Hörselskydd när ni kör?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Bengan skrev:
Håll båda händerna mot varandra på ett avstånd av 30cm, rör den ena handen fram och tillbaka(någorlunda långsamt), avståndet mellan händerna minskar och ökar, rör nu båda händerna fram och tillbaka, avståndet är konstant. Alltså: ljud är en tryckförändring i ett rum/område, observera förändring, högt eller lågt tryck är inte ljud, en högtalare orsakar en tryckförändring, men har du två högtalare, i motfas, så försöker den ena öka trycket, medans den andra sänker trycket. resultat= konstant tryck(inget ljud, eftersom trycket inte förändras).


Ber om ursäkt för handliknelsen... och eventuella sakfel. :D


ahh tackar!!!.. :bow
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
DwD skrev:
allltså jag är inte så bra på just den grejjen, :confused: :p
men om örat tar emot ljud och du har en sak som skall sända ljudet i motfas samtigt så att dom tar ut varandra så borde juh örat vara det som tar emot både ljudet och motfas ljudet.
att det fungerar tvivlar jag inte på, men borde det inte vara ansträngade för örat ändå`? även om man inte märker det.
Örat nås aldrig av ljudet, det försvinner innan. Så för örat har det aldrig funnit sas. Prova m högtalarna hemma. Ställ dom bredvid varandra o spela lite (helst i monoläge). Låter ungefär som vanligt. Byt fas på den ena. (vid högt. el vid först.) Nästan all bas försvinner. Den luft den ena pumpar ut suger den andra in just då. Så funkar dom aktiva hörselskydden.
(Att inte allt ljud från högtalarna försvinner beror på att, jämfört m våglängden, sitter dom andra elementen för långt ifrån varandra.)
/u
 

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Lokke skrev:
Hm, e det därför jag inte heller kan prata på krogen å dylikt. Har inte tänkt i dom banorna att det skulle bero på nån form av skada, utan tänkt bara att: Tja, tydligen så ska det va så här på den här modellen...
:confused: VA? Va de nån som försökte säga nåt? Jag säger bara använd proppar! Att inte kunna föra ett samtal om det inte är tyst runtomkring är ett helvete, att svara på vad man tror att den andre sagt kan bli jävligt fel!
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Kawarider skrev:
:confused: VA? Va de nån som försökte säga nåt? Jag säger bara använd proppar! Att inte kunna föra ett samtal om det inte är tyst runtomkring är ett helvete, att svara på vad man tror att den andre sagt kan bli jävligt fel!

Helt klart, man orkar inte fråga "Va?" efter varje mening. Tråkigt.
När nån tystnar och börjar titta konstigt på en så vet man att man svarat på fel fråga.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Kör för det mesta med proppar, vanliga gula skum som finns på apoteket. Tycker helt klart de dämpar bäst men är så jäkla bökiga att få in ibland att jag kör iväg utan.
Testade de lite proffsigare som också finns på apoteket men de skavde i örat och låg o gnuggadse mot hjälmen hela tiden.
Ska ringa EARfoon och höra med dem vad det kostar etc. De verkar ju proffsiga som...
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Rigge skrev:
Bara om man har kevlarproppar som man beställer från england, dom svenska är mycket långsammare, dom ger nästan ingen effekt alls.

Ska jag över 4 mil så brukar jag använda.
Kolfiber proppar ska ju ge bättre tider.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Ninja 9R skrev:
Såna har jag med...otroligt sköna och tar bort allt "störande" buller.. :tummenupp Dock lite dyra (1500 kr har jag för mig) men det betalade min förra arbetsgivare.. :D

KÖP!!

1500! för ett par öron proppar! :skrämd

Skulle inte tro det, speciellt inte så länge man kan ta en näve av würths gula proppar från jobbet när man behöver, funkar helt tillfredställande.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Lokke skrev:
1500! för ett par öron proppar! :skrämd

Skulle inte tro det, speciellt inte så länge man kan ta en näve av würths gula proppar från jobbet när man behöver, funkar helt tillfredställande.


Proppar i de prisklasser klasserna brukar vara gjutna musikerproppar som inte bara sänker ljudnivån med 5, 10 , 15 eller 20 db utan behåller "proportionerna" eller vad man ska säga. Den sänker hela ljudbilden utan att klippa diskant och så vidare. Vanliga proppar ifrån apoteket för en 30-40 spänn duger jättefint.
 

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Började använda proppar när jag märkte att det ringde i öronen varje gång jag kört en lite längre sträcka. Tycker det är kanon nu, tyst och skönt, och slipper oroa sig för att få sämre hörsel.

Så använd öronproppar   :fakta   :D

/Jocke
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
EBS skrev:
Man ska tydligen kunna köra fortare på bana med proppar då man kopplar bort motorljud m.m. och bara koncentrerar sig på körningen. Vet inte vart jag hört det, tror det stog här på SH.

Ja jag har läst nånstans att det kan öka hästkrafterna också. Samt stabilare ingång i kurvor.
Jag tror det stog här på SH.

//Fredda :D :D :p
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Har öronproppar när jag kör längre sträckor. Gjorde misstaget att köra från Karlshamn ner till Lund (en sträcka på runt 15 mil, motorväg större delen av sträckan). Det ringde och ekade i huvudet i 2 timmar efteråt. Så när jag skulle fortsätta upp till Göteborg och sen Lidköping så inhandlade jag mig ett par öronproppar, enorm skillnad. Man hör ju fortfarande motorljudet, bara med lägre volym och mindre hörselskadande frekvenser ;)
 

Croft

Sporthoj?
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Åland
Hoj
Suzuki AN 650
DwD skrev:
äntligen!!!.. har du testat Etymotic ER-6 ?,finns dom att köpa i sverige?

är inge skönt när vanliga öronpluggar gnager mot örorna när man använder dom i hjälmen.

Har inte testat. Vet bara att Etymotic gör riktiga super-pluggar för musiklyssing, deras ER-4-modell. Dyra som attan men enligt uppgift värda det. ER-4 kan man dock glömma att få in under en hjälm.

Själv har jag ett annat bra alternativ just nu, Sony MDR-EX70LP. Dom är också av modellen öronplugg, funkar rätt bra. Det har kommit ut en ny modell av dom som heter nånting på 71. Isolerar ok men inte alls lika bra som Etymotics grejer.

Ser ut såhär:


MDR-EX70LP-JE.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top