vill bli en duktig systemutvecklare.

Kortare systemvetenskapliga linjer verkar främst vara utvecklade för snackare som har som främsta mål att bli projektledare och som gillar att klä upp sig i kostym :).

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Vill inte verka negativ men de utbildas väl bra många fler miljövetare än det finns tjänster för. Min svåger är miljövetare (Alnarp) och har det inte lätt på den fronten.
Nja, det finns ingen direkt motsvarighet till ekoteknikutbildningen bland de andra miljövetarprogrammen i Sverige. Utbildningen har funnits sen -83 och har hunnit utvecklas mycket längre. Vår statistik från facket ser riktigt bra ut. Sen är kombinationen med biologexamen oslagbar inom miljösektorn, så jag oroar mig inte det minsta.

varför oroa sig, pessimisterna blir aldrig anställda :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kom ihåg att läsa det som du tycker är kul också och inte bara det mest strategiska. Jag har alltid tyckt bäst om naturvetenskapliga ämnen så för mig var det en självklarhet att välja naturvetenskaplig utbildning även på högskolenivå.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...