Angående fängelsestraff, och bibeln
Jag har själv alltid varit skeptisk till tanken om att människor blir bättre av att sitta inlåsta. Långa fängelsestraff och den dåliga vården vi har inne i fängelserna ger oftast farligare individer då dom släpps. Av vad jag har kunnat läsa mig fram i domen så behöver hagamannen i första hand vård för det står inte riktigt rätt till i hästhagen. Han blev väl aldrig klassad som sjuk i domslutet men detta gäller bara förståelsen över gärningen, han är troligtvis sjuk ändå. Men det är klart att 8 år kan säkert vara rimligt, han försökte ju trots allt dräpa två av kvinnorna men ödet gjorde så dom klarade sig. Det finns vissa individer som är så farliga för samhället att dom aldrig borde släppas fria, men jag tror inte hagamannen hör dit.
Sedan det där med bibeln, det står ju att man skall stena människor för vissa gärningar, men båda dessa saker är i GT, inte i nya testamentet. Det förbundet skall dessutom tolkas i ett sammanhang före messias (jesus). I det nya förbundet så gäller det att "vända andra kinden till", samt "inte döma din medmänniska". Men såklart är ju detta inte lika ballt som att stena någon...
Dags att hälla upp mer portvin...