Höja oktan talet

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
nicke30 skrev:
Om jag inte minns helt fel sedan jag höll på att ta flygcert så finns det två typer av flygbränsle, en för kolvmotorer som är färgad blå om jag inte minns fel och den är på över 100 oktan. Kommer dock inte ihåg hur många oktan. Sedan finns flygfotogen som är ofärgad och klar och den är mer som disel. Den används till jetmotorer.

Jo det finns 100LL som är till kolvmotorer!!!
O det är bensin...
Men man brukar säga flygbränsle (fotogen) o 100LL :7peta

100LL är väl knappt 0.5% av den totala "flygbränsle" konsumtionen...



.../Yoshi
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är kompen man ska anpassa till oktantalet om man vill ha mer effekt.
Att bara höja tändningen ger väldigt lite över ett visst läge.
Sänka den förbi optimalt läge är en nödlösning f att undvika knack.

Tvivlar starkt på att bmw anpassat kompen till spec. högt oktantal, iaf inte
högre än vad som finns på mackarna. Tvärtom, skulle mer tro på perfekt för
95, tål lägre genom att backa tändningen, och när motorn blir lite sotig så
visar den lite knackningstendens i vissa lägen på 95 och då (inte innan) går
den lite bättre på 98 än 95.

Fast det är bara vad jag tycker verkar rimligt.

F.ö. är en bänkning bara en fullgaskörning, inga som helst garantier att det är
där den ligger närmast knackning m std. tändningen. Skulle lika gärna kunna vara
i nåt ekonomiläge där blandningen är snål och tändningen så tidig som möjligt
för att den ska gå bra m lite soppa.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
F.ö. är en bänkning bara en fullgaskörning, inga som helst garantier att det är där den ligger närmast knackning m std. tändningen. Skulle lika gärna kunna vara i nåt ekonomiläge där blandningen är snål och tändningen så tidig som möjligt för att den ska gå bra m lite soppa.
/u
Intygas. Min Renault ligger närmast spikningsgränsen vid mycket svag acceleration inom hastigheterna 55-75 km/h.
Med andra ord är det inte säkert på en modern puffra med 3d tändkurva att det är på fullt skaft man ligger närmast spikningsgränsen, framförallt inte om motorn är internt moddad.
På en omoddad motor är det möjligen rimligare att den spikar först vid wot men det ska man aldrig vara säker på om det är en med elektronisk tändkurva.

Det är lättare med vikter, anslag och fjädrar till tändkurvan, sånt rår man ju i alla fall på själv. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top