Hackar vid inbromsning

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ingen har skrivit det ännu ser jag men det kan också inräffa att däcket är fel/slitet och obalanserat. Är däcket gammalt? Börja med att kolla detta sen lufta bromsarna. Byter du däck så be dem kolla skivorna samtidigt för inga pengar.

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Dock har jag även fått indikationer från verkstaden jag pratade med att det även skulle kunna vara ett kasst hjullager eller ett hjullager som sitter för löst. Får se vad jag får för respons när de provkört hojen. Med lite tur behöver det väl bara dras åt alternativt att det är bromsbelägg som behöver bytas.

Återkommer med verkstadens feedback i tråden.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dock har jag även fått indikationer från verkstaden jag pratade med att det även skulle kunna vara ett kasst hjullager eller ett hjullager som sitter för löst. Får se vad jag får för respons när de provkört hojen. Med lite tur behöver det väl bara dras åt alternativt att det är bromsbelägg som behöver bytas.

Återkommer med verkstadens feedback i tråden.
Om dom säger att dom ska dra åt hjullagren så blåser dom dig alternativt har inte en susning om vad dom pratar om.

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Måste vart styrlagren dom pratat om? :va

Menar självklart styrlager och ingenting annat :tummenupp

Ingen har skrivit det ännu ser jag men det kan också inräffa att däcket är fel/slitet och obalanserat. Är däcket gammalt? Börja med att kolla detta sen lufta bromsarna. Byter du däck så be dem kolla skivorna samtidigt för inga pengar.

Tack! Ska ha även detta i åtanke :)

Last edited:

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
:tuttar
Skall nitarna sitta så passa att man med fingrarna enkelt kan snurra dem. Vad bör man i så fall smörja upp dem med, vill ju inte ha nått skit på skivan.

Jag smorde dem inte. Hade på låsspray som man brukar spruta in i kärvade lås för att över huvud taget kunna rubba nitarna. Man ska kunna snurra på dem om man tar i lite. Viktigaste är att skivan inte sitter helt orörlig i nitarna, den ska glappa lite
Jag torkade av grundligt så att det inte fanns något kvar. Sprayen var lättflytande

Last edited:

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Hade liknade fel på min retta -06. Det pulserade som en gammal abs broms och det blev avtryck som små ringar på bromsskivorna.Det började helt plötslig. Både verkstad och andra tittade på det men kunde inte hitta ngt fel, de mätte skivorna, kollade vätskan, lager. Har för mig att de på verkstaden lossade på oken och bromsade in dem, de kunde hamna lite fel när man bytt däck bl a.Men detta är jag som sagt osäker på, men kanske någon som vet mer om hur det funkar när det gäller oken. Men det var jäkligt märkligt och det försvann efter ett ett tag.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
och hurfan ser du med indikatorklocka om en flytande skiva är ok?

sen är det väl oftast inte att skivan är skev i sidled, utan att den är olika tjock på olika ställen pga slitage, så en micrometer och lite tålamod är nog ett bättre verktyg
Det är ingen stor ovanlighet att en skiva slår sig. Och ju mera sliten den är desto större risk är det att det ska hända. Dels för att en tunnare skiva leder undan värme sämre, och att den då blir känsligare för om man t.ex. har bromsat hårt och sedan kör genom en vattenpöl så att det stänker upp kallt vatten på den varma skivan och kyler den för snabbt.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
och hurfan ser du med indikatorklocka om en flytande skiva är ok?

Enkelt,:) eftersom zx7r inte har fullflytande skivor orginal utan bara halvflytande dvs de kan expandera radiellt men är stumma axiellt.
Hej....Per:squid

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
För er som undrar så kan jag meddela att det var en skiva som var skev. Inte mycket men tillräckligt för att det ska skapa kraftiga vibrationer i styret. Det var även ett styrlager som satt lite löst som behövdes dra åt lite.
Bromsok och belägg var i övrigt ok.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...