Högsta tillåtna dB-nivå på bandagar?

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
Gefle
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Vad är praxis för hur mycket hojen får låta på bandagar?
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
När vi var på Kinnekulle-Ring förra helgen, var det 102-103 dB som gällde... fast sedan sänkte de det till 96-98 eller vad det nu var på eftermiddagen, då de hade fått klagomål på ljudnivån :(

En del hojar som körde på förmiddagen hade nog dock inte ens klarat den övre gränsen :rolleyes:

Enklast är väl att montera på originaldämparen igen... då vet man ju att man får köra... det är ju inte så kul att köra 20 mil minst till en bana, och sedan inte få köra pga att hojen låter för mycket :rodnar
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Samma Som besiktning. Alltså skall hojen klara en statisk mätning på max 103 dB

Klarar du besiktning med effektdämparen får du köra med den på bana.

Del två är att du inte får låta mer än 95 dB på 10 meters avstånd vid förbipassering.

Mätplatsen är oftast raksträckan på banorna, eftersom folk ligger på. För högt ljud tre varv i rad ger svartflagg (oftast).

Mätpatser
Kinnekulle = Depå utfart
Mantorp = Start/mållinje
Gelleråsen = Strax efter Start/mål, men innan depåutfart.

Vet man med sig att man bullrar så kan man ju undvika att ge fullt där.

Får man svartflagg får man en rimlig chans att "ta ner" ljudnivån. Några rörstumpar, cola burkar och slangklämmor rekomenderas i mekväskan om man inte byter till orginalsystem.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vassego. :)

http://www.vv.se/lagrum/htm/1999nr039.htm så hittar du LÄNGST NER en lista över vid vilket varvtal som du skall mäta just din hoj. Specen på hur mätning skall gå till beskrivs under punkt 3.5.

Du behöver en dB-mätare och du behöver veta din slaglängd. Kan vara en fördel att veta om man ligger på gränsen eller inte. Glöm inte att ställa mätaren på dB(A). ställer du den på dB(B) blir värdet mycket högre.

Själv ligger jag på 101-102 vid mätning på 5200 varv.

OM du blir svartflagad och får chans att ta ner ljudnivån kommer det att kontroleras att ljuddämpningen är av "varaktig karaktär". Att stoppa stålull i avgasröret kommer de inte att godkänna.

en 20 cm långt rör med 10mm diameter istoppat i avgasröret tar ner dB med ca 2-3 dB. vill du köpa regelrätta dB-killers så kontakta http://www.ts-motor.just.nu/
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan rekomendera att använda orginal dämpen på ert helsystem om ni ha sådant på!
Byggde en fläns till dämpen som passade på röret!

Slip off! :tummenupp

Fungerade bra.
Gav inte allt för mycket effekt förlust efter som den stora effektvinsten med ett helsystem ligger i det främre röret...
Men gick tyst.

Funkar kanske inte för alla men ett bra alternativ att ha i bakfickan om man blir svartflaggad för skönsång!
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top