höjd ålder för tung mc 24 år

vykort

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -09
Jag har A-begränsad och kommer att få tung automatiskt om knappt två år då jag är drygt 20 år. :banana

Detta har varit en självklarhet för mej tills jag såg denna tråden! :4skrika

Någon som har en aning om hur det blir för mej och andra i samma situation? :confused:

/Viktor

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
om det nu blir så så kommer dom värsta fartdårarna förmodligen inte att bry sig i slutändan.. hur många här kör med sin 25Kw strypning i till exempel?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Men hur blir det om jag skriver i höst innan dom tar ett beslut om nya lagen, får jag fortfarande köra upp nästa sommar?
Troligtvis lär dom ju inte införa regeln än så länge utan det bara fattas ett beslut OM dom ska göra det nu i höst. Bara att kolla på hur lång tid det tagit att införa nya pirat lagen ju.

Sniper

Guest
jompa54 skrev:
Men seriöst...man ska alltså inte kunna köra en vettig motorcykel som man själv trivs med förrän halva livet har runnit iväg. :3freak Tycker d räcker som d är med 2år innan man får tungt, har precis lika stor chans att slå omkull med en mellan hoj som med en tyngre mc. Det som avgör är hur mycket vett man har i huvudet, sin körstil och turen med medtrafikanter som ser en på vägen. För inte fan är de väl kubiken eller hästkrafterna som orsakar alla olyckor d är ju folket bakom styret eller ratten som gör!!!

Det är bara acceptera att vi som mc-åkare alltid kommer att vara utsatta för större risker än bilförare då vi inte syns lika bra och inte är lika skyddade. Att börja sätta högre åldersgränser är bara fjantigt. Som tidigast kan man idag få köra tung mc vid 20-år, då anser jag att man är full utvecklad och bör kunna tänka klart i trafiken. Satsa istället lite energi på hur vi som mc-åkare kan synas mer i trafiken, resten är upp till varje individ...men lite personligt ansvar måste man få ta som ung istället för att bara bli förbjuden från mc-livet.

Kan också vara på tiden att testa russinen som sitter och fräser på våra vägar med en reaktionstid på en halv dag och se hur lämpliga dom är i trafiken!!!!!

/ 20-åring :banana :banana :banana
Visst du har rätt en laddad pistol i sig själv är helt ofarlig, det är ju först
när någon person får tag i den som den är farlig det handlar om ansvar
och respkt. Då tycker jag 18 år för tung eftersom man är myndig då
så bort med allt förmynderi. men anpassa fspremierna efter ålder och
riskgrupper.E man mogen nog att bestämma vem som ska styra landet
är man mogen nog att framföra en tung mc, jag körde tung när jag va 18 år,
och lever fortfarande, man måste ju va ung o vild för att kunna bli gammal
och erfaren :D

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Inget att lipa över :tummenupp

Alla kör ju ostrypt så det blir samma sak. Vi får se om ändringarna bidrar till olycksstatistiken på ett positivt sätt, något som jag tvivlar starkt på.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag tycker mellanklasskort i 2 år OBLIGATORISKT vore något bra, och det oavsett om man är 18 eller 52... :fakta

Fredrik :tomten

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Speedy skrev:
Jag tycker mellanklasskort i 2 år OBLIGATORISKT vore något bra, och det oavsett om man är 18 eller 52... :fakta

Fredrik :tomten

Instämmer :tummenupp

Effektbegränsningen för mellanhoj borde höjas till åtminstone 50-60 hästar, så man kan köra vettiga nybörjarhojar ostrypta. I nuläget får man knappt köra en ostrypt 125a på mellankortet :3freak

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...