bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sorry, jag hade nog för bråttom, tolkade det som 4.5 i ena benet och 7.2 i andra.
Ang de andra inläggen så...
Jag är lite skeptisk till progressiva fjädrar, ingen använder det i cross eller enduro vad jag vet utan där där tar man ju vanligtvis fram progressiviteten med hjälp av oljenivån.
Distanser och fjäderförspänning ändrar inte fjäderstyvheten det är kort sagt en usel hillbillylösning. Det ändrar eg bara läget på fjädringen, höjden.
Då skulle jag hellre köpa en gaffelpump och öka lufttrycket i gaffeln. På 90- fram till 10-talet var det ju big no no, för lufttryck i gafflarna men de pumpar som finns till luftfjädring idag har ju väldigt bra upplösning så man kan ju ändra trycket med 0,1 bars noggranhet. Det ger ju helt andra möjligheter att testa sig fram till nåt fungerande som man sedan kan reproducera om man bara skrivit upp sitt tryck.
En fjäder a 5 N/mm komprimerad 24mm ger alltså en kraft på 120N
Gaffelns area är ungefär 20x20x3 = 1200mm2
1 bar =0,1N/mm2
0,1 N/mm2 * 1200mm2= 120N
Alltså redan 1 bar tryck i gaffeln motsvarar ca 24mm fjäderförspänning.
Sen kan man ju räkna på vad det blir vid komprimering men då måste man vet gaffelns luftvolym.
Jag tror det handlar om någon tiondels bar för att bli lagom styvt.
Jag har inte testat detta själv då jag alltid bytt fjädrar men jag står lite inför samma dilemma själv nu med en gammal -88 jag köpt så jag ska testa lufttryck på den i sommar.
Jag vet att killarna som kör med bandkit ibland använder lufttryck för att styva upp gaffeln, dom behöver ju styvt fram eftersom mattan förskjuter marktrycket framåt till medan ganska ordentligt.
Lite intressant vet inte om jag tolkar detta rätt, men menar du att man skulle kunna "styva upp gaffeln" men endast att justera oljenivån och lufttrycket utan att bry sig om fjädrarna?
C modellen som jag har har inte luftventiler på gaffeln men det borde ju gå att få dit ventiler, till traktorerna har man skruvade däckventiler vad jag minns och såna borde ju gå hyfsat enkelt att montera i locken till gaffelbenen. Ska åka om däckcerkstan idag och kolla, helst vill man väl hitta en uppsättning nya lock att montera luftventiler i men det borde gå att hitta. Tänker att nån sån här ventil borde gå att få täta om bara ytan locket undersida är nog stor ocn plan https://www.viktobult.se/sv/ventiler/ventil-v3201.html https://www.viktobult.se/sv/ventiler/vetniler-for-traktor.html
Kommer inte ihåg oljenivån i gaffelbenen på rak arm men jag har för mig att jag tog och plussade på 3 mm vilket jag också gjorde i Triumph då jag bytte olja. Vet att det var svårt att få fram oljenivån då boken jag har inte omfattar C modellen med kraftigare gaffel men jag tror (med reservation för fel) jag fick fram att den skulle vara 153 mm så jag fyllde upp till 150 mm.
Såg förövrigt att NCCR säljer Wilbers fjädrarna för 1500 kr och det är väl inte så mycket att säga om, är ju billigare än YSS på eBay och förmodligen även billigare än Hagon från England då det ska på moms på dessa.