Höj hastigheten med 50+ km/h överallt!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Låter ju inte helt klokt?¨

Äsch tur att man kör motorcykel och inte följer alla petitesser. På landet i Värmland har jag fått intrycket att de flesta kör 40+km/h i timmenför fort ändån. 70 väg = 110, 90 = 130 etc.

Minns när man bombat Tyska autobahn i några tusen km och sen kom till Sverige, fy fan, folk ligger ju och kör i vänster fil i 5 minuter i 113 km/h när högra fältet kör i 110 km/h :brinnerup:brinnerup Långsamma omkörningar. Fan låg man under 170 i vänster körfält blinkade de med ljusen i tyskland...

Måste erkänna att med 2+1vägar och med en bil med farthållare så har jag också blivit en väglus...
orkar inte öka farten o bromsa vid varje filändring.
(med bil alltså)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Måste erkänna att med 2+1vägar och med en bil med farthållare så har jag också blivit en väglus...
orkar inte öka farten o bromsa vid varje filändring.
(med bil alltså)

Pttja. Försöker ju givetvis att köra lugnt och med bil är det hyffsat lätt. Man lyssnar radio, sitter bekvämt och tänker på en massa annat medans farthållaren håller en typ 9km/h över gränsen (på mätaren).

Men när det kommer till motorcyklen rycker det till i fingrarna efter 2-3 minuter och jag vrider rullen max och brassar om 9-12 bilar vid varje gång det blir 2 filer, så kan man ju köra snabbare och tills nästa gång det blir tvåfiligt är jag uppe och slickar i röven på nästa gäng bilar.

Tror nog jag sparar mycket tid även om de på körskolan insisterade att man inte sparar någon tid alls om man kör för fort :gnissla:gnissla

Fast märkte nu när jag körde en längre sträcka med MC så är det inte snabbare än bil, som cruisade i 110-120km/h trots att jag låg i 130-140km/h på vägen hem. Saken är den att man tar en paus efter 60-90 minuter för att tanka/äta och dyligt och sträcka på benen.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Pttja. Försöker ju givetvis att köra lugnt och med bil är det hyffsat lätt. Man lyssnar radio, sitter bekvämt och tänker på en massa annat medans farthållaren håller en typ 9km/h över gränsen (på mätaren).

Men när det kommer till motorcyklen rycker det till i fingrarna efter 2-3 minuter och jag vrider rullen max och brassar om 9-12 bilar vid varje gång det blir 2 filer, så kan man ju köra snabbare och tills nästa gång det blir tvåfiligt är jag uppe och slickar i röven på nästa gäng bilar.

Tror nog jag sparar mycket tid även om de på körskolan insisterade att man inte sparar någon tid alls om man kör för fort :gnissla:gnissla

Fast märkte nu när jag körde en längre sträcka med MC så är det inte snabbare än bil, som cruisade i 110-120km/h trots att jag låg i 130-140km/h på vägen hem. Saken är den att man tar en paus efter 60-90 minuter för att tanka/äta och dyligt och sträcka på benen.

Försöker undvika vajerräckesvägar med mc:n men helt klart kör man annorlunda med bil resp. mc. Skönare ljud på hojen... :tungan

De som kör Ironbutt brukar ju ha koll på hur fort man ska köra för att optimera fart vs bränsleförbrukning. 200+ funkar visst inte så bra för snitthastigheten om man ska långt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det jävligaste är enligt mig inte dom konstanta fartsänkningarna, det är att man även ska förstöra vägarna totalt med avsmalningar, fartgupp, refuger... saker som gör att man måste stanna helt och vänta på att mötande ska passera och vice versa där det tidigare fanns 2 filer

Om jag fick en önskan skulle jag önska bort alla JÄVLA AVSMALNINGAR och fartgupp. Hastighetsgränserna skiter man ju fullständigt i ändå så dom spelar ingen roll.

Håller med fullständigt. Förstår inte hur man kan kalla det "trafiksäkerhetshöjande åtgärder" när man tvingar alla fordon att mötas på smala jävla passager.

Dom håller för fullt på att bygga om utfarten från min gata till en större huvudled så att om inte dom som ska ut från min gata slickar kantstenen så kommer ingen in på vägen heller.

Detta resulterar ju i att när det går mycket trafik kommer det bli kö ute på huvudleden när någon ska in men inte får plats.

Misstänker att anledningen är att dom tänker bygga nån jävla cykelöverfart där :huvet
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Lär ju vara samma tomtar som sänker 10 under på 2+1 när det blir enkelfiligt...för att sedan öka igen när det blir tvåfiligt. :huvet

bara klippa dom på högern ... så e man även ett par meter längre ifrån vajer-räckena som brukar sitta på 2till1 vägar :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
gillar statistiken över toga.. 14% av bilförarna dör per år, där kan vi tala om problem hehe
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Fattar inte, 2,9 personer av 100,000 personer dör årligen? Tragedi javisst, men olyckor händer. Är inte intresserad av 0 visionen om det innebär max hastighet av 65 på motorväg och 12 km/h i stan. :död:död

En död bilförare är i regel inte så dyr för samhället. De allvarligt skadade och invalidiserade är det värre med.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
En död bilförare är i regel inte så dyr för samhället. De allvarligt skadade och invalidiserade är det värre med.

Så samhällekonomiskt rätt borde vara att höjja eller helt ta bort fartgränserna för MC , klota i 70 å bli grönsak resten av livet och kräv vårdresurser ... eller klota i 150 och kosta ingenting mer än sanering av vägbanan.

Bra ide torde vara att slipa alla stolparna på räckena vassa somfan och byta ut vajrarna mot taggtråd så staten är 100% säker på att avliva ALLA som kanar in i dom .... till det jobbet kan vi ju använda alla dom som hadde oturen att överleva och bli invalider och slösar på skattemedel



(får väll flagga med ironiflaggan och göra en smiley :tungan så alla utan självdistans och humor inte flippar ur och får en bultande åder i pannan :gnissla )
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vilken plan du har. För att minimera risken ytterligare för skadade kanske vi kan ha vandrande bödlar längs vägen?
De kan ju leva på vrakplundring! :crash
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Att inte finansministern kommit på detta ännu :va .... så Stiftelsen för strategisk forskning kan få ökade anslag inför nästa år :glömdet :rofl
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Att inte finansministern kommit på detta ännu :va .... så Stiftelsen för strategisk forskning kan få ökade anslag inför nästa år :glömdet :rofl

Transportstyrelsen ska from imorgon byta namn till Terminatorstyrelsen :tummenupp

(obs, om det finns vissa spår av ironi i detta inlägg så är det omedvetet skrivet) :rolleyes:
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ironi? Vad är det för nåt? :va
Terminatorstyrelsen.se är öppet för registrering, det får de ju göra nåt åt!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
HAHA så om jag registrerar domänen terminatorstyrelsen.se och bygger en rolig sida så underlättare SH med text och paragrafer som ska finnas med? :)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top