Jag var där för några år sen och snackade med dem om just detta, de
var (då) intresserade men tydligen mest av att arrangera tävlingar stora sådana helst internationella hade de för sig... As if!
Den slingan vi planerade kr'vde asfaltsläggning av ca 200 m till vilket de ev kunde tänka sig men sen är det räcken som måste skyddas med däck eller uppblåsta skydd osv. Kommer aldrig att bli en bra bana men kanske halvhyfsad.
Speciellt farlig vet jag inte, mest ett ställe i en skymd kurva efter en kulle som har ett dumt räcke men det går att fixa med däck.
Kolla Mettet som har den näst snabbaste rakan som slutar med en tegelmur!
Säkerhet är alltid en viktig fråga men vill man åka alls så får man tumma lite ibland. Speciellt i motard som aldrig kommer att ha massa permanenta banor, det finns inte ens i de största Motard-länderna i nån utsträckning. Belgien har tex bara 1½ helt permanent bana som det åks på regelbundet. Resten är stadsbanor mest. Samma i Frankrike och Italien...
Och ja, jag vet. Säkerhet kommer först. Jag ser det dock som att köra kommer först, sen försöker man alltid att göra det under så säkra former som möjligt och förbättra de problem man ser eller kan förutse. Reglera bort alla möjligheter till att överhuvud taget kunna utöva sporten är dock ingen mening. Hur lätt är det tex att fixa en tillfällig bana i Sverige och få den godkänd för rejs, inte speciellt. Det i sin tur tvingar ut tävlingarna på Rallycrossbanor som helt ändrar förutsättningarna för hela sporten samt tar den till trakter som är obebodda av motardåkare.
Jag säger att en sjuhelvetes massa däck kan göra i stort sett vilken plats som helst tillräckligt säker att tävla i motard på. Hastigheterna är inte speciellt höga på en bra byggd bana, en raka där man når lite över hundra kmh, om ens det, räcker bra. Medelhastigheten ska ligga mellan 45 och 60 dock...
Daniel...