Högsta hastigheten uppnådd?

Oehlins

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Söker...
Som första post på forumet och strax stolti innehavare av en Minimoto;

vad är den högsta hastigheten ni kommit upp i, trimmat eller otrimmat?

EDIT: Är de minimotos för 3000:- och nedåt verkligen något att ha? Har läst kommentarer från bägge håll, både bra och dåliga. Så nu vill jag höra från folk med erfarenhet.
 
Last edited:

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Oehlins skrev:
Som första post på forumet och strax stolti innehavare av en Minimoto;

vad är den högsta hastigheten ni kommit upp i, trimmat eller otrimmat?

EDIT: Är de minimotos för 3000:- och nedåt verkligen något att ha? Har läst kommentarer från bägge håll, både bra och dåliga. Så nu vill jag höra från folk med erfarenhet.

Man får köpa en och skapa en egen uppfattning tyvärr.
En del gillar andra hatar.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Ta inte det här fel nu.
Vill du ha en leksak som du kan trimma upp i max 4hk och toppar runt 60 med lite slött acc så är det nåt för dig.

Jag har precis en sån och har asroligt i inomhushallen i Södertälje nästan varje söndag.

Min har 3 hk på baken, bänkat :D
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
svampe skrev:
Ta inte det här fel nu.
Vill du ha en leksak som du kan trimma upp i max 4hk och toppar runt 60 med lite slött acc så är det nåt för dig.

Jag har precis en sån och har asroligt i inomhushallen i Södertälje nästan varje söndag.

Min har 3 hk på baken, bänkat :D
över 60 kommer man med drevning, men den kommer acc som en flodhäst.

Ska se om jag har råd att bänka min ngn dag, vore kul att se hur många hästar man har.

Men mer tänder på bakdrevet måste ge mer effekt än ett mindre. Så det är väl svårt att avgöra riktiga HK antalet.
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
jag körde 201 m på den lagliga strippen med min. 11,2 sek och sluthastighet på 107 km/h i medvind. Jag har dock ingen kina hoj.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Meli skrev:
jag körde 201 m på den lagliga strippen med min. 11,2 sek och sluthastighet på 107 km/h i medvind. Jag har dock ingen kina hoj.

Hmm på den tiden kom jag över 402m... Men då hade jag en japansk fullblodsräser.. ingen italiensk hingst :hihi



"Sorry kunde inte hålla mig :hihi"

Topphastighet på en kina.. tja.. Med rätt drevning.. ca75 skulle jag kunna tänka mig.. Men en ångvält axar ifrån den en dålig dag...

Under 3000 kr får du en kul leksak för inomhusbana. Sen är det till att fixa hårdare kopplingsfjädrar, samt en bättre pipa så kommer du få sån fart i kinan att de bli riktigt skoj...
Visst som meli nämt "någon gång" så går det inte att jämföra med en riktig minimoto. Men kör man som några av oss gör och vill prova på så är det helt ok till "inga pengar"... Sen är det ju kul att ta fram dremeln och fila och putsa för att få upp lite mer fart i den sura 2taktarn...
 
Last edited:

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
Är det så kul som alla säger med minimoto?? (har aldrig testat)
Man kanske borde göra de..
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag tror att det är möjligt att få upp en minimoto i en bra bit över 100 blås...
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Julius skrev:
Jag tror att det är möjligt att få upp en minimoto i en bra bit över 100 blås...
Ja, en sån som Meli har. Han har ju fått upp den i 107km/h, går säkert att dreva för mer toppfart men varför?

Andreas_ace skrev:
Men mer tänder på bakdrevet måste ge mer effekt än ett mindre. Så det är väl svårt att avgöra riktiga HK antalet.

En riktig bromsbänk räknar ut tiden det tog att få trumman att komma upp i en viss fart så drevning spelar mindre roll. på min riktiga hoj så får jag samma effekt på 3'an som på 6'an.
 

jompe4

blata kopia drygt 30 hp
Gick med
20 Aug 2003
Ort
hörby
Hoj
Under konstruktion
Den så kallade blata kopian jag köpte gjorde enligt bilmätare 90km/h... En bekant köpte likadan samtidigt, de gick lika fort!

Joakim
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Julius skrev:
Jag tror att det är möjligt att få upp en minimoto i en bra bit över 100 blås...

tvivlar starkt på det, tänkt dig en cbr 125cc med ca 13hk och bra mycket bättre arodynamik går ju inte sådär himla mycket mer än 100km/h

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastighetsökningen


Ni skrev om fjädrar, jag tog bort mina helt å den funkar fint nu tycker jag men visst ni har väll bättre acc etc

Stegra, duger dom fint åt:) toppfart, humm tror inte min gör mer än 45
 

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
GRC RSR
hojarna för 3000:- är tyver inte så mycke att ha, dom går inte att svänga så bra med & dom går mycket sakta. Om du sjänger ut 2000:- på trim så går den fortfarande bra mycke saktare än vad 5000:- hojarna gör.

gemensamt för alla kina hojar är att skruvar & sånt är i aldeles för mjukt martial, så dom blir snabt gängpaja & du får byta dom vart efter, des samma gäller med mycke annan på hojarna, man får lägga ut några tusen på modifieringar hela tuden för att få dom att hålla.

dock tycker jag att 5000:- hojarna är prisvärda, men jag skule ändå överväga att höpa en beggnad riktig för 15 000:-
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
CarMan skrev:
dock tycker jag att 5000:- hojarna är prisvärda, men jag skule ändå överväga att höpa en beggnad riktig för 15 000:-
Intressant att du är så mån om att folk inte ska köpa de billigaste.
Det är upp till var och en att köpa det man vill och i många fall så tror jag att pengarna spelar roll.
Jag visste att min var ganska slö och inte var lika bra som en av de billigaste italien byggda, men den kostar bara en bråkdel så jag kan stoppa den i papperskorgen om jag vill när den går sönder och ändå förlora mindre pengar.

Vill inte slänga ur 15 000:- som du förespråkar bara för att prova eller leka lite på vintern.
Det är inte helt omöjligt att det blir en kinabyggt för runt 5000:- till nästa säsong(vinter).
Men att slänga 10000:- till för att få en som är byggd i italien (sk. "riktig") händer bara om jag inte kan köra riktig hoj på sommaren. Det är helt enkelt ett substitut till att köra fullvuxen hoj.

Ps. Min minimoto är inte virtuell, bara byggd i Kina istället för Italien. Det vore som att säga att en viss typ av motorcykel inte är riktig. Ds.
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
dessutom är ju skruvar o sånt precis lika dåligt på dom
för 5000 dom för 2000 spänn så där finns ingen skillnad.

visst motor och ram är lite annorlunda men är ju trots allt kina maskiner det med
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
har inte bytt en enda skruv på min, och det skruvas en hel del.
Min modell e nere på 1995kr nu och den håller bra.

Vill man ha skruv så kan man kpa på typ Järnia för 11kr /hg, så det är bara köpa 3 HG så har man alla skruvar man kan behöva

Har inte gjort så mycket trim, men den går riktigt bra.
En enkel trimpipa och en vanlig 49cc cylinder (som man portat) och en 15mm förgasare.

5000kr modellerna är vattenkylda och varvar ca 15000rpm, så där har man anlednign till acceleration och hastighet.
Dem "vanliga" ligger på runt 9000rpm orginal där av "slöheten"
 
Last edited:

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
GRC RSR
Att det altid ska vara så svårt att läsa.

jag skriver att det är samma skit skruvar i alla kina hojar, då menar jag dels dom för 2500:- & dom för 5500:-

jag skriver också att jag tycker att 5000:- maskinerna är prisvärda !
det betyder att jag tycker man kan köpa en sån om man inte vill lägga ut för stora pengar, sen så la jag till som en liten förklaring att 5000:- hojarna inte är i samma klass som en 15 000:- hoj, mest för att förklara, då mång tror det & blir besvikna (det är ju bättre att ta reda på vad man köper än att köpa grisen i säcken)

därimot tycker jag inte man ska lägga ur en enda krona på trim till en 3 000:- hoj, då det är billigare att köpa en 5 000:- hoj.

nån mer som inte kan läsa så kan jag försöka förklara ännu tydligara.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:
så dom blir snabt gängpaja & du får byta dom vart efter, des samma gäller med mycke annan på hojarna.

Som jag skrev, trots min billiga bike så har jag inte en enda skruv som blivit gängpaj. Och jag skruvar ner den ca 1 gång / vecka för rengörning. Har haft den nu i över 6 månader, så det har blivit en hel del skruvande och inget gängpaj


har lagt ut ca 1500kr på trim och den går riktigt bra för att vara en 14e.

Själv tycker jag att det väl är värt pengarna, men vill man ha en ordentlig maskin så får man kosta på. Men att lägga ut 5 ggr mer pengar ger inte 5ggr bättre maskin., iaf inte enl mig.

Ibland händer det även att man klotar på banan :) så jag är glad att det är en 2000kr maskin och inte en 15k. SKulle det bli en skråma på den så skulle jag bli tokig, och dessutom dyrt att byta till "orginal" kåpa.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
brorsan har byggt om sin motor helt bla egentillverkad topp.
tro han körde på metanol men är ej säker..
den toppar ca 70 nu men e grymstark så den måste drevas upp...hans mål e 100km/h :yoparty
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
CarMan skrev:
Att det altid ska vara så svårt att läsa.
jag skriver också att jag tycker att 5000:- maskinerna är prisvärda !
det betyder att jag tycker man kan köpa en sån om man inte vill lägga ut för stora pengar, sen så la jag till som en liten förklaring att 5000:- hojarna inte är i samma klass som en 15 000:- hoj, mest för att förklara, då mång tror det & blir besvikna (det är ju bättre att ta reda på vad man köper än att köpa grisen i säcken)

därimot tycker jag inte man ska lägga ur en enda krona på trim till en 3 000:- hoj, då det är billigare att köpa en 5 000:- hoj.
nån mer som inte kan läsa så kan jag försöka förklara ännu tydligara.

Få se. Hojen: 2600 Trimpipa 700, Hårdare kopplingfjädrar 60summa: 3360 Dvs 1640 kr mindre än 5000kr. Cylle och kolv kan man själv förbättra med en dremel. CarMan Jag kan säga att jag är ruskigt glad för att jag inte köpt en vätkekyld kines. Då jag sett vilka problem de har med kylningen i en inomhushall... DVS du måste hosta upp ännu mer pengar för att få den riktigt fungerande med.
Visst den går fortare men det går med små medel få tillräcklig fart i luftkinan för att det ska bli riktigt skoj att köra INOMHUS.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top