Höjd hastighet?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tja.. kanske. Vi kan ju prova och se om det fungerar utan att olyckorna ökar.

Kanske dumt att jämföra med danmark iofs eftersom fartdårarna i princip kör som de vill där ändå utan att bli av med kortet. Förr har de haft körkortsgränsen vid dubbla (!) hastighetspåbudet. Alltså skulle man behöva köra i 260 på 130-väg om de har kvar den lagtillämpningen.

Är det fortfarande lika slappa regler där tro?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tja, det är nog inte helt fel. På fina motorvägar kan vi nog höja till 120, eller kanske tom 130.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
mb skrev:
Tja.. kanske. Vi kan ju prova och se om det fungerar utan att olyckorna ökar.

Kanske dumt att jämföra med danmark iofs eftersom fartdårarna i princip kör som de vill där ändå utan att bli av med kortet. Förr har de haft körkortsgränsen vid dubbla (!) hastighetspåbudet. Alltså skulle man behöva köra i 260 på 130-väg om de har kvar den lagtillämpningen.

Är det fortfarande lika slappa regler där tro?

50% över.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Alicia skrev:
Bra med höjning av hastigheten på motorvägarna eller inte?

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,575724,00.html
De e verkligen på tiden. Vi har haft 90km/h resp. 110 km/h i en väldans massa år nu. Bilarna blir säkrare på alla sätt, både ur krocksynpunkt och bromsar m.m. ändå är fartbestämmelserna domsamma. Inte direkt logiskt tycker jag. För övrigt så kör redan dom flesta lite fortare än 110 som de är idag, så en 130 vore inte orimligt.

// Lennart.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
mb skrev:
Tja.. kanske. Vi kan ju prova och se om det fungerar utan att olyckorna ökar.

Kanske dumt att jämföra med danmark iofs eftersom fartdårarna i princip kör som de vill där ändå utan att bli av med kortet. Förr har de haft körkortsgränsen vid dubbla (!) hastighetspåbudet. Alltså skulle man behöva köra i 260 på 130-väg om de har kvar den lagtillämpningen.

Är det fortfarande lika slappa regler där tro?


Skalman skrev:

Är ni säkra på det?
Pratade med mina danska chefer om det nyligen och dom påstog att det var som i Sverige, 30km/h för fort.
Det hade blivit så när dom fick dom nya reglerna.

Men dom kanske hade fel?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
ec2bme skrev:
De e verkligen på tiden. Vi har haft 90km/h resp. 110 km/h i en väldans massa år nu. Bilarna blir säkrare på alla sätt, både ur krocksynpunkt och bromsar m.m. ändå är fartbestämmelserna domsamma. Inte direkt logiskt tycker jag. För övrigt så kör redan dom flesta lite fortare än 110 som de är idag, så en 130 vore inte orimligt.

// Lennart.

Bilarna har blivit bättre, men jag tycker objektivt att kvalitén på förarna av vanliga bilar gått ned den senaste tiden. Då även antalet bilar ökat tillsammans med att bilarna blivit säkrare så har ju VV ansett att ett Status Quo varit den enklaste lösningen.

Men helt klart så skall fartgränsen öka på fina motorvägar. Ökning till 120 ger ju inget, alla åker ju på det ändå, men 130 låter som en lagom ökning. :tummenupp
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
ec2bme skrev:
De e verkligen på tiden. Vi har haft 90km/h resp. 110 km/h i en väldans massa år nu. Bilarna blir säkrare på alla sätt, både ur krocksynpunkt och bromsar m.m. ändå är fartbestämmelserna domsamma. Inte direkt logiskt tycker jag. För övrigt så kör redan dom flesta lite fortare än 110 som de är idag, så en 130 vore inte orimligt.

// Lennart.

Du vet väl om att vi hade FRI fart i det här landet samtidigt som be flesta körde med enkrets bromssystem, diagonaldäck, spikraka rattstänger och utan säkerhetsbälten!

Var det bättre förr?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om jag inte minns fel var det frågan om eventuell höjning på vissa vägar och sänkning på andra. Om man kommer fram till höjning på motorväg, var tror ni man sänker...?
Personligen åker jag inte så mycket motorväg, utan håller hellre till på krokigare ställen.... :död

Om man istället har inställningen att man inte bryr sig om skyltarna spelar det ju mindre roll :3freak
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag röstar för "fri fart under ansvar".
Vilket skulle kunna fungera som så att:
Du får köra så fort som de aktuella tempot i trafiken tillåter. Om du sen är med om en olycka, och det kan bevisas att du kört över din förmåga/fortare än vad som kan ses lämpligt, skall det kunna klassas som "vårdslöshet i trafik".
De borde la kunna funka.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
ec2bme skrev:
Jag röstar för "fri fart under ansvar".
Vilket skulle kunna fungera som så att:
Du får köra så fort som de aktuella tempot i trafiken tillåter. Om du sen är med om en olycka, och det kan bevisas att du kört över din förmåga/fortare än vad som kan ses lämpligt, skall det kunna klassas som "vårdslöshet i trafik".
De borde la kunna funka.


Regler & lagar fungerar väll till stor del för att FÖREBYGGA olyckor & brott väll?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
ec2bme skrev:
Jag röstar för "fri fart under ansvar".
Vilket skulle kunna fungera som så att:
Du får köra så fort som de aktuella tempot i trafiken tillåter. Om du sen är med om en olycka, och det kan bevisas att du kört över din förmåga/fortare än vad som kan ses lämpligt, skall det kunna klassas som "vårdslöshet i trafik".
De borde la kunna funka.
Ansvar är jättebra, men jag tror inte du är lika begeistrad över förslaget när du fått dina barn överkörda på grund av ett allmänt ovettigt högt tempo i trafiken.

Ska vi kanske släppa alkoholen fri också i trafiken när vi ändå är igång? De som bara krockar, och när det kan bevisas att det var just på grund av alkoholen, åker dit?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top