Högtryckstvätt - enduro

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ska köpa högtryckstvätt nu när man blivit med skogsmoppe. Vilket tryck krävs, räcker det med 100 bar eller måste man upp mot 120-130?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: Vilket tryck krävs, räcker det med 100 bar eller måste man upp mot 120-130?
För att få loss smutsen räcker vanlig vattenslang + lite tid.
För kunna spola av färgen och blåsa bort eventuella O-ringar i kedjan, ju mer dessto bättre ! :D
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hmm... Intressant! Min erfarenhet är annars att typ ALLA som kör cross/enduro använder högtryckstvättar, men det är alltså fel? Helt jävla fel?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så länge du är jevvligt försiktig med var du sprutar så kommer det funka bra med vilken som helst. Undvik att träffa alla former av lager och tätningar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är inte fler bar du vill ha det är mer vattenvolym som ger effekten.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
100 bar räcker för att kvadda hjul-och svinglager.:tungan

Kan bara hålla med. När jag skulle byta framhjulslager på min enduro som jag precis hade köpt var det rostfärgat fett på insidan av lagret mot distansen, tidigare ägare hade alltså lyckats trycka vatten förbi en packbox och igenom ett kapslat lager.... :huvet

Högtryckstvätt är kanon om man använder den på rätt sätt, vilket INTE är munstycket på 5mm avstånd från lager.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bäst effekt är högst minut liter vatten....

Har använt högtrycks tvätt i massor av år me enduro hojar.. Perfekt för enda målet. .
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helkapslade hjullager håller länge och även om man skulle få byta någon gång extra så är det ett lågt pris för bekvämligheten man får med högtryckstvätt.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det mesta fungerar.
Har 110 bar/5L min och 150 bar/7L min.

Ett turbomunstycke gör mycket om tvätten levererar få bar.

Nyckeln är att tvätta så fort som möjligt efter körning.
Spola inte direkt på lager och inte jättenära, annars är det lugnt.

Majoriteten av alla tvättar klarar sig med enbart falltryck av vatten.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det mesta fungerar.
Har 110 bar/5L min och 150 bar/7L min.

Ett turbomunstycke gör mycket om tvätten levererar få bar.

Nyckeln är att tvätta så fort som möjligt efter körning.
Spola inte direkt på lager och inte jättenära, annars är det lugnt.

Majoriteten av alla tvättar klarar sig med enbart falltryck av vatten.

Jag tror de flesta kan rent av suga ur dunk.

Jag brukad tidigare ha två 25 liters vattendunkar i bilen och bensindriven högtryckstvätt för att tvätta innan jag lastade crosshojen i bilen efter leriga höstdagar.

Då är man rätt tacksam att den inte förbrukar så många liter per minut.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du frågar en teknisk fråga på ett forum som inte än idag kan förstå grunderna om olja :hihi

Alla som kör cross och enduro använder högtryckstvätt. Mer tryck är inte lösningen för bra resultat.

1. Spola av det värsta med högtryckstvätt
2. Borsta loss skiten som sitter med bra tvättmedel och tvättborste
3. Spola rent
4. Spraya med MX shine eller silikon på plast och motor

Normalt underhåll innehåller att fetta om hjullager, länkagelager etc. med jämna mellanrum. Det är också ett bra sätt att upptäcka om något vibrerat loss.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
4. Spraya med MX shine eller silikon på plast och motor.

Tack för goda råd! Vilken effekt har ovanstående medel? Är det att skiten (leran alltså) får svårare att fästa?

Edit: Borde funka lika bra med Biltemas däckglans för 89kr tänker jag?

”Miljövänligt däckglansmedel som återskapar färg och lyster på däcksidor samt ger en glansig yta till stötfångare och andra ytor och detaljer av gummi, vinyl och plast. Ger en ”wet look” effekt och ett rent och fräscht utseende som håller länge. 500ml.”
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för goda råd! Vilken effekt har ovanstående medel? Är det att skiten (leran alltså) får svårare att fästa?

Edit: Borde funka lika bra med Biltemas däckglans för 89kr tänker jag?

”Miljövänligt däckglansmedel som återskapar färg och lyster på däcksidor samt ger en glansig yta till stötfångare och andra ytor och detaljer av gummi, vinyl och plast. Ger en ”wet look” effekt och ett rent och fräscht utseende som håller länge. 500ml.”

Ja, det är avvisande. Kör du på däckglans, men silikonsprej är billigare.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag tror de flesta kan rent av suga ur dunk.

Jag brukad tidigare ha två 25 liters vattendunkar i bilen och bensindriven högtryckstvätt för att tvätta innan jag lastade crosshojen i bilen efter leriga höstdagar.

Då är man rätt tacksam att den inte förbrukar så många liter per minut.

Ja, om man lyckas med att prima tvätten så går det.
Ibland kan det vara svårt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, om man lyckas med att prima tvätten så går det.
Ibland kan det vara svårt.

Även dom enklaste pumparna brukar orka självsuga om man har vattnet i samma nivå som pumpen, dvs det är ingen bra ide att försöka pumpa upp ur en brunn, däremot kan det vara en bra ide att ställa dunken man tänker suga ur så högt som möjligt och utnyttja det självfall man får.

Det brukar alltid vara kvar lite grann i slangar/pump för att det ska räcka till utan att prima manuellt.

Det är i alla fall fullt tillräckligt kvar ett halvår senare för att en Kärcher ska frysa sönder utomhus...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Även dom enklaste pumparna brukar orka självsuga om man har vattnet i samma nivå som pumpen, dvs det är ingen bra ide att försöka pumpa upp ur en brunn, däremot kan det vara en bra ide att ställa dunken man tänker suga ur så högt som möjligt och utnyttja det självfall man får.

Det brukar alltid vara kvar lite grann i slangar/pump för att det ska räcka till utan att prima manuellt.

Det är i alla fall fullt tillräckligt kvar ett halvår senare för att en Kärcher ska frysa sönder utomhus...

Mja, det underlättar helt klart om slangen är fylld med vatten.

Min töms alltid (inklusive högtrycken) vilket skapade problem då och då.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top