Fram ställde jag om den så fort jag köpte hojen för tyckte den var så himla mjuk medans nu tycker jag den är lagom fastän den är skruvad på max. Bak så var den redan på max men provade att ändra utan att jag tyckte det blev någon skillnad? Så av dom inställnings möjligheter som jag vet finns att göra på den här hojen med dämpningen så är max inte alls så hårt, men de kanske är bara min uppfattning..
Skickar med två bilder en på hur sänkt den är fram och en på ljuddämparen
View attachment 418955.
View attachment 418956
Dämpningen gör så att fjädern kan tryckas ihop/räta ut sig långsammare. Är dämpningen för hårt ställd så kommer däcket att få göra mycket av fjädringens jobb, vilket inte är fördelaktigt när det börjar gå fort.
Känns fjädern mjuk är det rätta att byta fjäder. (Det är det dyra också. Min gathoj har för mjuka fjädrar, och den har inte fått dem bytta.
)
Men, dämpningen påverkar bara läggvinkeln på så sätt att din gaffel/bakdämpare inte hinner komprimeras innan sväng på samma sätt om den är hårt ställd, vilket visserligen ger lite mer frigång, men till kostnad av grepp.
Förspänningen kan man väl säga höjer hojen och gör att det känns styvare. Egentligen ska man inte använda förspänningen till det, utan man ska byta fjäder så man får en som har rätt "styvhet" för hojen och förarens vikt.
Jag är dock ingen fjädringsguru, och har inte haft tillräckligt med tid på bana för att ens känna skillnad på några snäpp ändrad dämpning, så ta det jag säger mer som lite spontan reaktion och kanske något att fundera på och läsa mer om än rekommendationer.
Och det är viktigare att du lär dig hänga av rätt för att slippa skrapa fotpinnar, men din fjädring kan kanske behöva ses över av nån som är bra på det med, så kommer hojen kännas stadigare i böj sedan.