Högstabanan i Sthlm kanske?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Finns det intresse att göra nått med alla räcken? Nån från SSMK har varit där och kikat tidigare men räcken är inte roliga.....
chrilleus skrev:
Jag tänkte bara kolla om intresset finns för motardåka på rallycrossbanan i haninge, åt en polare som är ordförande i Haninge MK:s endurosektion :tummenupp

Lite bilder på banan: http://w1.877.telia.com/~u87747250/hogsta03.htm

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
har jobbat där ute med folkrace osv. den banan vill iaf jag inte köra på...
bra att ni letar ev ställen att träna på men den banan är dålig och farlig!

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Jag var där för några år sen och snackade med dem om just detta, de
var (då) intresserade men tydligen mest av att arrangera tävlingar stora sådana helst internationella hade de för sig... As if!

Den slingan vi planerade kr'vde asfaltsläggning av ca 200 m till vilket de ev kunde tänka sig men sen är det räcken som måste skyddas med däck eller uppblåsta skydd osv. Kommer aldrig att bli en bra bana men kanske halvhyfsad.
Speciellt farlig vet jag inte, mest ett ställe i en skymd kurva efter en kulle som har ett dumt räcke men det går att fixa med däck.
Kolla Mettet som har den näst snabbaste rakan som slutar med en tegelmur!

Säkerhet är alltid en viktig fråga men vill man åka alls så får man tumma lite ibland. Speciellt i motard som aldrig kommer att ha massa permanenta banor, det finns inte ens i de största Motard-länderna i nån utsträckning. Belgien har tex bara 1½ helt permanent bana som det åks på regelbundet. Resten är stadsbanor mest. Samma i Frankrike och Italien...
Och ja, jag vet. Säkerhet kommer först. Jag ser det dock som att köra kommer först, sen försöker man alltid att göra det under så säkra former som möjligt och förbättra de problem man ser eller kan förutse. Reglera bort alla möjligheter till att överhuvud taget kunna utöva sporten är dock ingen mening. Hur lätt är det tex att fixa en tillfällig bana i Sverige och få den godkänd för rejs, inte speciellt. Det i sin tur tvingar ut tävlingarna på Rallycrossbanor som helt ändrar förutsättningarna för hela sporten samt tar den till trakter som är obebodda av motardåkare.
Jag säger att en sjuhelvetes massa däck kan göra i stort sett vilken plats som helst tillräckligt säker att tävla i motard på. Hastigheterna är inte speciellt höga på en bra byggd bana, en raka där man når lite över hundra kmh, om ens det, räcker bra. Medelhastigheten ska ligga mellan 45 och 60 dock...

Daniel...

Jacob H

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
KTM520 SM
Håller fullständigt med.
det är bättre med EN bana än ingen alls. det är ju inte så att man har problem att välja bana i STHLM direkt. Visst ska det vara säkert, fast hur säkert är det att köra inomhus med betongfundament som avgränsn mellan banorna, som är det enda som finns nu? Jobba på, jag kommer garanterat att köra där om det finns möjlighet. :)

/Jacob

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Ja, allt e ju intressant. Bara det är ordentligt sopat och inga stora stenar så...
Vi var ju några stycken som åkte på Botkyrka/Tullinge folkracebana men det var ingen höjdare direkt.
Men klubben är intresserade av att låta bygga en motardbana men kan inte bidra med finansiering.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0