höjd ålder för tung mc 24 år

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Satt och lyssnade på radion lite och då började dom prata om att EU ville inför högre ålder för tung mc, 24 år var visst det som skulle gälla hörde inte om det skulle bli omröstninge eller när det skulle träda i kraft men det lät då serigöst.

Vore tråkigt tycker jag:(

Men ändå så var det inte dom yngre förarna som hade högst skade siffror :confused:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
RS "Alex" skrev:
Satt och lyssnade på radion lite och då började dom prata om att EU ville inför högre ålder för tung mc, 24 år var visst det som skulle gälla hörde inte om det skulle bli omröstninge eller när det skulle träda i kraft men det lät då serigöst.

Vore tråkigt tycker jag:(

Men ändå så var det inte dom yngre förarna som hade högst skade siffror :confused:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86549

:)
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Där förflyttades drömmen om sporthoj några år framåt i tiden, igen..
Vem är det som säger att man vid en viss ålder kan hantera XXX hästar? Bättre att man får visa det, gå en kurs eller vad fan som hellst men inga fler åldersgränser!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Slurken skrev:
Bättre att man får visa det, gå en kurs eller vad fan som hellst men inga fler åldersgränser!
Det är ju så vi har det, med kurs o prov. Och hur bra funkar det ?

Det är ju inte kunskapen o färdigheten som är dålig, utan attityden/omdömet.

Och den är svårare både att ändra och att mäta .
/u
 

Sniper

Guest
Med risk för att alla 20 åringar tycker jag är en gubbjävel med mina 30+
Så tycker jag något borde göras, typ krav på 7års innehavande av mellenklass
kort innan man får tungt oavsett ålder när du tog mellankortet.
Men va fan man är myndig när man är 18 men får inte gå på systemet förren
man fyllt 20. Jag gillar absolut inte förmynderi, men vi måste va rädda om
våra pågar o töser och få ner premierna :)
 

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
r6:a -00
Slurken skrev:
Vem är det som säger att man vid en viss ålder kan hantera XXX hästar?

statistiken...


edit: ajdå :näsblod

sandstream skrev:
Ja, det var omväxlande att läsa något från en reporter som inte bara skriver det alla andra gör :)

Men om man kollar noga på den svenska statistiken visar den i stället att de allvarliga olyckorna med unga motorcykelförare har minskat ordentligt, samtidigt som allvarliga olyckor med äldre är ungefär lika många som förut.

Under 2004 dog åtta människor under 25 år i mc-olyckor i Sverige. På 1970-talet dog ungefär 30 unga varje år på motorcykel och när det var som allra värst, 1983, dog 45 unga i motorcykelolyckor.
 
Last edited:

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
vad säger förslaget om dem som redan har fått tungt då men inte fyllt 24? :va
 
Last edited:

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Sniper skrev:
Med risk för att alla 20 åringar tycker jag är en gubbjävel med mina 30+
Så tycker jag något borde göras, typ krav på 7års innehavande av mellenklass
kort innan man får tungt oavsett ålder när du tog mellankortet.
Men va fan man är myndig när man är 18 men får inte gå på systemet förren
man fyllt 20. Jag gillar absolut inte förmynderi, men vi måste va rädda om
våra pågar o töser och få ner premierna :)


Men seriöst...man ska alltså inte kunna köra en vettig motorcykel som man själv trivs med förrän halva livet har runnit iväg. :3freak Tycker d räcker som d är med 2år innan man får tungt, har precis lika stor chans att slå omkull med en mellan hoj som med en tyngre mc. Det som avgör är hur mycket vett man har i huvudet, sin körstil och turen med medtrafikanter som ser en på vägen. För inte fan är de väl kubiken eller hästkrafterna som orsakar alla olyckor d är ju folket bakom styret eller ratten som gör!!!

Det är bara acceptera att vi som mc-åkare alltid kommer att vara utsatta för större risker än bilförare då vi inte syns lika bra och inte är lika skyddade. Att börja sätta högre åldersgränser är bara fjantigt. Som tidigast kan man idag få köra tung mc vid 20-år, då anser jag att man är full utvecklad och bör kunna tänka klart i trafiken. Satsa istället lite energi på hur vi som mc-åkare kan synas mer i trafiken, resten är upp till varje individ...men lite personligt ansvar måste man få ta som ung istället för att bara bli förbjuden från mc-livet.

Kan också vara på tiden att testa russinen som sitter och fräser på våra vägar med en reaktionstid på en halv dag och se hur lämpliga dom är i trafiken!!!!!

/ 20-åring :banana :banana :banana
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hellre höjd åldersgräns än att de inför effektbegränsning eller förbud...

Fast egentligen är det fel att tala om "tunga" motorcyklar för de har ju varken hög effekt eller riskbenägna förare...
De värsta är ju bland de "lättaste" om man ser till vikt så egentligen borde eventuell åldersgräns snarare relatera till försäkringsklass.

Försäkringspremien är ju en lika bra begränsning som en åldersgräns.
 

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
bikeless
Hur ser det ut i andra länder? nån som vet.. ? Kanske vi kan lära oss något från dom som fixar lägre premier och färre olyckor på annat sätt.. :va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top