"hackar till" när jag växlar till 2ans växel!

Gick med
8 Apr 2009
Ort
göteborg
Hoj
2000,Yamaha R6
som rubriken lyder så hackar det till när jag försöker lägga in 2ans växel. den e med andra ord väldigt trög att få i. hojen som det gäller är en yamaha r6 -00. testade att byta den lilla fjädern som är känd att gå sönder, men det hjälpte inte. har hört att växelväljaren/skiftgaffeln kan vara skadad +att dreven kan vara utslitna oxå, men växeln hoppar ej ut, som jag läst många andra har haft problem med..vad kan felet vara? kan det vara så att växeln kommer hoppa ut tillslut på min hoj med? kostnad för reparation verkstad/ "göra det själv"?nån klok människa som vet? väldigt tacksam för svar! ha det bäst!:):Bugar
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Verkstad, 10k för att dela motorn bara, fast då räknar man jobb med att ha ur motorn ur ram och få i den igen.

Lös motor 3-6k för att dela och sätta ihop igen, sen tillkommer ju delar. En gaffel kostar säkert 3k.

Gör du det hemma så kostar det bara packning på tub, några packningar och en gaffel om det är det som är problemet. Och tid, såklart.
 
Gick med
8 Apr 2009
Ort
göteborg
Hoj
2000,Yamaha R6
kan det tänkas vara endast en gaffel som e paj eller brukar det vara fel på fler gafflar/drev?

är det svårt att fixa själv om man aldrig mekat med det, med hjälp av någon slags manual?

jag är inte expert på detta området om man säger så, men jag lär mig gärna nya saker, och det skulle va kul om det inte e allt för komplicerat och kolla själv.
tack!:Bugar
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
kan det tänkas vara endast en gaffel som e paj eller brukar det vara fel på fler gafflar/drev?

är det svårt att fixa själv om man aldrig mekat med det, med hjälp av någon slags manual?

jag är inte expert på detta området om man säger så, men jag lär mig gärna nya saker, och det skulle va kul om det inte e allt för komplicerat och kolla själv.
tack!:Bugar
Hoppar inte växeln ur så är troligtvis dreven ok.

Tjao, du måste få ihop det rätt igen, det är inte så svårt egentligen men man måste vara uppmärksam på vad man sysslar med.

Det är bara drev och låsringar i princip, lite brickor och sånt.

Växelgafflarna är förhoppningsvis märkta också så du inte ska sätta det fel.

Du får som sagt dela motorn, du behöver nog inte ta av toppen, känns lite onödigt, bara flippa över motorn så den är upp och ner, skruva av tråget och dela motorhalvorna.

Glöm inte att tömma ur oljan först bara. ;)

Edit: det viktiga när du smäller ihop motorn igen är att du skruvar ihop det med rätt moment, har du verktyg redan så är det inga problem ju annars kanske du kan låna av nån polare, verktyg är dyrt.

Skaffa en mekbok också.
 
Gick med
8 Apr 2009
Ort
göteborg
Hoj
2000,Yamaha R6
Hoppar inte växeln ur så är troligtvis dreven ok.

Tjao, du måste få ihop det rätt igen, det är inte så svårt egentligen men man måste vara uppmärksam på vad man sysslar med.

Det är bara drev och låsringar i princip, lite brickor och sånt.

Växelgafflarna är förhoppningsvis märkta också så du inte ska sätta det fel.

Du får som sagt dela motorn, du behöver nog inte ta av toppen, känns lite onödigt, bara flippa över motorn så den är upp och ner, skruva av tråget och dela motorhalvorna.

Glöm inte att tömma ur oljan först bara. ;)

Edit: det viktiga när du smäller ihop motorn igen är att du skruvar ihop det med rätt moment, har du verktyg redan så är det inga problem ju annars kanske du kan låna av nån polare, verktyg är dyrt.

Skaffa en mekbok också.

ok, så förhoppningsvis är dreven ok o jag får byta gaffeln bara då...

om någon vet vart det finns nån typ av manual,steg-för-steg med bilder så tipsa gärna!

om nån mer klok människa har nåra tips o ge mig inför mekandet med detta så skriv gärna !

tack så jättemycket för dina snabba o kloka svar "SOLID SNAKE"!!!!:Bugar:banana:):tummenupp
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Vänta på fler svar om vad det kan vara innan du börjar riva, det låter som att en gaffel skulle kunna vara sned men det är mycket spekulationer.

Har ju inte känt på den själv.
 
Gick med
8 Apr 2009
Ort
göteborg
Hoj
2000,Yamaha R6
yes, jag väntar ett tag då tills jag får fler förslag på vad det kan vara..

nån mer som har vart me om nåt liknande eller tror sig veta vad det mest troligast låter som?

#endast fel på gaffeln?

#kommer växeln hoppa ur tillslut vid gaspådrag, om jag fortsätter köra med hojen? Är det brådskande o fixa det eller pajjar nåt annat om jag fortsätter köra?

#steg-för-steg beskrivning någon:confused::yoparty?

tack på förhand!
 
Last edited:

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
nån som vet nåt mer???:confused:

Jepp... jag vet att du är med i trasiga vxl-lådsklubben!
Har nyss gjort detta i en r1.

Det är inget att fundera på,det är bara att plocka ner motorn,klyva,byta 2:ans+6:ans drev + gaffeln kolla så att trumman är ok och sätt ihop i omvänd ordning :tummenupp .Starta och kör:yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om det bara är trögt o hackigt att lägga i växel så skulle jag kika på om du har tillräckligt slag på din koppling sen kolla efter hack i"fingrarna" på yttrekopplingskorgen INNAN jag rev ner hela hojen.
Detta arbete kräver inte ens att man häller ur oljan på blade iaf. Bara en plastkåpa samt kopplingskåpan.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Som föregående skribent säger.

Riv ner kopplingskorgen & kolla så det inte är hack i den. Skulle den vara i bra skick.

Men högst troligen rör det sig om en sliten, krökt växelgaffel.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om JAG hade haft problemet du beskriver hade jag (efter att ha inspekterat kopplingskorgen, fast då borde problemet inte vara unikt för tvåan) inte nöjt mig med att byta skiftgaffel. Det skulle vara en gigantisk besvikelse att behöva göra om hela proceduren för att byta drev också.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top