Hörlurar

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Har kört med Creative EP-630 i ett antal år....samma hela tiden.
Kanske inte misshandel men ingen snäll användning heller. Har dom oftast när jag jobbar och har fastnat ett antal gånger utan problem.
Rullas ihop och ligger i fickan eller väskan

köpte även ett par EP-630i som är anpassade för IPhone med mic.

Även dessa har hängt med i en bra bit över ett år nu. Ligger oftast tillsammans med telefonen och annat skit i väskan så ingen snäll behandling där heller.

Ljudet är väl sådär men för 250:- eller vad jag gav klagar jag inte :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Novell värre här... Tack för mig ;)
fast du erkänner ju att ni slarvar med lurarna så...
Varför de billigaste Sony håller kan jag inte svara på dock. Har bara haft ett par headset på ca fyra år som börjat glappa.
Jag tar ur och lägger dem separat i innerfickan när jag inte har dem på mig. Funkar uppenbarligen med allt från originallurar, V-Moda (de gick sönder), Bose och de Etymotic jag har har.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Denon har en delning mitt på sladden så lurarna kommer aldrig börja glappa mot telefonen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Skulle inte personligen vilja kalla det slarvar i mitt fall men däremot frugan. Kallar du linda headsetet runt luren slarva så får du gärna tycka så. Jag tycker att lurar skall tåla det.
Dock behandlar jag dem inte med silkesvantar. Som sagt Sonylurarna klarar ju både min och frugan behandling. Synd det inte finns samma saker till bra lurar.

Jag har faktiskt lött in sonysladden i ett par Timbre en gång men fick ingen bra klämfunktion på sladden ut ur luren. Det gjorde att den pyttelilla lödön på det minimala kretskortet i luren var det enda som höll den platta rejäla sladden. Höll inte i längden dessvärre :(

Skall dock någon gång i framtiden prova att löda fast sladden i ett par andra med bra ljud och se om jag kan klämma sladden bättre.

Det är ju inget okänt problem att det börjar glappa i lurar. Det är ju delvis därför tråden skapats. Sedan kan jag hålla med om att mitt "fall" är lite utöver det vanliga. Tror faktiskt jag haft aningens otur också.

fast du erkänner ju att ni slarvar med lurarna så...
Varför de billigaste Sony håller kan jag inte svara på dock. Har bara haft ett par headset på ca fyra år som börjat glappa.
Jag tar ur och lägger dem separat i innerfickan när jag inte har dem på mig. Funkar uppenbarligen med allt från originallurar, V-Moda (de gick sönder), Bose och de Etymotic jag har har.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dödssynd att linda kabel (oavsett vilken kabel) runt något såvida det inte är en rund cylinder! :fakta

Jag har ett par gamla högkvalitetslurar som jag använde till min amatörradiostation, jag lindade flera meter sladd fram och tillbaka runt dom lurarna flera gånger dagligen i flera år, det var aldrig några problem.

Sen lånade någon av ungarna lurarna för att spela spel, då slets ena sladden loss ur hörlurselementet på en halvtimme.

Jag har lagat dom en gång, men hade inget tenn då jag lödde så att lödningen är dålig och glappar, dessutom har dom den gamla stora kontakten så den måste också bytas..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Dödssynd att linda kabel (oavsett vilken kabel) runt något såvida det inte är en rund cylinder! :fakta

:arsele

Ett tag fanns det lurar med "jojo" funktion så att sladden drog in i en liten cylinder... Vart tog dem vägen? ;)

Eller hmm... kanske skulle ta och skaffa mig en cylinderformad mobil då...

Jaja skit samma. Sony lurarna funkar ju att behandla "slarvigt / felaktigt" så min högst personliga tycke vore att fler tillverkare hade den kvaliten/hållbarheten. Men gärna med snäppet bättre ljud då ;) :yoparty

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Rekommenderar dessa. Både sprungit tränat och flugit i dessa lurar. Följer med massor av ear-in pluttar för anpassning.
monster-beats-by-dr-dre-tour-in-ear-headphones.jpg

Nu kom bilden med också :tummenupp

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
:arsele

Ett tag fanns det lurar med "jojo" funktion så att sladden drog in i en liten cylinder... Vart tog dem vägen? ;)

Eller hmm... kanske skulle ta och skaffa mig en cylinderformad mobil då...

Jaja skit samma. Sony lurarna funkar ju att behandla "slarvigt / felaktigt" så min högst personliga tycke vore att fler tillverkare hade den kvaliten/hållbarheten. Men gärna med snäppet bättre ljud då ;) :yoparty

Böj en kabel över en kant tillräckligt många ggr så kommer det bli glapp, frågan är bara hur många ggr och hur hårt som krävs.

Vad gäller sjyssta lurar så finns ju detta alternativ också.
http://www.idg.se/2.1085/1.371455/jays-formgjutna-inear-lurar-battre-ljud-med-perfekt-passform

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Låter helt klart intressant med tanke på att en del lurar ändrar helt klart karraktär när man vrider på dem lite hit och dit eller trycker in och håller kvar.

Vet inte hur era lurar ser ut men min är ganska rund runt hörnerna + att jag har "mjuk" "tjock" gummiskydd på den som gör det ytterligare rundare och mjukare. Htc wildfire förövrigt.

Till musikindustrin finns det ju kabeltillverkare som ger 10 års garanti oavsett hur du lindar upp dem. Polaren har en sådan sladd till sin elgitarr och han har varit rejält vårdslös med den på flertall sett utan problem. Klart att metallen ger med sig till slut när man böjer fram och tillbaka men finns ju helt klart olika kvalisort.

Böj en kabel över en kant tillräckligt många ggr så kommer det bli glapp, frågan är bara hur många ggr och hur hårt som krävs.

Vad gäller sjyssta lurar så finns ju detta alternativ också.
http://www.idg.se/2.1085/1.371455/jays-formgjutna-inear-lurar-battre-ljud-med-perfekt-passform

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Skulle inte personligen vilja kalla det slarvar i mitt fall men däremot frugan. Kallar du linda headsetet runt luren slarva så får du gärna tycka så. Jag tycker att lurar skall tåla det.
Dock behandlar jag dem inte med silkesvantar. Som sagt Sonylurarna klarar ju både min och frugan behandling. Synd det inte finns samma saker till bra lurar.

Jag har faktiskt lött in sonysladden i ett par Timbre en gång men fick ingen bra klämfunktion på sladden ut ur luren. Det gjorde att den pyttelilla lödön på det minimala kretskortet i luren var det enda som höll den platta rejäla sladden. Höll inte i längden dessvärre :(

Skall dock någon gång i framtiden prova att löda fast sladden i ett par andra med bra ljud och se om jag kan klämma sladden bättre.

Det är ju inget okänt problem att det börjar glappa i lurar. Det är ju delvis därför tråden skapats. Sedan kan jag hålla med om att mitt "fall" är lite utöver det vanliga. Tror faktiskt jag haft aningens otur också.
En sladd tål inte att lindas hårt runt något regelbundet eftersom den sträcks, speciellt om man har kontakten kvar i luren. Så jag anser det vara lite "slarvigt" att göra så. :)
Sedan är det så klart skillnad i kvalité på olika sladdar. Där tycker jag de Boselurar jag har nu ger det mest gedigna intrycket av de jag har provat.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Låter helt klart intressant med tanke på att en del lurar ändrar helt klart karraktär när man vrider på dem lite hit och dit eller trycker in och håller kvar.

Vet inte hur era lurar ser ut men min är ganska rund runt hörnerna + att jag har "mjuk" "tjock" gummiskydd på den som gör det ytterligare rundare och mjukare. Htc wildfire förövrigt.

Till musikindustrin finns det ju kabeltillverkare som ger 10 års garanti oavsett hur du lindar upp dem. Polaren har en sådan sladd till sin elgitarr och han har varit rejält vårdslös med den på flertall sett utan problem. Klart att metallen ger med sig till slut när man böjer fram och tillbaka men finns ju helt klart olika kvalisort.

De formgjutna lurarna gör ju inte mirakel för sladden, däremot blev jag själv rätt sugen på de eftersom det då blir perfekt passform, tänkte bara att tipset passade i tråden på något sätt. :)

Yes, det finns kablar som skall vara brytsäkra osv, men även dessa _kan_ man få glapp i men det är klart svårare.
Problemet med dessa och att ha till luren/ipoden är att de blir styvare och inte lika medgörliga att ha under jackan/tröjan... sen brukar de kosta skjortan också.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men är sladden delbar med en vanligt 3,5mm kontakt på mitten slipper man i alla fall det vanliga felat att de börjar gladda mot källan.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Den där platta typen av sladd är guld då den trasslar mindre och verkar spontant tåla mer våld.

Rekommenderar dessa. Både sprungit tränat och flugit i dessa lurar. Följer med massor av ear-in pluttar för anpassning.
monster-beats-by-dr-dre-tour-in-ear-headphones.jpg

Nu kom bilden med också :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping