Hörselskydd när ni kör?

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Nån mer än jag som kör med hörselskydd när ni är ute och åker?

Jag behöver det, definitift. Glömde dom idag så det känns lite.

Kan ifs bero på att jag har Tinitus och hyperacusius samt öppen crosshjälm. Fartvinden är det som låter för jäkla mycket. den överöstar lätt motorljudet uppemot 100+


Tränade bromsövningar idag.

90-0 på 20 meter, är det bra? :rock
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har proppar när jag kör (på bana)
susar det i öronen efter en längre tur så e ju det ett tydligt tecken på att det vore bra.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag kan sitta i duccebuller och vindbrus i timmar utan att det piper eller susar i öronen vid dagens slut, men proppar är kanske en bra ide du buller kan vara skadligt i längden?.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kör alltid med proppar i öronen, i alla fall om jag ska längre än 100 meter. Känns som att det går lättare att koncentrera sig på körningen, samt att man slipper huvudvärken efter att ha kört ≥ 10 mil.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Man ska tydligen kunna köra fortare på bana med proppar då man kopplar bort motorljud m.m. och bara koncentrerar sig på körningen. Vet inte vart jag hört det, tror det stog här på SH.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
EBS skrev:
Man ska tydligen kunna köra fortare på bana med proppar då man kopplar bort motorljud m.m. och bara koncentrerar sig på körningen. Vet inte vart jag hört det, tror det stog här på SH.

Bara om man har kevlarproppar som man beställer från england, dom svenska är mycket långsammare, dom ger nästan ingen effekt alls.

Ska jag över 4 mil så brukar jag använda.
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
japp!

Som ebs säger så kopplar man bort motorljudet och kan koncentrera sig mer på åkat!
Sen så slipper man allt oljud från hojjjen man inte vill höra och man hör bara det man vill höra mer....
Jag märkte det iaf!
 

Croft

Sporthoj?
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Åland
Hoj
Suzuki AN 650
Beror på hur långt och var jag ska åka. Stadstrafik så kör jag nästan hellre utan skydd för att vara säker på att höra.

Däremot kör jag med en mp3-spelare och lurar av modell öronplugg som isolerar mot oljud när det blir lite längre sträckor på motorväg. Funderar faktiskt på att köpa nya lurar, Etymotic ER-6 borde rymmas bra under hjälmen och dämpa ännu effektivare utåt.

Gäller ju att vara extra alert om man blockerar ljuden utifrån när man kör, förstås.
 

Dezert

flames
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R '99 med Rött Kåpglas och Röd Hugger
kan hända om jag ska längre sträckor.. men aldrig annars :)

Min nya fina hjälm isolerar så faan mycket bättre än min gamla och de fungerade fin fint med den gamla utan öronproppar

men för att isolera lite extra brukar jag även köra med spegelvisiret på även när de är mörkt ute :crash
 
Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Alltid öronproppar om jag kör längre än 2-3km.

Man hör motorljudet bättre tycker jag, och så slipper man allt extra skrammel å rassel + vindbrus förståss.
 
Last edited:

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag var aldrig förståndig när jag körde hoj i min ungdom, inte heller under skytte, så nu får jag leva med nedsatt hörsel. Jag slapp till och med lumpen pga det, men det är det enda positiva som det gett.
Det slog mig nån gång vid 18-20 års åldern att jag skulle försöka ta vara på mig själv lite bättre, så jag började använda hörselskydd. Svårast var till hojen, jag hade då en SR 500 -lagom trimmad med xtremt gött ljud, men till en Italien semester med TRX:en lossnade det ordentligt och jag använde hörelskydd hela tiden efter det.
De enda gångerna jag slarvar nuförtiden är när jag åker med flickvännen, för vi snackar rätt mycket när vi åker tillsammans.

Angående racing så missade jag öronpropparna vid ett förarbyte på ERF:et på Anderstorp och bortsett från ljudet (som gjorde mig okoncentrerad för jag visste hur mycket skada det gjorde), så gjorde det svinont i inneröra/huvud av trycket i slutet på rakan. Okej, nu är jag känslig vid dykning och flygplan men öronpropparna hjälper 100%.
-Nä, nu är det tillbaks till jobb igen! Tjo, bönner!
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
förra året åkte jag alltid med proppar..
men iår har det inte blitt så mycket..

köpte ny hjälm som inte låter lika mycket..

sen tycker jag det räcker med att ta på sig skinnställ stövlar handkskar ryggskyll inför varige liten runda!
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
i min crosshjälm så blir vindsuset så pass mycket så att det är skönt att köra med öronproppar...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Alltid proppar (numera). När man märker att hörseln tagit skada är det redan för sent. Men delvis beror det förstås på hur många timmar man kör om året och hur många år man räknar med att köra.
Men jag kan försäkra er om att det inte är roligt att inte kunna föra ett vettigt samtal m folk i bullriga omgivningar, t.ex. på fester.

Hoppas jag inte talar för döva öron.......
En luttrad
/u
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
ulf_lundin skrev:
Alltid proppar (numera). När man märker att hörseln tagit skada är det redan för sent. Men delvis beror det förstås på hur många timmar man kör om året och hur många år man räknar med att köra.
Men jag kan försäkra er om att det inte är roligt att inte kunna föra ett vettigt samtal m folk i bullriga omgivningar, t.ex. på fester.

Hoppas jag inte talar för döva öron.......
En luttrad
/u

Hm, e det därför jag inte heller kan prata på krogen å dylikt. Har inte tänkt i dom banorna att det skulle bero på nån form av skada, utan tänkt bara att: Tja, tydligen så ska det va så här på den här modellen...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
har man dessutom en dålig hjälm som det blir ett monotont dundrande blåsljud i mil efter mil, så blir iaf jag inte förvånad ifall man blir hörselskadad til slut.
Jag använder öronproppar om jag ska nån längre bit, det kan vara riktigt plågsamt att glömma dem.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det finns ju aktiva bullerdämpare, lurar m mikar som lyssnar o sänder ut eget ljud i motfas som tar ut det oönskade ljudet. (OBS, detta är INTE ett skämt). Lär kunna sänka ljudnivån m ca 10 dB (ca hälften, som man upplever det).
Nån som vet om det finns nåt sånt f mc-bruk ?
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top