serp skrev:
Jag är 19 och ska till att ta körkortet snart och jag tycker att det är bra med att vänta lite med sporthojen. Själv kommer jag att köpa en lite "mesigare" variant att ha tills min begränsning försvinner, så att jag får lite tid att skaffa erfarenhet och omdöme.
Kanske 5 år är lite att ta i, men jag tycker att helt grönt och sport skär sig.
Mogen inställning, det gillar jag. Den här inställningen kommer att rädda dig från de värsta dummheterna och göra att du kan få köra sporthoj i många år.
Vilket för mig in på min argumentation FÖR en begränsad effekt under ett antal år/under en viss ålder.
Min åsikt är att om man är under en viss ålder, säg 25, eller inte haft körkort i mer än X antal år så får man inte köra med mer effekt än vad man nu bestämmer sig för. Dock så skulle jag vilja ha in ett moment där man genom att gå olika, godkända, utbildningar på bana, t.ex. CSS-utbildningar, SMC-B&K eller liknande, har möjlighet att "klassa upp sig" så man får köra "tyngre" hojar.
Dock skall inte ENBART ålder vara ledande utan även 30+-are som tar körkort skall ha en begränsning under ett par år. Känner flera 30+-are med nya körkort som kör snabbare än vad de ibland klarar av... inklusive mig själv.
En parallell på detta system kan man se i roadracingvärlden. Där spelar det ingen som helst roll om du är 15 eller 45 om du börjar köra racing. Du får licens, du får köra licensträningar för att få ihop varv, du får B-licens och om du är tillräckligt duktig B-förare så får du A-licens.
Undrar hur det skulle se ut om man hade strikta åldersgränser. "Ja, jag är över 30 men inte kört bana men jag ska banne mig köra Nordic SuperBike för de har de effektstinnaste maskinerna..."
Gör jämförelsen med fallskärmshoppningen som det talas om i ett annat inlägg.
Sedan anser jag att man lägger in fel krafter på fel resurser. Det är fakta att 12.000 supersporthojar står för stora kostnader för samhället i jämförelse med de övriga 250.000 hojarna. Här borde man satsa mer på att få till områden där det är möjligt att utan att riskera medtrafikanters liv och hälsa, gasa på lite extra. Öppna Barkarby, Tullinge, F16 och andra liknande ställen så att vi får gasa lite utan att riskera att smacka i ett träd. Mer banåkning, fler banor... går parallellt med utbildning.
Under senaste SO/SM på Gälleråsen lades det totalt ikull 60 gånger under söndagen och en bit över 100 över hela helgen. Skador på person var, tyvärr, vid två tillfällen ganska allvarliga MEN med tanke på hur vissa gick av så är jag förvånad att det inte blev mer...
För att runda av så kan vi kanske börja tänka såhär:
Jag får köra 70 hk nu i 3 år men sedan får jag köra 150 i 30.
eller
Jag får köra 150 i tre år och sedan inte köra mera...
Ganska enkelt val...