höja åldersgräns på A1 ??

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
_kim_ skrev:
2649297 förövrigt hatar jag sånna svar du gav mig "5000 till 30000"....men aja :)

//kim

de e fan inte lätt å svara på en sån fråga när man varken känner dej lr vet hur du kör ute i trafiken och hanterar hojen.

ska du köra de mesta hemma så tror jag du klarar dej på 5 lökar men hoppas inte för mycket. man har en tendens å tycka att man e bäst på allt innan mna vet hur svårt de e, (egna erfarenheter).

ska du ha ett skinställ från dom kändare märkena får du nog punga 7-10k för ett ställ och 500-1500 för ett par bra handskar.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
125_next skrev:
2649312 Från och med 2008 så ska moppe åldern höjas till 16 men lätt mc kommer fortfarande vara kvar... sen att vissa kommer köpa 125cc än moppe är ganska säkert men inte mkt för vissa är inte så MC intreserade så vissa komemr bara köra moppe iaf...

Sen har ja hört att för tung ska det också höjas men kommer inte riktigt ihåg till vilken ålder... men detta kommer bara påverka dem så ska ta tung på en gång vi som går via 125:a och mellan gäller dem vanliga reglerna... Det är så jag har uppfattat det hela :va

Rätta mig om ja har fel

Dä lungt, när dom röda tar över igen så kommer allt bli som vanligt.

Hegg

Livsnjutare
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Yamaha R1 -07
t4pp3r skrev:
2649603 de e fan inte lätt å svara på en sån fråga när man varken känner dej lr vet hur du kör ute i trafiken och hanterar hojen.

ska du köra de mesta hemma så tror jag du klarar dej på 5 lökar men hoppas inte för mycket. man har en tendens å tycka att man e bäst på allt innan mna vet hur svårt de e, (egna erfarenheter).

ska du ha ett skinställ från dom kändare märkena får du nog punga 7-10k för ett ställ och 500-1500 för ett par bra handskar.

Jag klara mitt kort på ca 2000 pap . då körde jag en körlektion bara...

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
himmel skrev:
2650821 dom röda SKA inte ta över.

ALDRIG!

Varför inte?

För att svara trådskaparen, nej, A1 kommer att fortsätta att vara 16 år, men som du sa så kommer klass 1-mopparna att höjas till 16 år. Vilket förhoppningsvis innebär att dom försvinner.

Dessa regler mfl såsom ändring av mellanhojseffekten till 35kw och körkort för tung hoj utan begränsning, utan tidigare hojkort blir 24 år, kommer inte att träda i kraft förrän tidigast 2008, men troligtvis så lär det inte fungera i praktiken förrän kanske 2010 eller senare.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Sporthojarn skrev:
2651191 Varför inte?

För att svara trådskaparen, nej, A1 kommer att fortsätta att vara 16 år, men som du sa så kommer klass 1-mopparna att höjas till 16 år. Vilket förhoppningsvis innebär att dom försvinner.

Dessa regler mfl såsom ändring av mellanhojseffekten till 35kw och körkort för tung hoj utan begränsning, utan tidigare hojkort blir 24 år, kommer inte att träda i kraft förrän tidigast 2008, men troligtvis så lär det inte fungera i praktiken förrän kanske 2010 eller senare.

Nya regler:

EU: 16 år
A1: 16 år
A2 (den som hitintills kallats mellanklass, eller A-begränsad): 18 år, 35kW (tidigare 25kW)
A: 24 år. Eller 20 år och innehaft A2 i 2år.

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Hyosung Karion RT 125
_kim_ skrev:
2649254 jag ska ta kortet till våren, så de hinner väl i vilket fall inte ändra till 2007 ?? aja.

//kim
nej, vafan, det tar alltid flera år för politiker att ändra saker

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Skalman skrev:
2651824 Nya regler:

A2 (den som hitintills kallats mellanklass, eller A-begränsad): 18 år, 35kW (tidigare 25kW)

Rättelse:

A2 går att skaffa vid 18 års ålder, om man har innehaft A1 kortet sedan man fyllde sexton. Utan tidigare behörighet är A2 20 år.

För att få köra tung obegränsad hoj med de nya reglerna vid 20 års ålder måste man alltså ta A1 när man är 16 och A2 när man är 18.

byskebon

norrlänning
Gick med
15 Aug 2006
Hoj
2010 Triumph Street Triple
Skalman skrev:
2651824 Nya regler:

rätt men du glömde att vikt/effekt förhållandet på A2 blir 0.2 iställer för gamla 0.16!

farsan som utbildar på påde bil o mc säger också att de komme att bli förarbevis på "vanliga" moppar....

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Drysen skrev:
2652806 Förstår inte varför dom ska krångla så mycket...
De nya reglerna är ju som det borde vara.

Man ska ha fördel för att man har haft A1, samt att värdet på våra kommer ju att gå upp :tuttar

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
2653013 De nya reglerna är ju som det borde vara.

Man ska ha fördel för att man har haft A1, samt att värdet på våra kommer ju att gå upp :tuttar
värdet på min kommer att bli skyhögt :yoparty

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag kommer ta mitt A1kort i vår, fyller 17. Alltså så kmr jag få ta A2 när jag blir 19 år lr? och A när jag blir 21?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
aelm. skrev:
2659670 Jag kommer ta mitt A1kort i vår, fyller 17. Alltså så kmr jag få ta A2 när jag blir 19 år lr? och A när jag blir 21?
Du får aldrig A2 utan det är en ny uppkörning som gäller. Däremot för A så går det över automatiskt efter 2 år med A2.
Gällande att det tar tid för politiker att ändra körkortsregler i detta fallet har "lite" att göra med att vi är med i EU och att vi har gemensamma körkortsregler, dvs är det inte bara Sverige som är berört. Sen om det är EXAKT samma i resten av EU vet jag dock inte men processen är inte helt okomplicerad.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...