Höja ålder för A-kort 2014

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
jag övningskörde med bil på ca 600 kusar (iof halvautomat) använde även denna när jag hade körkortet, körde olovligt som fan när jag var 18 med mc, ingen literhoj men de var ändå en relativt rapp ,...

Bara för att du inte har varit med om en olycka kör inte du felfritt, olycka händer lätt och det är inte alltid du som har möjlighet att påverka utfallet!!!

Det finns en anledning att du körde olovligt och det är för att du inte tyckte att du behövde körkort för att köra du kunde ju köra! Det finns en anledning varför vi har körkort och det är inte för att körskolelärare ska ha ett jobb!!!
Det finns inga perfekta förare, risken att hamna i olycka är större om du kör bra och har en offensiv körsätt än om du kör dåligt och har en defensiv körsätt!

Du kanske tycker att jag är gnällig men faktumet är att jag också har kört mc olovligt när jag var 18, jag visste inte bättre!!!!

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Bara för att du inte har varit med om en olycka kör inte du felfritt, olycka händer lätt och det är inte alltid du som har möjlighet att påverka utfallet!!!

Det finns en anledning att du körde olovligt och det är för att du inte tyckte att du behövde körkort för att köra du kunde ju köra! Det finns en anledning varför vi har körkort och det är inte för att körskolelärare ska ha ett jobb!!!
Det finns inga perfekta förare, risken att hamna i olycka är större om du kör bra och har en offensiv körsätt än om du kör dåligt och har en defensiv körsätt!

Du kanske tycker att jag är gnällig men faktumet är att jag också har kört mc olovligt när jag var 18, jag visste inte bättre!!!!

Grejen är den att jag alltid utgår ifrån att kärringen som sitter i bilen som ska ut på huvudleden bara kommer att köra rakt ut :D

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Det verkar dock bli lite förändringar på mellanklassen 2013, det står såhär,
"A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg.
Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten."

Vad jag vet så finns det inga begränsningar för hur stark originaleffekten får vara i dagsläget? Rätta mig om jag har fel.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jävla fjant att hålla på och höja och införa begränsningar till höger och vänster..

Tog mitt körkort för rätt så länge sedan nu, men skulle knappast vilja påstå att jag är en mer "mogen" förare idag. Bättre kanske, men mer mogen? Skitsnack. Det har fan inget med ålder att göra. Erfarenhet skapar en bättre förare. Bara för att man får vänta tills man är 24 så blir man väl inte bättre?

Det bästa av allt vore väl att förbjuda framfart med 2-hjuling helt och hållet?
På det sättet skadar sig ingen och allt är frid och fröjd. Samtidigt kan vi införa undantagstillstånd efter 16 på eftermiddagarna och obligatorisk varselväst/cykelhjälm för alla gångtrafikanter. Tänk så säkra och trygga vi skulle känna oss.. FTW

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Som jag uppfattar texten ovan så betyder det i klartext;

Du kan få A-obegränsad("tungt") om du ANTINGEN är minst 20år gammal och haft A2("mellan") i två år, som idag alltså.
Eller om du vill skippa mellanhoj och ta tung direkt, vara 24år.

Idag är det väl tungt kort om du är minst 20år och haft mellan i två (dvs här blir det ingen skillnad) däremot kan du ta tung direkt redan som 21åring

Det är alltså 21:års gränsen man vill höja till 24år, inget annat.

Således borde det innebära att; tar du mellanhoj när du ex är 21, får du tung (kanske kommer krävas förnyad uppköning men den infon ges ej) när du är 23år.

För att kunna ta ditt A2-kort när du är 18 måste du haft A1-kort ifrån när du varit 16 eller minst 2 år (det vill säga högst 17), annars är det 20 år som kommer gälla som du skriver.

Det verkar dock bli lite förändringar på mellanklassen 2013, det står såhär,
"A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg.
Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten."

Vad jag vet så finns det inga begränsningar för hur stark originaleffekten får vara i dagsläget? Rätta mig om jag har fel.

Stämmer bra, idag är det enbart att maxeffekten är på 25kw (strypt det vill säga) och effektsförhållandet får ej överstiga 0,16kw/kilo, så har man en hoj som väger 150 kilo måste man komma under 25kw, typ 22 kw eller något sånt för att den ska få köras på begränsat A-kort.

Last edited:

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
För att kunna ta ditt A2-kort när du är 18 måste du haft A1-kort ifrån när du varit 16 eller minst 2 år (det vill säga högst 17), annars är det 20 år som kommer gälla som du skriver.

Stämmer bra, idag är det enbart att maxeffekten är på 25kw (strypt det vill säga) och effektsförhållandet får ej överstiga 0,16kw/kilo, så har man en hoj som väger 150 kilo måste man komma under 25kw, typ 22 kw eller något sånt för att den ska få köras på begränsat A-kort.

Kan tänka mig att det har med vridmomentet att göra vilket man har missat tidigare.....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan nog bli bra, om blivande hojåkare tänker till och tar ett A1 när de är 16, istället för att komma på det när de är 21, köpa sig en ärr1 direkkt och brassa järnet.
Nu kanske de kommer på att hojkort är bra från början :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Har säkert kört 120000 mil sen jag fick mina körtkort, men då jobbar jag med det oxå.

Han 21 du 31. Du kört 120000mil sedan du var 18, 9230mil/år
Han 30000mil på 3 år dvs 10000mil/år.. och då har man knappt slutat gymnasiet. tror mer på 30000km

Christian1

Köra kan jag och fort går det
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
2006 Honda 600 hornet
kan det inte vara bra om alla började med ett tomt blad när man får körkort. så det blir jättebilligt och köpa och försäkra en supersport hoj men när man har sin första smäll så höjs försäkringen om man inte dör då vill säga :va

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
De kunde inte ha höjt kraven på utbildningen?

Skulle vilja se nån lättare smc kurs som obligatoriskt.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Han 21 du 31. Du kört 120000mil sedan du var 18, 9230mil/år
Han 30000mil på 3 år dvs 10000mil/år.. och då har man knappt slutat gymnasiet. tror mer på 30000km

Som sagt va, allt handlar om va man gör... Kanske extra knegar som bud eller nått, va vet jag..

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
jag övningskörde med bil på ca 600 kusar (iof halvautomat) använde även denna när jag hade körkortet, körde olovligt som fan när jag var 18 med mc, ingen literhoj men de var ändå en relativt rapp ,... än så länge har jag inte vart med om en enda traffikolycka - har säkert kört över 30 000 mil med bil och mc...

Alltså vafan tar världen vägen? Vet 40 åringar som haft mc kort flera år som körde sämre än mig när jag var 15 och körde moppe vilket bevisades på crossbana mm även nu på hojträffar....
Vart vill jag komma?
jo Individanpassa gränserna istället för åldersindela, en 16 åring kan vara mycket mognare att framföra en supersportbil på 800hk eller en ny sporthoj på 200hk än en 60 åring som haft både A och B kort sedan han var 18....

Andra hyptetiska tester är t.ex. att visas reaktionsförmåga i nyktert tillstånd är 10 gånger sämre än en annans individ när han har alkohol i kroppen, alltså är den nyktra sämre förare än den som är full.... ja världen är allt orättvis men de kan inte vara lika för alla på pappret som i verkligheten.

ok, så man ska få köra full om man klarar det ?

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Med tanke på den ålder kör du ca 7500 mil om året, inte dåligt!

haft mc kort i ca 5 år och bil i 3, så ja de låter mycket rimligt att jag skulle kört enbart 7500 de senaste 4a åren ...
Mkt bilkörning på gammla jobbet och nuvarande sommarjobb ca 6 av 8 timmar + övertid med samma fördelning och även mkt bilresor i Europa och Sverige även långa pendlingssträckor, och grymt mycket hojåka...

ok, så man ska få köra full om man klarar det ?

Nej det var bara ett exempel på att vissa är bättre förare tack vare genetiken..

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan nog bli bra, om blivande hojåkare tänker till och tar ett A1 när de är 16, istället för att komma på det när de är 21, köpa sig en ärr1 direkkt och brassa järnet.
Nu kanske de kommer på att hojkort är bra från början :)

Tyvärr kommer den reella effekten bli att ännu färre tar hojkort, dvs önskad effekt uppnås. Hojåkare skall ju fasas ut...

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tyvärr kommer den reella effekten bli att ännu färre tar hojkort, dvs önskad effekt uppnås. Hojåkare skall ju fasas ut...

Mm, tror jag med, dessvärre.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jävla fjant att hålla på och höja och införa begränsningar till höger och vänster..
FTW

Samma här hoj o bil kort 1992....
Faan va länge sedan....
Men inte kör jag mognare för det....

Kärringen tycker jag beteer mig som en omogen 15 åring så fort jag sitter på hojen.....

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept