Höjd ålder ska stoppa mc-olyckor

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
CJ900RR skrev:
"Förbunden pekar bland annat på Vägverkets djupstudie av mc-olyckor med dödlig utgång under åren 2000–2003. Av de 147 mc-förare som dödades då körde 80 så kallad supersport."

Varför skrev dom inte attt.ex "nästan hälften av dödsolyckorna drabbade 50+ förare på blyslädar.

Får vara slut på den här jävla häxjakten på oss sporthojsförare snart :4skrika Hur många är det som dör av alkohol/tobaks-relaterade skador varje jävla år för att ta ett exempel.

Kan ju t ex bero på att det var 11 blyslädar inblandade ..... du kan hitta siffror här
MC-Ola
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Omdömme..........

Hmmm.......
För att bli gammal och erfaren måste man ha varit ung och oerfaren.

Självklart så mognar man med åren men att köra sporthoj handlar mycket om attityd oxå..
Jag har haft körkort sen 1973.. Ja ni läste rätt...Det kostade mig 185 kronor på den tiden minns jag..och vi körde precis som alla undommar gör idag.

Även idag kör jag rätt hårt men med bättre blick för trafiken.
Som mäniska måste man få göra några fel för att göra rätt...Men problemet är att koncekvenserna för våra misstag brukar bli så fatala.

Sen påstås det att farten dödar...nja snare alla elskåp,trotoarkanter.vajerräcken bilar mm

Sune Svensson som kör som en kratta och kör sin Taunus, han sitter så säkert i sin bil och tittar inte efter sådana som oss.

Jag tycker problemet är att dom på vägverket har missat sin stora uppgift att göra det säkert för alla trafikanter.

Håll vägarna i bra skick så blir dom säkrare..Nu kan man komma körandes och rätt var det är så är det ett jäkla stort hål i vägen...
Eller någon på VV som har lagat ett potthål och spritt ut tjära och grus utan att göra rent efter sig...

Och istället för att göra en dålig väg bättre så sänker man hastigheten väghelvetet.. vilket genererar irritation och farliga omkörningar istället...

Den politiken är lika korkad som Sveriges alkoholpolitik....
Det ä några som inte kan sköta sitt drickande..Altså ska ALLA lida för att några få idioter inte kan sköta sig!!!!!!!!

Nollvision..Vad i helvete är det???? Det MÅSTE vara dom som har hittat på det !!! Dom idioterna som tror att det går att genomföra...
Dom har NOLL vission!

Så läng det fins mäniskor finns det misstag........

Sensmoral..
Kör med tanken att du har inga medtrafikanter utan bara MOTtrafikanter......

Med sommriga hälsningar
Roffe
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Jag tycker att det är ett jättesvårt kapitel.
Å ena sidan tycker jag att det är tråkigt med ett staketsamhälle, där allt som är roligt förbjuds eller åläggs hårda restriktioner. Å andra sidan har jag många gången funderat över hur jag själv skulle ha klarat mig om jag ha skaffat MC i min ungdom (jag är numera gubbe). Jag är inte säker på att jag var mogen då, eller skulle ha överlevt. Fortfarande kliar det ofta lite för mycket i gashanden och tyvärr tycker jag att det är mentalt svårare att köra laglydigt och försiktigt än att köra ”aggressivt” och snabbt. (Jag är alltså lite barnslig fortfarande).

Men…. när det gäller att vara försiktig i trafiken och att inte fullständigt skita i alla trafikregler (inkl. hastighetsgränserna) finns det i alla fall tre saker som påverkar mig:

1. Risken att råka ut för en olycka.
Jag vill naturligtvis inte hamna i graven i förtid, eller ännu värre bli ett vårdpaket som min hustru och mina barn skall tyngas av. Eller, för den delen, att köra på någon oskyldig (som ex. ett barn). Jag vet inte om jag skulle klara av vetskapen om att ha en annan människas liv på mitt samvete.

2. Risken att åka fast och betala böter.
Det finns ju bättre att lägga pengarna på och jag vill givetvis behålla körkortet. Men…. jag är ganska observant så jag har (peppar peppar ta i trä) aldrig åkt fast.

3. Det sociala trycket.
Jag tycker att att det är jobbigt att höra diverse kommentarer när t.ex. jag kommer till fram jobbet. Alltså sådan som; ”Djävla frän kille som vågade köra om i kurvan” eller ”Är du inte rädd att dina barn skall behöva torka salivsträngen ur mungipan på dig när du har hamnat totalförlamad i rullstol” eller rent ut ”Du kör ju som en djävla idiot, såna som du borde förbju-das i trafiken”.

Möjligen är det så att man blir mer realist gällande farorna i trafiken när man blir äldre. Det räcker ju inte att vara skicklig förare om man kör 100km/t fortare än den övrig trafik. Då är det bara en chansning att ingen annan (ex. bilist) råkar göra fel, eller att det inte hoppar ut en älg eller grävling på vägen. I sådana fall är det troligen finito och man blir jordgubbe (och när man är jordgubbe kan man inte längre gnälla över att andra trafikanter är klantar).

När det gäller det sociala trycket tror jag att de flesta blir känsligare med åren och dessutom får mindre behov av att hävda sig genom att vara ”tuff” i trafiken. Jag tror alltså att man bör lägga vikten vid att påverka faktorerna 1 och 3 för då når man alla normala människor. Psykopater och idioter är det svårare att hantera.

Jaha… det blev långt igen. Hoppas att någon orkar läsa mitt flum.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
TRAGISKT!

Antingen så är man vuxen och gör vad fan man vill, eller så är man inte det


Det här tar aldrig slut. Om 50 år kommer man vara tvungen att va 65 år och ha 3 barnbarn för att få köra mc

p.s det är principen med en massa åldersregler jag ogillar. Jag tycker inte om att alla ungdommar dras över en kam. Jag är inte ligist för att jag är 18, jag kör inte som ett svin för att jag sitter på en sporthoj - även om många gör det
 
Last edited:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag har väntat på det här, och är inte förvånad över att förslaget kommer upp. Statistiken talar sitt tydliga språk och man inser att någonting måste göras.

Jag kan göra en jämförelse mot hur det utvecklade sig i fallskärmsvärlden i Sverige för ett 10-tal år sedan. Nu är den då kanske inte helt rättvisande eftersom fallskärmshoppning utövas i en klubb som är ansluten till Svenska Fallskärmsförbundet, och genom att räknas till en extrem sport finns det procentuellt sett inte så många som håller på med det. Men ändå, lek med tanken.

Om jag nu minns allting rätt så var det så här:

Fram till 1991 var det fritt för var och en som hade klarat utbildningsplanen att köpa hur stor, eller liten, fallskärm som helst. Fallskärmen kunde även vara sydd av så kallat 0-P tyg och ha en elliptisk form. Genom att använda detta tyg och sy de elliptisk fick man därigenom ner storleken utan att för den sakens skull försämra bärigheten eller hållfastheten.

Nackdelen (eller snarare fördelen) blev då att fallskärmen blev betydligt snabbare med ett mycket högre glidtal än de vanliga "standardskärmarna" av F111-tyg som dominerade marknaden då.

Som jämförelse hade eleverna då en fallskärm i F111-tyg med en yta av 320 sqft. och de nya elliptiska skärmarna med 0-P tyg kunde vara så små som 100 sqft.

Dessutom är styrlinorna förlängda på elevskärmar som gör att de blir mer förlåtande vid misstag som hopparen ev. gör, och då pratar vi om misstag nära marken. Det är då det är farligt.

En 360-graderssväng med en elevskärm tar kanske 4-5 sekunder, medan det med en s.k. högprestandakallot (HPK) tar knappt en sekund!

Detta gav då att helt färska nybörjare frågade mer erfarna vilken skärm de skulle välja efter utbildningsplanen, och svaret var ju givet. En HPK så klart, ta det försiktigt bara.

Problemet är bara att det inte går att ta det försiktigt med en HPK om man inte har några år inom sporten med några hundra hopp i ryggen. Den är nämligen inte det minsta förlåtande. Man kommer snabbt upp i höga hastigheter när man svänger och när det sker så dyker fallskärmen snabbt ned framför en eftersom den är utformad på det sättet att flyga, för att leverera hög hastighet.

Förstå då vad som händer den mindre erfarna som hänger på kanske 100 meter och är på väg in för att landa, när en liten vindpust driftar denne ur kurs. Hopparen svänger då tillbaka för att hamna på rätt kurs igen men svänger för mycket med resultatet att han/hon flyger rakt ner i backen med svåra skador/döden som följd.

Hur hänger då ovanstående resonemang i hop med ursprungsinlägget?

Jo, dessa olyckor var mycket vanligt förekommande i början av 90-talet och till slut var det en olycka för mycket och människor högre upp i organisationerna började skruva olustigt på sig och kräva ett stopp på detta. Det gick till och med så långt att Luftfartsverket var nära att helt förbjuda fallskärmshoppning om inte något gjordes åt problemet, och det omedelbart!

Följden blev att man införde begränsningar. En färsk hoppare fick inte längre hoppa vad den ville. Då skulle man helt plötsligt ha D-certifikat för att hoppa de häftiga skärmarna. Fram till dess fick man nöja sig med F111-skärmarna. Dock fortfarande i valfri storlek!

Allting gott så väl, men vad tror ni händer när man har suktat några år efter D-cert för att få hoppa häftiga skärmar och äntligen får det?

Rätt gissat! Man kör så det bara ryker! Följden blir naturligtvis att man förvisso har några år/hopp i ryggen, men man kan fortfarande inte hantera en HPK eftersom den skiljer sig så markant i utforming från en standard dito.

Folk började slå i hjäl sig igen och debatten började återigen rasa med krav på åtgärder.

Sedemera införde man en begränsningsregel som bestämde vilken storlek en hoppare med viss erfarenhetsnivå fick ha. Om man tex. vägde 80 Kg och hade 200 hopp fick skärmen ha en maximerad vingbelastning för just den hopparen, vilket i sin tur gjorde att en hoppare som vägde 95 Kg med 500 hopp kunde välja samma skärm.

Denna belastning räknas ut mha. en framtagen kurva beräknad på vikt och antal hopp. Jag har inga siffror i huvidet eller exempel på hur den kurvan ser ut, men summan av kardemumman är i alla fall att skadorna och dödsolyckorna relaterade till felaktig skärm kontra erfarenhetsnivå nästan har försvunnit helt. Fortfarande sker det olyckor då och då, men det är väl oundvikligt i en sådan sport antar jag...

Nu blev detta långt och en smula OT kanske, men jag hoppas att ni förstår varthän jag vill komma.

När tillräckligt många tillbud sker skriker människor högt upp i hierarkin på åtgärder, annars ska det minsann förbjudas! Eftersom ingen under toppen egentligen vill ha ett förbud inför man begränsningar. Därav att de lägger dylika förslag.

Nu tror jag personligen inte på att det blir säkrare att köra supersport när man är 25 med 5 år i nacken. Har man bara gått och längtat kommer man fortfarande att dra på av bara helvete när man äntigen får göra det.

Jag är inte helt säker på att man skulle kunna använda den kurva jag beskrev ovan för just detta ändamål, men någonting ditåt kanske.

Åtgärder kommer det i alla fall att bli, och det kan vi vara säkra på!

Mvh/Mankan med 8 år i fallskärmssporten.
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Någon som vet vad som gäller i övriga Europa? Vad har man för regler och åldersgränser i Tyskland? Frankrike? osv. Hade ju varit intressant att se statistik från ett annat land där reglerna är hårdare för vad man får köra gentemot sin ålder/erfarenhet. Om det finns nåt land som har hårdare regler..
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
serp skrev:
Jag är 19 och ska till att ta körkortet snart och jag tycker att det är bra med att vänta lite med sporthojen. Själv kommer jag att köpa en lite "mesigare" variant att ha tills min begränsning försvinner, så att jag får lite tid att skaffa erfarenhet och omdöme.
Kanske 5 år är lite att ta i, men jag tycker att helt grönt och sport skär sig.

Mogen inställning, det gillar jag. Den här inställningen kommer att rädda dig från de värsta dummheterna och göra att du kan få köra sporthoj i många år.

Vilket för mig in på min argumentation FÖR en begränsad effekt under ett antal år/under en viss ålder.

Min åsikt är att om man är under en viss ålder, säg 25, eller inte haft körkort i mer än X antal år så får man inte köra med mer effekt än vad man nu bestämmer sig för. Dock så skulle jag vilja ha in ett moment där man genom att gå olika, godkända, utbildningar på bana, t.ex. CSS-utbildningar, SMC-B&K eller liknande, har möjlighet att "klassa upp sig" så man får köra "tyngre" hojar.

Dock skall inte ENBART ålder vara ledande utan även 30+-are som tar körkort skall ha en begränsning under ett par år. Känner flera 30+-are med nya körkort som kör snabbare än vad de ibland klarar av... inklusive mig själv.

En parallell på detta system kan man se i roadracingvärlden. Där spelar det ingen som helst roll om du är 15 eller 45 om du börjar köra racing. Du får licens, du får köra licensträningar för att få ihop varv, du får B-licens och om du är tillräckligt duktig B-förare så får du A-licens.

Undrar hur det skulle se ut om man hade strikta åldersgränser. "Ja, jag är över 30 men inte kört bana men jag ska banne mig köra Nordic SuperBike för de har de effektstinnaste maskinerna..."

Gör jämförelsen med fallskärmshoppningen som det talas om i ett annat inlägg.

Sedan anser jag att man lägger in fel krafter på fel resurser. Det är fakta att 12.000 supersporthojar står för stora kostnader för samhället i jämförelse med de övriga 250.000 hojarna. Här borde man satsa mer på att få till områden där det är möjligt att utan att riskera medtrafikanters liv och hälsa, gasa på lite extra. Öppna Barkarby, Tullinge, F16 och andra liknande ställen så att vi får gasa lite utan att riskera att smacka i ett träd. Mer banåkning, fler banor... går parallellt med utbildning.

Under senaste SO/SM på Gälleråsen lades det totalt ikull 60 gånger under söndagen och en bit över 100 över hela helgen. Skador på person var, tyvärr, vid två tillfällen ganska allvarliga MEN med tanke på hur vissa gick av så är jag förvånad att det inte blev mer...

För att runda av så kan vi kanske börja tänka såhär:
Jag får köra 70 hk nu i 3 år men sedan får jag köra 150 i 30.

eller

Jag får köra 150 i tre år och sedan inte köra mera...

Ganska enkelt val...
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Finnberg skrev:
Sant men likväl blir man MYNDIG vid 18, Det är inte rimligt att saker som vissa typer av mc ska vara otilåtna 7 år till!? Det faktum att man får gå på puben men inte bolaget är en annan grej i samma genre. (stanvning?) och precis lika fel.

Man kanske skall höja mydighetsåldern?
 

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
VRM Roffe skrev:
Hmmm.......
För att bli gammal och erfaren måste man ha varit ung och oerfaren.

Roffe

En sak som skiljer människan från djuren är att vi kan lära oss av andras misstag.

25 år blir nog bra (eftersom många skenförsäkrar)
 

Firewheel

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Nära brostugan
Hoj
Den drar din
hmm... ja gissar på att de är dom över 25år som dör, dom tycker vell dom har tillräkligt med erfarenhet, men alla 20åringar som tar tungt mc-kort kanske inte har mognat en som kör ihjäl sej :va
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Okej för 25 år för tung mc. Här är mina förslag på annat som då behöver justeras för att ta hänsyn till vår omognad.

- Föräldrar har ansvaret för barn upp till 25 år.
- Moped tillåts från 20 år.
- Lätt mc vid 23, mer teori och 1 varvs övningskörning runt jorden med lärare som haft mc-kort i minst 20 år. (mc är nämligen skitfarligt)
- Bil 23 år (begränsad förstås, 40 kw?).
- Köpa sprit 23 år, dock bara vin och öl (begränsad behörighet). Starksprit 25 år.
- :tuttar 25 år (obegränsat).
-
- 25 år för obegränsad bil eller mc... :tummenupp
 

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
enhjuling skrev:
Man kanske skall höja mydighetsåldern?

Jag hade helt andra politiska åsikter när jag var 20år...

Undrar ibland vad jag tänkte med då...

Känns fel att en 18åring anses mogen att rösta på politiker, som i sin tur anser, sina 18åriga väljare, vara för korkade för att handla på systembolaget :va
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
CJ900RR skrev:
"Får vara slut på den här jävla häxjakten på oss sporthojsförare snart :4skrika Hur många är det som dör av alkohol/tobaks-relaterade skador varje jävla år för att ta ett exempel.


Bara för att det finns ANDRA problemområden som behöver uppmärksammas och troligtvis gör det så gör inte det att just DETTA problem ska ignoreras.

Alla skriker om "för höga försäkringar" och "jävla skenförsäkringar" o.s.v. men så fort det kommer förslag som kan göra något åt de värsta avartena så skriks det "rör inte min moppe!!!".

Häxjakten på sporthojs-sverige kommer att ta slut den dagen som sporthojsåkarna själva tar tag i problemet och blir självreglerande, när de äldre och erfarnare förarna hutar åt vildhjärnorna. :fatta!

Jag lever och kan köra hoj idag (och bli farsa i januari) till stor del på grund av en man som heter Bengt. På min första tur med honom så stannade han efter en inte så lång stund och sedan fick jag en rejäl avhyvling för att jag körde som ett jävla moppefucko. Jag skulle köra som jag klarade av och inte så som de andra i gänget körde som hade en snitt-körkortstid på massa år och banerfarenhet... Då körde jag på en Funduro 650... Efter det så blev jag ställd sist och en av de andra som var med körde i lagom tempo och visade spår och bromspunkter där vi körde. Kan säga att jag har haft körkort för mc sedan 2001...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lime skrev:
........På min första tur med honom så stannade han efter en inte så lång stund och sedan fick jag en rejäl avhyvling för att jag körde som ett jävla moppefucko. Jag skulle köra som jag klarade av och inte så som de andra i gänget körde som hade en snitt-körkortstid på massa år och banerfarenhet... Då körde jag på en Funduro 650... Efter det så blev jag ställd sist och en av de andra som var med körde i lagom tempo och visade spår och bromspunkter där vi körde. Kan säga att jag har haft körkort för mc sedan 2001...

Ja vissa har inte någon personlig mognad hur gamla de än är
 

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
Kan de inte förbjuda småbilar?! De är säkert överrepresenterade i olycksstatistiken de med... :rolleyes:

Idiotiskt med en bestämd åldersgräns!
Vissa uppnår personlig mognad vid 17, och andra vid 35.
Ska man göra något kan man lika gärna göra det ordentligt;

Inför en stege man måste klättra uppför för att få köra häftigare maskiner.

Första året - max 30 kW, återbesök på trafikskolan efter 2 veckor. Gärna någon föreläsning från någon som kört galet, eller en film.

Andra året - max 50 kW samt obligatorisk bankörning på våren, anordnad av STR. (Norrlänningar med 50 mil till banan får dispens :hihi )

Tredje året - max 70 kW samt obligatorisk bankörning på våren, anordnad av STR.

Fjärde året - Ingen begränsning.

Det skulle även finnas någon regel att man har en motorcykel registrerad och försäkrad på sig själv för att komma vidare. Så att man efter 4-5 års uppehåll, och noll körvana, inte kan hoppa på en zx10'a direkt. Vidare skulle man även få bukt med skenförsäkrandet.

Utopi?
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Håller med många här jag har nog passerat 25 för ett tag sen och är inte drabbad, men jag hde blivit galen när jag var 18 om jag skulle åka begränsad hoj ytterligare några år, jag hade puttrat runt på 125 i två år, men det jag kommit på som givit mig mest det är bankörning, att det inte är obligatoriskt för att i huvudtaget få styra moppe är för mig obegripligt.

Det spelar ingen roll om du är världsmästare i teori och säker körning om du inte kan hantera prylarna vid vanlig hastighet, inför bankörning som ett krav precis som halkbana för bilar.

Sen kan de som fick A kortet på köpet få genomgå någon helgkurs åtminstone så de vet vad det handlar om, NÄÄÄ alla vet inte det.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är kluven...jag har ruggigt svårt för alla former för statligt förmynderi. Samtidigt så kan jag tycka att vissa av de dödspiloter (nä, de kör sällan Drag Star 650...) på man möter varje sommar inte borde ha hojkort överhuvudtaget och att försäkringspremierna kanske inte är så orimliga för vissa grupper/modeller.

Jag tror på följande:

-Höj åldern för tung mc till 25 år (gäller alla hojar, att försöka ge vissa modeller någon sorts dödskallemärkning kommer att innebära ett hårklyveri utan dess like) Har man jobbat med ungdomar någon gång inser man att med vissa undantag är en 25-åring mer mogen än en 18-åring. Alternativt någon form av trappmodell där du måste kvalificera dig genom skadefri körning för att få köra större hojar.
-Förbättra utbildningskvaliteten RADIKALT. Mer fokus på manövrering i olika farter, underlag (kanske ett halkbaneprov...VV kan väl sponsra med lite rullgrus??) mm. Kanske borde bankörning vara obligatoriskt?
-Ogiltigförklara alla de A-behörigheter som utfärdades per automatik med B-kortet innan 1976. Nytt förarprov krävs.

Från statens sida: mer pengar till säkrare, bätte vägar och bättre vähållning. Piska på alla dödskallar på VV som verkar tycka att vinterns halkbekämpningmedel ska ligga kvar in i juni....
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top