Höja spänning ifrån två batterier stegvis

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Här finns en liten elektrisk traktor för småbarn som drivs med ett 6 Volts blybatteri av minsta modell. I år orkade traktorn inte köra på gräsmatta med lite motlut, dåligt batteri misstänktes så nytt (med fler Ampere-timmar) installerades. Hjälpte inte ett dugg, traktorn orkar fortfarande bara köra på plan mark, kanske för att föraren vuxit till sig och väger mer än sist han körde.
Så mer effekt önskas, kan ju seriekoppla de två batterierna men misstänker att kinamotorn inte tål dubbel spänning. Eller gör den det?

Hur kopplar man annars för att enkelt höja spänningen stegvis med några Volt i stöten?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Knappast troligt att motorn håller för 12 volt, eller ens särskilt mycket mer än 6 volt.
Du behöver veta effekten på motorn så kan man räkna ut hur stort motstånd du behöver.
Eller möjligen om du hittar nåt 2 volts blybatteri att seriekoppla med. :va

Enklast är nog att du köper NiMh-batteri med 7.2 volt och samma amperetimmar. Risken är ju att motorn inte ens håller för den spänningen men den chansningen kanske det är värt?

Nästa steg är väl LiPo-batterier med angivna 7.4 volt, men skillnaden från tidigare nämnda NiMh är i praktiken avsevärt större än det låter.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Frågan är om det är strömmen som inte räcker till eller om något annat strular.

Har du möjlighet att mäta spänningen på batteriet under belastning?
Kanske "spring bredvid med ett extra batteri och startkablar", bara för att se vad som händer?
(låna från grannens gamla traktor som har 6V-elsystem?)

Kanske har du möjlighet att mata via en annan 6V-källa (justerbart nätaggregat av större typ), bara för att se vad som händer.

Det kan ju vara kolen i motorn som är körda, eller problem i något relä eller strömbrytare.
Lite så tänker jag.
Reda ut det innan du fläskar på med 12V och slutgiltigt eldar upp det hela...

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
För mycket länge sen sa lärarn att varvtalet på en likströms elmotor bestäms av spänningen och vridmomentet av strömmen. Kanske stämmer även i dag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns massor av tuning för sk kines barn elbilar o el 4 hjulingar där dom twekar friskt med bilbatterier burouts wheeli osv så dom håller nog rätt så bra för mera pulver.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Finns massor av tuning för sk kines barn elbilar o el 4 hjulingar där dom twekar friskt med bilbatterier burouts wheeli osv så dom håller nog rätt så bra för mera pulver.
Börjar bli dags att trimma grabbens kawa. Får ta tag i det.
89AEBEA9-7FCA-41DA-ABA4-C018A61B3084.jpeg

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
2s lipo 8,4 volt.
Finns batterirelä som kopplar från för att inte skada batteriet.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi köpte en beg traktor till barnbarnet. Det är liknande för den. På asfalt fungerar den kanon, den har som en köryta i mitten av hjulet som den kör på och rullar lätt. Men på gräs klarar den knappt av att åka på platt mark, traktorutformningen av däcken verkar suga fast rejält. Så jag är intresserad av vad du kommer fram till.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vi köpte en beg traktor till barnbarnet. Det är liknande för den. På asfalt fungerar den kanon, den har som en köryta i mitten av hjulet som den kör på och rullar lätt. Men på gräs klarar den knappt av att åka på platt mark, traktorutformningen av däcken verkar suga fast rejält. Så jag är intresserad av vad du kommer fram till.
Exakt så funkar vårt barnbarns traktor och Moffa får kuta efter på belagda gator och gångbanor...

Bifogat

• TractorAnon_D8H5840.jpg
    TractorAnon_D8H5840.jpg
    1.5 MB · Visningar: 13
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Haha, precis likadan traktor har vi också.

Kan meddela att knapparna verkar vara av medioker kvalitet. När vi köpte den så gick det vara att köra framåt. Han var skitlycklig men den slutade funka dag två han hade den. Tog hem den och kollade, mätte med spänningsprovare men blev inte klok på resultatet. Förmodligen spökspänningar när det nästan är kontakt. När jag började testa med en glödlampa i stället hittae jag felet.

Plockade isär knapparna (någon av dem har en kula som mothåll, akta så den inte studsar bort) och böjde till blecken en aning och efter det så funkar den som det ska, nu kan han backa med den också. Men efter vi reparerade den så tog vi med den till landet och det var där vi upptäckte problemet med gräs. Fort som fan går den i alla fall på packad grus och nedförsbacke, som det är hos gammelmormor och gammelmorfar.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Just nu får han köra en något större traktor som inte har problem att orka på gräs. Här med sin pappa, grabben stoppar och startar själv, än så länge vet han inte att man måste hålla kopplingen nere innan man kan starta, men gissar att det inte dröjer länge innan han listar ut det. Sedan är det bara stolen kvar som dödar motorn om man reser sig upp han ska lösa :crash

1659518997329.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns det kylning till motorn så borde det gå att fläska på med mera spänning, det skulle inte förvåna mig om motorn är avsedd för en betydligt högre MAX spänning men dom tycker att den snurrar lagom fort på 6V

Jag plockade sönder en batteridriven lövblås som hade 18V batteri, motorn var märkt 12-36V

Den skulle definitivt ha fungerat mycket bättre med 24V, med 36V så skulle nog fläktimpellern i plast ha exploderat

Men sedan kan det ju vara så att motorn vill ha fler A än batteriet/kablaget kan lämna också, små blybatterier är ju rätt tröga

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dessa skall passa bolt ön och då med lipo batteri bör den klara ca 25 km på plan mark.

1 drevet i nedväxlings lådan i drivningen måste få kullager istället för glidlager annars smälter drevet

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA