Höja sits, sänka fotpinnar eller byta hoj?

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Vartefter åren går så får jag svårare att stå ut med den spetsiga knävinkeln som blir på min Er-6. Så jag funderar på en sänkningssats till fotpinnarna (40mm) eller att kunna höja soffan (mer skumgummi eller så). Jag brukar lätt få kramp i höftböjarmusklerna, (jo, jag är från 40-talet) men vill inte byta till chopper o sånt. Funkar ju bättre på min CBF600 där jag sitter högre men jag gillar Er6
Någon som har idéer om ev höjningssats till "soffan", eller biltapetserare som kan klä om densamma med högre fyllning. Eller andra tankar som byta höj till mer knävänlig twin

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Samma problem som du - på GS:en har jag sadeln i högsta läget (inga problem - är 190 lång)
på S:en monterade jag justerbara pinnar från Gilles (längre bak o lägre) på Tuonon blev det sänkare från moto-cnc.com (bakåt o lägre)
Fördelen med sänkare från moto-cnc är att avståndet till pedalerna blir längre vilket gör att växlingar blir smidigare - nackdel är att inre kant fotpinne kommer ut en centimeter vilket alla inte gillar - för min del skiter jag i det.
Rejäla knäböj till huksittande innan avfärd så mjukar man upp musklerna lite extra.

Sök på wunderlich, swmotech, moto-cnc och "footpeg lowering kit ER6" så får du lite att välja på

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Som Brooklyn säger, ta en rond med din lokala fysioterapeut till att börja med, kostar i sammanhanget gratis och löser problemet istället för att bygga bort symptomen.

Annars är det ju en svår balansgång, jag skulle nog ha gjort lite av bägge, att bara sänka fotpinnarna ger onödigt dålig markfrigång i böj, och att höja sadeln motsvarande lyfter upp tyngdpunkten onödigt mycket.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Byt hoj... Bytte själv till 1290 Adventure. . Man sitter som en kung..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år