Hade det hjälpt med kraschpuckar?( Oerfaren bekänner!)

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Träna på gräs nästa gång =)

Viktigast är kommunikationen enligt mig (Klar!), även jag har stått o vinglat när vi inte varit synkade. Samtidigt ska du klara vikten med båda benen i backen annars är kanske skjuts en mindre lyckad idé, läs; hon ska även kunna kliva av när dina ben ev. är lite mörare, krypkörning med bildrullar o plötsligt stopp/ej van passagerare/potthåll under ena foten.. helst ;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Passageraren står bredvid hojen, slänger över högerbenet och sätter sig på sadeln (håller i föraren för stabilitet), nu är det jämnvikt båda sidor (båda benen behöver inte nudda marken, kanske står på tårna på båda eller ena benet, eller hänger i luften) nu kan dra upp fötterna på fotpinnarna. Funkar utmärkt på min GSXR.

På vilket sätt skulle detta vara enklare än att passageraren sätter foten på pinnen, kliver rakt upp och svänger över andra benet och sätter sig ner?

Har aldrig instruerat mina passagerare att göra på något annat sätt och än så länge har det alltid fungerat. Skulle min tjej göra på ditt sätt så skulle hon behöva ta tag i mig och dra sig upp på sadeln, och jag är rätt säker på att det sättet blir mer ansträngande för oss båda och att risken att välta blir större.
 

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Träna på gräs nästa gång =)

Viktigast är kommunikationen enligt mig (Klar!), även jag har stått o vinglat när vi inte varit synkade. Samtidigt ska du klara vikten med båda benen i backen annars är kanske skjuts en mindre lyckad idé, läs; hon ska även kunna kliva av när dina ben ev. är lite mörare, krypkörning med bildrullar o plötsligt stopp/ej van passagerare/potthåll under ena foten.. helst ;)
Nog ska jag klara det där, vi måste bara träna lite mer. Känns ju snöpligt om jag ska säja " Nä du kan inte följa med för att jag är för klen" vilken karl säger så ?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nog ska jag klara det där, vi måste bara träna lite mer. Känns ju snöpligt om jag ska säja " Nä du kan inte följa med för att jag är för klen" vilken karl säger så ?

Det är nog bara jag. Fast ge klarsignal och bekräfta är nöten för att inte misslyckas.
 

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Skulle det inte bli lättare om passageraren går mera bakåt och tar tag i handtaget och drar sig upp den vägen. som vi gjorde nu blev det så att hon tog tag i mej och drog sig upp med en kraftig sidokraft som följd, jag var inte beredd på det.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Skulle det inte bli lättare om passageraren går mera bakåt och tar tag i handtaget och drar sig upp den vägen. som vi gjorde nu blev det så att hon tog tag i mej och drog sig upp med en kraftig sidokraft som följd, jag var inte beredd på det.

Nej, benmusklerna bör göra jobbet. Så kraften går rakare neråt snarare än agerar hävstång på din utrustning och person.

Nu har du ju inte varit medlem så länge men för övriga kan jag säga att jag kom att tänka på "linjeförskjutning" när jag läste min ovanstående text :hihi
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Frun här åkte spätta innan hon tog eget kort. Varje gång hon skulle på och av gällde att jag gav klartecken först.
Jag hade alltid stödet ute även om jag balanserade hojen, för säkerhets skull, med båda fötterna stadigt i marken och låren tryckta mot hojen. Skulle vi tippa åt vänster fanns ju då ett stöd som i bästa fall skulle hindra en marksyning. Så tänkte jag....
Hon satte först upp vänsterfoten på passagerarpinnen, tog tag om båda mina axlar och tryckte från med benet och båda händerna för att häva sig upp och få över högerbenet över sadeln. Nice and easy.... Och tvärtom vid avkliv.

Det gick men var lite meck och att skjutsa tröttnade man fort på.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Frun här åkte spätta innan hon tog eget kort. Varje gång hon skulle på och av gällde att jag gav klartecken först.
Jag hade alltid stödet ute även om jag balanserade hojen, för säkerhets skull, med båda fötterna stadigt i marken och låren tryckta mot hojen. Skulle vi tippa åt vänster fanns ju då ett stöd som i bästa fall skulle hindra en marksyning. Så tänkte jag....
Hon satte först upp vänsterfoten på passagerarpinnen, tog tag om båda mina axlar och tryckte från med benet och båda händerna för att häva sig upp och få över högerbenet över sadeln. Nice and easy.... Och tvärtom vid avkliv.

Det gick men var lite meck och att skjutsa tröttnade man fort på.

Exakt, det är så det skall gå till. Bara för passagerarn att luta sig lite in mot hojen när man står på vänster pinne så tyngdpunkten ändå är skapligt centrerad.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Viktigt är att låta bålen och benen göra jobbet, inte försöka balansera hojen med armarna på styret. Och som du säger, ligger ju även i hennes ansvar att få sin tyngdpunkt centrerad vid på- och avstigning. Ju bättre hon centrerade sig desto mindre behövde jag kompensera. Efter en tid blev hon riktigt duktig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Passageraren står bredvid hojen, slänger över högerbenet och sätter sig på sadeln (håller i föraren för stabilitet), nu är det jämnvikt båda sidor (båda benen behöver inte nudda marken, kanske står på tårna på båda eller ena benet, eller hänger i luften) nu kan dra upp fötterna på fotpinnarna. Funkar utmärkt på min GSXR.

Du är nog i fel tråd och klottrar...
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag, 173cm och 73kg, har skjutsat en man, 195cm 90+kg, på en FZR1000. Det var inga problem.
Om man bara kommunicerar och är beredd på när personen stiger på och av funkar det.

Stödet har jag aldrig nere när passageraren kliver på. De som åkt med mig har alltid använt fotpinnen när de stigit på hojen. Jag har skjutsat både vana och ovana passagerare.

Det jobbigaste är de som oväntat reser sig upp på en av fotpinnarna och ska prata med en när man står vid en korsning och väntar. Det kan bli liiiiite jobbigt :tungan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En grej som ni har missat är att passageraren inte skall stiga på förrän föraren säger ok. Ibland kan de vara lite heta på gröten. Har hänt mer än en gång att någon kliver på medan jag sitter och donar med hjälm/handskar eller av andra anledningar inte är beredd på att hålla emot.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är det viktigaste.... är inte chauffören beredd kan det gå snett fort.

Jag har ingen erfarenhet själv av kraschpuckars förträfflighet men jag föreställer mig att de gör nytta oavsett vilken typ av marksyning det är frågan om, ja kanske inte en karateklotning då som totalskrotar hojen men alla andra typer av nedläggningar, särskilt i lägre farter. De tar ju liksom första smällen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det hade troligen hjälpt med kraschpuckar.
Du hade ju inte klarat dig undan skrap på motorn # och kanske kåpan men troligen hade kopplingshandtaget och backspegeln klarat sig och då hade ni ju kommit iväg lite försenade.
Eftersom det gått som det gick, kolla att kåpan inte tryckte till kylaren åt höger. Kan vara svårt att se. Snurrar kylarfläktarna lätt när du petar på dem med ett finger är troligen allt väl med kylaren.
För övrigt kan jag hälsa dig välkommen i klubben.
Har lagt mig både med och utan passagerare.
Och kan lägga till att ett par packväskor baktill också minskar vältskadorna. :)
Till sist.
Jag har mycket lättare komma på hojen sedan jag började stretcha insidan på låren.
Jag har väl fortfarande ca 90 grader kvar till spagat men det går betydligt enklare svinga benet över sadeln nuförtiden.
Och med en dam som klarar spagat stående på ett ben, ja då är det väl inga problem slänga ett ben över hojen. Så stretcha och träna.

# Det finns R&G motorskydd. Eller gör själv av glasfiberarmerad plast.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har själv krashpuckar som ersätter en motoraxel och är faktiskt lite tveksam till den lösningen. Vid en hård nerläggning inbillar jag mig att det kan bli skrot av motorn pga knäckt block. Jag kommer trots det att ha kvar dom men skall komplettera med puckar på hjulcentrum.

Vill man ha bra motor/kåpskydd så borde fasta fotpinnar, reducerat styrutslag och ordentliga styrända i kombination med kraschpuckar på fram och bakhjul vara bra men det blir kanske lite hard core.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nu har jag inte läst hela tråden men mina passagerare skulle aldrig kunna hoppa på utan att trampa på en fotpinne först..... Fortsatt så trampar passageraren alltid på min, alltså förarens, fotpinne och slänger över benet. Lägre tyngdpunkt gör att det blir lättare att hålla emot och det blir heller inte så högt att trampa för passageraren.
Stödet är alltid uppfällt innan någon hoppar på.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top