Höja sits, sänka fotpinnar eller byta hoj?

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Vartefter åren går så får jag svårare att stå ut med den spetsiga knävinkeln som blir på min Er-6. Så jag funderar på en sänkningssats till fotpinnarna (40mm) eller att kunna höja soffan (mer skumgummi eller så). Jag brukar lätt få kramp i höftböjarmusklerna, (jo, jag är från 40-talet) men vill inte byta till chopper o sånt. Funkar ju bättre på min CBF600 där jag sitter högre men jag gillar Er6
Någon som har idéer om ev höjningssats till "soffan", eller biltapetserare som kan klä om densamma med högre fyllning. Eller andra tankar som byta höj till mer knävänlig twin

Samma problem som du - på GS:en har jag sadeln i högsta läget (inga problem - är 190 lång)
på S:en monterade jag justerbara pinnar från Gilles (längre bak o lägre) på Tuonon blev det sänkare från moto-cnc.com (bakåt o lägre)
Fördelen med sänkare från moto-cnc är att avståndet till pedalerna blir längre vilket gör att växlingar blir smidigare - nackdel är att inre kant fotpinne kommer ut en centimeter vilket alla inte gillar - för min del skiter jag i det.
Rejäla knäböj till huksittande innan avfärd så mjukar man upp musklerna lite extra.

Sök på wunderlich, swmotech, moto-cnc och "footpeg lowering kit ER6" så får du lite att välja på

Som Brooklyn säger, ta en rond med din lokala fysioterapeut till att börja med, kostar i sammanhanget gratis och löser problemet istället för att bygga bort symptomen.

Annars är det ju en svår balansgång, jag skulle nog ha gjort lite av bägge, att bara sänka fotpinnarna ger onödigt dålig markfrigång i böj, och att höja sadeln motsvarande lyfter upp tyngdpunkten onödigt mycket.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick