Höjd hastighet?

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
ec2bme skrev:
Jag har läst nånstans (inte i MAD eller EN DING DING VÄRLD, nej) att det sällan är för hög hastighet som är den stora boven i trafiken utan snarare rattfylla (i "rattfylla" ingår påverkan av alkohol, medicin och droger och till och med om man råkar somna) och att man på annat sätt visar oaktsamhet i trafiken.
Kunde vara jag som sagt det... Det vore intressant att veta hur ofta det verkligen är just hastigheten som orsakar olyckan. Att det förvärrar skadorna är ju ett fysiskt faktum man inte kan komma ifrån.

ec2bme skrev:
Jag kan lika gärna forsätta tycka till om våra trafikregler i det här landet.
Tycker nämligen att man skulle få utföra en mindre kontroll av hälsa, trafik-teori-kunskap och förarprov var 10:de år. Detta för att hålla folk ajour i trafiken. Tänk bara på dom som tog körkort på 60-talet. Dels fick dom med A-behörighet på köpet när dom tog bilkort. Sen har det ju hänt en hel del dom senaste 45 åren vad gäller trafikregler och dyligt.

Instämmer helt och fullt!
Betänk sedan att alla som genomgått halkbaneträning lärt sig att en sladd häver man enbart med hjälp av att frikoppla och styra... Och sådana skickliga förare möter man dagligen! :skrämd

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Värt att tillägga är även att det här skulle sänka min hastighet på motorväg. Då man kan köra 160 och behålla kortet så vore det ju nästan värt det

raceman_peps skrev:
Instämmer helt och fullt!
Betänk sedan att alla som genomgått halkbaneträning lärt sig att en sladd häver man enbart med hjälp av att frikoppla och styra... Och sådana skickliga förare möter man dagligen! :skrämd

hur häver du en sladd då?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Santo skrev:
En gång i tiden ja... men inte längre.

Alla har ett visst antal punket. Dessa förbrukas gradvis vid traikförteelser, t.ex. ger en felparkering en punkt avdrag. När man har slut på punkter får man ta om körkortet. Har man otur (kommer inte ihåg hur mycket för fort man måste köra, 10-30 km/h) ryker alla punkter.
Jag är i italien ett par gånger per år och tycker nog att det går bra fort på vägarna över lag.

Mina föräldrar bor numera i italien så jag känner till punkt-systemet. De är också en variant som inte är helt dum.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
ec2bme skrev:
Du. Jag lägger ner de. Men bara så att du vet så har du fel. :tungan
Det är ungefär som poker det här med internetforum. Man satsar, höjer och lägger sig. Självklart lade man ju ner AA, fast det visar man inte :hihi

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
ec2bme skrev:
Jag är i italien ett par gånger per år och tycker nog att det går bra fort på vägarna över lag.

Mina föräldrar bor numera i italien så jag känner till punkt-systemet. De är också en variant som inte är helt dum.

Ja, det går över lag fort på dessa vägar... men jag säger som tidigare , vilket du tog bort i citatet:

Visst kör många för fort, men långt ifrån lika många som förr.

Punktsystemet var nog det enda alternativet i det landet tyvär, men skulle det införas i Sverige skulle jag flytta :fakta

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
mb skrev:
Det är ungefär som poker det här med internetforum. Man satsar, höjer och lägger sig. Självklart lade man ju ner AA, fast det visar man inte :hihi
Jag har aldrig varit särskilt bra på poker. Men argumentera kan jag... när inte gör det med en vägg.. som dessutom är motsträvig. Jag står fast vid min åsikt om höjda hastigetsgränser i tron om att människor i grunden inte vill göra fel medvetet.
Gör man ändå fel fast man vet om de, då e de ju nåt fel som inte e riktigt rätt tycker jag.

PS tan ju tillägga att jag tillbringar en hel del tid ute i trafiken pga mitt jobb, och skulle inte ha nåt emot att tempot höjdes en aning vissa dagar.DS

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
ec2bme skrev:
De kunde man ju ge sig fan på... att du skulle ha en länk till "svenska naturskyddsföreningen" i din profil. :3freak
Självklart. SNF är en av de få stora svenska föreningarna som verkligen är vettiga. Jag rekommenderar alla att bli medlem :tummenupp

HanneZ

Guest
Nej nej nej och NEJ.

Detta är en smygmanöver för att få sänka 150 st 90 vägar till 70 samtidigt som man öker ca 5 mil motorvägssträcka från 110 till 130.

/ Hannes

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
honkiie skrev:
Det är ALLTID för hög hastighet som orsakar
olyckor :fakta :mattias

ApApAp
I h--e heller :mad:
:7peta Det kan det inte vara...

Det är dom plötsliga stoppen som förorsakar problem .... Gäller även flygning!

:rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ec2bme skrev:
De kunde man ju ge sig fan på... att du skulle ha en länk till "svenska naturskyddsföreningen" i din profil. :3freak

Han har bara kastat om bokstäverna, det ska vara www.nsf.se :hihi
Ingen vill vara med i Mulle längre, det är off. :mad:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Ingen vill vara med i Mulle längre, det är off. :mad:
Naturen kommer alltid att stå över kulturen, så ditt resonemang finns inte i min värld.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Naturen kommer alltid att stå över kulturen, så ditt resonemang finns inte i min värld.

Korrekt. Eftersom naturen också kommer överleva kulturen måste vi göra vårat bästa för att maximalt utnyttja naturen så länge.
Dessutom är nsf en läskig organisation med högt antal kriminella medlemmar som förespråkar både det ena och det andra.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Dessutom är nsf en läskig organisation med högt antal kriminella medlemmar som förespråkar både det ena och det andra.
Jo, nordvästra skånes flygklubb är inte att leka med www.nsf.se :skrattaåt

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Markus skrev:
Korrekt. Eftersom naturen också kommer överleva kulturen måste vi göra vårat bästa för att maximalt utnyttja naturen så länge.
Akta dig Markus. Han ger sig aldrig. Hur fel han än må ha.

Skoja bara mb. Du blir la inte sne på mig nu? :tomten

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
honkiie skrev:
Det är ALLTID för hög hastighet som orsakar olyckor :fakta :mattias

Collin (en av de bra journalisterna på aftonbladet) skrev om just detta fenomen och jag måste säga att hans syn på hastigheten som det största problemet för olyckor var bra. Det är för det mesta inte hastigheten som skapar olyckor (även om det självklart är så ibland), det är allt annat runt omkring; oförmåga, omognad, alkohol, ingen hänsym, vett m.m. Kommer inte ihåg allt vad han skrev, men det var bra. :tummenupp

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha