Hack i hjälmen

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Tja! I slutet av förra sommaren hade jag min hjälm på tanken och det åkte tyvärr av och small ner i gatstensbeläggning. Det blev ett märke som knappt syns men man har ju hört att man ska slänga hjälmar som synat marken. Vad säger ni om saken?

MVH / Thomas

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Man ska aldrig använda en hjälm efter att man tappat den eller klotat osv.
Men eftersom en bra hjälm idag kostar minst typ 2000kr så hade jag iaf aldrig köpt en ny bara för att jag tappat den.

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
ring och kolla med försäkringsbolaget om nån form av rabatt. annars får du leta upp nån som har hjälmbytar dag så du får lite för "krukan".

Det är dumt att chansa och köra med hjälmen, rekomenderar att byta

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Det är mycket nojja kring det här med småskador på krukor.
Min åsikt är att så länge du inte nått genom hjälmens lack och skadat laminatet så är det ingen fara att använda en hjälm som varit i backen (förutsätter att det är en glasfiberhjälm du använder).

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det som händer är att frigoliten (med massor luftfickor imellan) komprimeras och blir hård, så därför förlorar hjälmen en del av sin funktion. Se om du kan ta isär och titta om det blivit komprimerat. Så egentligen är det mest smällen som gör skadan, inte jacket.

Last edited:

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Givetvis säger hjälmtillverkare och försäljare detta, de vill ju sälja hjälmar, men tänk efter själv, tror du att en hjälm fungerar sämre pga en skönhetsrepa?

Nu vet jag ju inte hur stort ditt jack är, men med sunt förnuft bör man kunna avgöra själv om den kommer att fungera sämre i en eventuell olycka.

Jag åkte omkull och hasade längs marken, fick en liten repa på grund av skrap, inte nån hård kollision och jag anser då att den repan kunde jag lika gärna fått av en humla i 250+kmh..

Köper du en nu kommer du att gråta blod så fort du får en liten repa på den åxå...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Ett litet märke gör inte så mycket,såg en rally hjälm med ett rätt fett märke engång den fick ägaren skicka iväg o kolla upp för att den skulle bli godkänd av sbf och det blev den.
Så länge inte det är skador i fibern är det lungt,frigoliten lär det knappast hända nåt med när hjälmen är ensam utan huvud eller?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Nova skrev:
Tja! I slutet av förra sommaren hade jag min hjälm på tanken och det åkte tyvärr av och small ner i gatstensbeläggning. Det blev ett märke som knappt syns men man har ju hört att man ska slänga hjälmar som synat marken. Vad säger ni om saken?

MVH / Thomas

Suntförnuft hur repan ser ut. Själv gillar jag att byta hjälm, jag har varit lite klumpig faktiskt med mina hjälmar. Jag har köpt 3 nya ARAI hjälmar på dom senaste 4 åren pga att jag har tappat dom i marken. 2x Quantum F, 1x Astro J, 5600 Kr styck kostar dom.

Men jag har tagit ut hjälmarna på min drulle försäkring som jag har i hemförsäkringen. Självrisk på 1000 kr.

Kolla om ni har nån drulleförsäkring/allriskförs. eller vad det nu heter hos alla försäkringsbolag.

Som mitt försäkringsbolag sa, visst får du en ny hjälm av oss, det är ju billigt om man jämför med vad det kostar att ha dig på ett sjukhus med skallskador + rehablitering & allt annat vad det innebär.

Så det är upp till dig att bestämma Thomas

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
håller

R1 Uffe skrev:
Suntförnuft hur repan ser ut. Själv gillar jag att byta hjälm, jag har varit lite klumpig faktiskt med mina hjälmar. Jag har köpt 3 nya ARAI hjälmar på dom senaste 4 åren pga att jag har tappat dom i marken. 2x Quantum F, 1x Astro J, 5600 Kr styck kostar dom.

Men jag har tagit ut hjälmarna på min drulle försäkring som jag har i hemförsäkringen. Självrisk på 1000 kr.

Kolla om ni har nån drulleförsäkring/allriskförs. eller vad det nu heter hos alla försäkringsbolag.

Som mitt försäkringsbolag sa, visst får du en ny hjälm av oss, det är ju billigt om man jämför med vad det kostar att ha dig på ett sjukhus med skallskador + rehablitering & allt annat vad det innebär.

med dig fullständigt.

kan man ta ut en på försäkringen så varför inte?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
BalkanBoy skrev:
med dig fullständigt.

kan man ta ut en på försäkringen så varför inte?

Xakt, har man nu råd med självrsiken så är det ju bara ta ut en ny. För om man ramlar annars med en skadad hjälm så kanske man blir :kocko eller så :angel

Med en hel hjälm :squid

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
R1 Uffe skrev:

Hoppas du skojar, för jag har då inte lust att betala dina hjälmar genom höjd försäkringspremie för gemene man.

Klart som fan att en hjälm inte funkar sämre bara för att man tappat den i marken!

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1100S
Holger skrev:
Ett litet märke gör inte så mycket,såg en rally hjälm med ett rätt fett märke engång den fick ägaren skicka iväg o kolla upp för att den skulle bli godkänd av sbf och det blev den.
Så länge inte det är skador i fibern är det lungt,frigoliten lär det knappast hända nåt med när hjälmen är ensam utan huvud eller?

Grejen är precis som cRoC säger, skalet på hjälmen är elastiskt och vid slaget mot marken trycks skalet in och pressar ihop frigoliten. Du får alltså en luftbubbla under skalet som du inte upptäcker utan att du sågar itu hjälmen. Hjälmen skyddar därmed betydligt mindre efter du tappat den.

Mvh
Gustav

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
ok visste inte att fiberhjälmar var så mjuka att dom fjädrar in vid en så liten smäll...

Therudeboy

Guest
En hjälm kan ju inte bli kass för du tappar den i marken, däremot om du klotar duktigt så är det väl en annan sak.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ska inte en kolfiberhjälm tåla att tappas i marken?

NordhNet

05´s första fortkörare? Japp
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
Therudeboy skrev:
En hjälm kan ju inte bli kass för du tappar den i marken, däremot om du klotar duktigt så är det väl en annan sak.

Så måste det vara...måste ju hålla för ett par 3 ordentliga smällar när man klotar.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Maciver skrev:
ring och kolla med försäkringsbolaget om nån form av rabatt. annars får du leta upp nån som har hjälmbytar dag så du får lite för "krukan".

Det är dumt att chansa och köra med hjälmen, rekomenderar att byta

Jo, visst.
Sälj hjälmen till någon annan som kanske använder den och slår huvudet i asfalten och skadar sig bara för det var en defekt hjälm som han hade köpt av något :kocko

Therudeboy

Guest
NordhNet skrev:
Så måste det vara...måste ju hålla för ett par 3 ordentliga smällar när man klotar.

Min kolfiberhjälm är tappad ett antal gånger men den höll när jag klota i hög hastighet i sommras. Så jag tror det bara är försäljarsnack det där med att man måste köpa ny när den bara är tappad.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA