Höjd körkortsålder för sporthoj?

Ska kravet för att få köra en klass 7 hoj höjas?


  • Antal röstningar
    0

Gabor

Guest
weeeiii skrev:
är du helt från vettet eller??? :fatta!
jag ska ha en R hoj iaf.
om man kör lungt som jag gör för det mesta( vill ju inte bli av med lappen),
så tycker jag inte att man ska införa några JÄVLA åldersgräns!

Precis så....bra ...å så vaknar vi ...

Det är nog just det att en liten mognad och ödmjukhet inte alls skadar... för det som skadar är när du tacklar en bil bara för att du ska hävda din rätt i trafiken....." you loose, anyhow"

Bilar å räcken å stolpar å diken å trän å så vidare är mycket hårdare ämn din ynkliga kropp som din inkopplade hjärna är fäst vid.
Om du inte kört omkull eller krachat ordentligt tycker jag du ska prova det.
eller varför ber du inte någon av dina föräldrar om en rejäl smäll så du vaknar och kommer in i verkligheten....

Hoppas du blir förbannad på mig....det är meningen... :7peta
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
sandstream skrev:
Med tanke på den senaste dagarnas mediadrev mot oss som kör sporthojar vore det kul att höra vad ni andra tror om att höja åldern för att få kör klass 7 hoj till 25 år samt att man måste ha haft hojkortet i minst 5 år?


Det viktigaste här är ändå 5-års gränsen, dvs hojkort i minst 5år innan man får köra klass 7..eller baka in banlicens som en klass7behörighet i körkortet.

En nybakad 35åring med fel attityd och klass7 hoj är lika förkastligt som en 21-årings dito.

Folk gillar ju att skryta om hur billigt de tog körkort..hur lite de övat och hur lite de pluggat.. :3freak
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
KaZ skrev:
???
som vanligt... Hänvisade till medias sätt att vrida på saker ibland och välja själva vad de vill utelämna för att hitta läsare mm.
Nu är du ju där igen, nu snackar vi om oss, det är nämligen här folk med sporthoj finns, de får ta upp kromslädedöden på ett customforum, för det gäller dem.
Media vrider förstås till det mesta, men vad har vi att säga till vårt försvar?
Är det bara gnället om alla andra och om att de är emot oss?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Banåkning ger knappast lämpligare förare. De som jag vet kör mycket bana kör hårdast/fortast på allmän väg också.

Men fler banor är väl alltid trevligt...
 

sandstream

Guest
Chefen Alabama skrev:
Banåkning ger knappast lämpligare förare.
Det håller jag inte alls med om! Jag har kört bana i år ett par gånger och har lärt mig betydligt mer om min hoj och mig själv som förare än jag någonsin kunde ha gjort på ett säkert sätt i trafiken.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
sandstream skrev:
Det håller jag inte alls med om! Jag har kört bana i år ett par gånger och har lärt mig betydligt mer om min hoj och mig själv som förare än jag någonsin kunde ha gjort på ett säkert sätt i trafiken.
Och då kör du saktare på allmän väg då?
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
Nu finns det ju faktiskt människor som kör som idioter med klass 7 hojar i alla åldrar.
Så att sätta en gräns på minst 25 år och måste ha haft körkort i 5 år håller ju faktiskt inte. Hur ska man förebygga dom andra som kör som dårar då?
Däremot så kanske man kan lägga klass 7 hojar som en egen behörighetsgrupp på körkortet eller nått.
Precis som det är med alla andra behörigheter.



/Annicka
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Hur man än vänder och vrider på det så brukar ökad ålder (oftast) leda till ökad mognad. Att det sen finns yngre som är mogna eller äldre som är omogna kan man aldrig komma ifrån. Erfarenhet är också viktigt för att bli en bra förare vilket också är odiskutabelt. :Bugar Alltså skulle ett förslag som detta innebära att min ena hoj blir obrukbar de närmsta åren, men om det medför sparade människoliv är det väl värt det... :gnissla Att sedan förbjuda sporthojar tycker jag låter lite förhastat. :huvet Det känns inte som rätt väg att gå för att få ner olyckorna. Sporthojar lockar till gasglad körning, men det är alltid individen bakom styret som bestämmer farten. En sådan person kör fort oavsett hojtyp. Jag är inget undantag, jag bara konstaterar fakta. :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag är emot förbud egentligen, men erfarenheter hittills verkar visa att det inte går att lösa på annat sätt.... :gråta

Det måste ställas högre krav på de som kör, helt enkelt. Inte då bara att de kan ta sig runt en viss bansträckning utan att klota....
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Jåke skrev:
Jag är emot förbud egentligen, men erfarenheter hittills verkar visa att det inte går att lösa på annat sätt....

Säg att man förbjuder sporthojar helt och hållet vad händer då,jo då köper alla varsinn supermotard och kör genast mycket lugnare...eller.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
P@trik skrev:
Säg att man förbjuder sporthojar helt och hållet vad händer då,jo då köper alla varsinn supermotard och kör genast mycket lugnare...eller.
Troligen inte, men det lär bli färre personkilometer och som jag sa, det måste ställas högre krav på förarna. Vilket inte nödvändigtvis innebär högre åldersgräns, men kanske bättre utbildning och att man ställer fler krav för att alls få lappen.

Det är ju knappast hojarna det är fel på, det är ju rätt välkänd teknik....
 
Last edited:

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Svar: Nej!
Det som jag skulle kunna tänka mig är extra förarutbildning. Evenuellt haft kort ett visst antal år.
I Stil med när man går i från mellan- till tungklass.
Men tror absolut inte på att en 30 åring som precis fått kortet ska få köra vad han vill i så fall. Samma förutsättning för honom haft kortet visst antal år eller extra utbildning.
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
5 års dokumenterad erfarenhet för klass 7 tycker jag låter helt OK :tummenupp

ZXR:en har ett ruskigt tryck trots att den bara är klass 6 och jag känner varken behov eller sug efter mer effekt.
Tyvärr finns det ju alldeles för få coola hojar i klass 6 i sverige :tummenner
 

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Nu kan jag ju bara skriva om hur jag själv beter mig i trafiken å jag kör sällan som jag borde åtminstone när det gäller MC men ned bil är det betydligt säkrare och lugnare, Skulle detta betenede förändras om jag haft MC kortet 5år innan jag fick köpa mig en sporthoj nej knappast. Nu vet jag ju inte om resten av forumets medlemar men jag vet då själv varför jag köpte en sporthoj jo av den enkla anledningen att jag gillar när det går undan å jag är ju ganska övertygad om att ingen här har köpt sig en 150hk+ maskin för att framföra den helt lagligt för är detta fallet så tycker jag det låter som dom ha köpt hojen för att impa på polarna för man behöver ju inte 180hk för att köra 110km eller :7peta

Jag har nu enligt paperen en klass 6 hoj hadde detta varit en 7 hoj så har väl skillnaden varit att det gått 299 i slutet av rakan istället för 270 å den skillanden anser jag inte rädda särskillt många liv.
Har man en hyffsad 125a så räcker nog även den till för att köpa sig en platts på galgbacken.
Det är inte lagarna som måste ändras utan inställningen hos förarna men detta är nog mycket svårt att ändra på så den enda lösningen som jag ser är att bygga flera banor för det är nog en stor livräddare för banorna tar bort mycket vansinneskörning från gatan å framförallt så är det bättre att lära sig sina begränsningar på bana än på almänväg.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
LiCrO skrev:
Svar: Nej!
Men tror absolut inte på att en 30 åring som precis fått kortet ska få köra vad han vill i så fall. Samma förutsättning för honom haft kortet visst antal år eller extra utbildning.
:tummenupp
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
-dB_mike skrev:
det låter inte helt tokigt, men tyvärr blir ju utbudet av hojar väldigt begränsat om man inte får köra klass 7.

jag tycker däremot att man borde sätta en gräns vid 100hk för <25år och sen tillåta att strypa ner hojarna till 100hk. visst jag vet att det inte funkade så bra förr med strypningar, men försäkringsbolagen får helt enkelt vara stenhårda med att inte ersätta om hojen inte är strypt vid olyckstillfället alt ha en extremt hög självrisk.

sen tycker jag att alla borde köra mellanhoj de 2 första åen oavsett ålder.


men det är ju lätta för oss att sitta och diskutera restriktioner som inte gällar oss själva. :tungan

Jag tror inte folk kör mer olika med 100hk eller 150hk .. det e ändå ganska mycket häst för så låg vikt(100) ... däremot så tror jag på 25 års gräns ..

Folk kommer omkomma i mc olyckor oavsett, o jag tror att jo mer man förbjuder desto roligare ( alltså mer bus gör man )....ute i trafiken! vet inte riktigt vad som man kan göra åt detta här diskutionen .. mvh /San :confused: :confused: :confused:
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
KaZ skrev:
Skulle vilja se olycksstats på detta:
Olycka mellan mc å bil, orsakad av MC, där bilist skadats
samma sak fast bilist skyldig till olyckan och där mc-förare skadats.

Undrar vilken av de 2 som är vanligast? gissar på nummer 2.


Säkert nummer två, men oftast står det "MC:n kom i hög hastighet, bilisten såg inte MC:n."

Sakta ner vid korsningar.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo folk kommer dö ändå, även vi andra som tycker oss köra med insidan av skallen kan inte förutse alla situationer, vi kan dö vi med.

Men det är ändå en annan sak imho, det är ändå en del hojförare som helt enkelt försätter sig i jäkligt onödiga situationer.
 
Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
man ska inte ha nån åldersgräns. är man 21 och har kört hoj sen man var 16 är man mogen.

inga fler regler, tack!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top