HAH! Jag visste det! Insider nu

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Honken skrev:
har jag sagt det?

Det är inte direkt så att jag skulle ställa upp en kåk inne i ställverket och flytta in där permanent!

Det jag menar är att det är konstigt att folk som utsätts för mycket små doser av magnetfält/strålning blir elöverkänsliga medan de som vistas dagligen i extrema fält inte får problem är en ekvation som inte riktigt går ihop. Men jag är ingen expert på det ämnet och det verkar heller inte finnas nån som verkligen är det utan hela ämnet verkar mest handla om spekulationer! Som nån sa tidigare är syndromet i de allra flesta fall psykosomatiskt!

Iofs brukar jag själv vara lite försiktig med att prata i mobiltelefon alltför länge för efter ett tag känns det jäkligt varmt och otrevligt runt örat.... Vet inte om det beror på strålning eller nåt annat....

Mjo, som du själv skriver så verkar vi båda vara överens om att det inte kan vara nyttigt i stora mängder ens för oss ej överkänsliga.


Tänk då nån som är jävligt känslig mot nåt, han/hon behöver ju inte alls mkt av den varan för att det ska bli jobbigt.


Exempel: En karl som blir skogskåt och får klubba bara han ser en damcykel. För honom blir ju livet lätt surt bara han ska ner och handla sig en valfri tidning i den lokala Ica´n. Trots att de bara är gamla risiga tanter där.


En kastrerad karl skulle ju ha väldigt svårt att förstå ovannämda karls problem.


Var de där kanske ett dåligt exempel? :va
 
Last edited:

Redluve

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Ale
Hoj
drömmer fortfarande...
Mmmm...finns ju många saker man kan vara överkänslig emot....min mamma kör me högtalar telefon....hon påstår att de inte sticker i hennes hand då...*L
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
sandstream skrev:
Jag blir varm om öronen när jag har hörlurar på mig.
Tror inte att det har med strålningen att göra utan att det beror på att man håller något tätt mot örat, ofta med en LCD-display som kanske ger lite värme.

:tummenupp

Det låter mycket troligt men det spelar ingen roll. Tycker man att nånting är otrevligt gör man det inte helt enkelt, ren och skär självbevarelsedrift helt enkelt och absolut ingenting konstigt.

Men det är precis vad allt det här handlar om. Som nån av läkarna i programmet sa att det är oftast inget tvivel om att dessa patienterna har ett lidande men vad som är orsaken är inte klart.

Jag tror att det övergående handlar om obehag inför någonting. Om en person är fast övertygad om att nånting är farligt så blir det till sist det för den personen. Om man jämför en elöverkänslig med en som har fobi för tex. spindlar. Sätter du den personen i ett rum tillsammans med ett gäng spindlar kommer denna person troligtvis att bli starkt illamående och stressad. Iom att personen bli stressad kommer blodtrycket att gå upp och skapa hjärtklappning. Personen kanske i all denna obalans i kroppen börjar få klåda vilket vid ihärdigt kliande skapar hudutslag osv. Och det är väl vad jag förstår dom symptomen en elöverkänslig har och det är självklart fruktansvärt jobbigt för dessa personer.

Nu ska jag inte tvärsäkert säga att just elöverkänslighet inte är någon rent medicinsk åkomma! Men eftersom så många läkare är tveksamma så är jag med det!

Men som någon sa i programmet kan personer med såna här tveksamma diagnoser säkert bli hjälpta om dom får rätt sorts hjälp snabbt av personer som har mod och kompetens och framförallt tid att ta i tu med problemet! För som sagt lider väldigt många människor av detta som kanske i många fall är rent psykiska åkommor.

Sen för att komma in på ämnet programmet egentligen handlar om. Många blir upprörda på att det tas upp fall på TV om folk som fuskar och att det då skulle få folk som verkligen är sjuka att se ut som fuskare. Jag förstår dom men de dom verkligen borde vara förbannade på är folk som verkligen fuskar, för det finns tveklöst fruktansvärt många. Jag tycker det är fruktansvärt respektlöst att fuska till sig bidrag för fejkade åkommor både mot alla oss som arbetar och betalar en jävla massa skatt men framförallt mot de som verkligen lider av skador/sjukdomar som fibromyalgi, whiplash osv. Det måste vara jävligt knäckande att verkligen lida av en sån sak som blivit en "modegrej" bland medborgare med låg moral att fejka sjukskrivning med!

Nu vart det långt och jag är lite trött så grammatik och rättstavningsmaffian får ursäkta lite oegentligheter!
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Såg inte programmet, men har läst tråden och det är många intressanta åsikter.
Personligen är jag övertygad om att den s.k. "elallergin" är en psykosomatisk åkomma, precis som många andra påstådda allergier. Allergi är dessutom fel ord att använda, då det inte finns några allergener som kan tränga in och påverka receptorer... :mattias

Finns massvis med exempel på psykosomatiska allergier, där t.ex. försökspersoner med påstådd pollenallergi först började få besvär när de upptäckte blomman...som var en plastblomma...
Med det menar jag inte att ALLA allergier är enbart psykosomatiska, men väldigt många tror jag är mer eller mindre...

Underskatta inte hur mycket psyket kan påverka kroppen, det är mycket mer omfattande än de flesta tror.

Sen om magnetfälten som finns påverkar oss i någon större omfattning låter jag vara osagt...men såvida man inte befinner sig vid något extremt kraftigt fält tror jag inte det påverkar oss nämnvärt...
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
McFille skrev:
där t.ex. försökspersoner med påstådd pollenallergi först började få besvär när de upptäckte blomman...som var en plastblomma...

HAHAHAHAHAHAHAHA, tror jag dör :D

Har en kompis som faktiskt är allergisk på riktigt. Han tål INGENTING. Ska man hem till honom måste man ge hans mamma kläder så hon kan tvätta dem o sen byta om till dem för han tål inte tvättmedlet man själv använder :gnissla

När det blir vår ser han ut som en svälld tomat i huvet och han tar flera mediciner var dag.
Det tror jag inte han vill fejka....
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Elöverkänslighet är jag mycket skeptisk åt. Man hör folk som har problem med lampor och batterier, men jag har aldrig hört någon som har problem med ett åskväder.
Varenda cellmembran i kroppen har en laddning på ca -55mV i viloläge, denna förändras drastiskt vid impuls, hur fixar de det?
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Allergier som inte finns...

Det är intressant med allergier. Svårt att greppa för en annan som inte är allergisk eller överkänslig av något.
Men min kära fru utvecklade en allergi mot vissa metaller av någon anledning i samma veva hon födde vårt andra barn och sedan åkte på en giftig struma.

Efter några års medicinering var det dags för operation av körtlar å grejer för att fixa till struma-problemen, då hade vi skydd på alla metaller i hemmet. Krympslang på handtag och eltejp överallt.

Hon fick en allergisk reaktion som kallas nåt specifikt som inte jag känner till och är vetenskapligt kategoriserad, av de flesta metaller. Symptomen var klåda, utslag, andningsproblem, hjärtklappning, och med ett ganska snabbt utvecklingsförlopp.

Inför operationen förde hon ganska rejält liv till sjukvården om att hon inte tålde deras normala övervakningsredskap, som innehåller silver, och undrade hur de skulle lösa detta. Ingen lyssnade, för den typen av allergi "existerar inte".
Ett par timmar före operation lyckades hon övertyga narkosläkaren om att prova en elektrod på henne. Så han satte en elektrod på bröstet och gick därifrån. Efter 1 minut började det klia runt elektroden och sedan över hela kroppen. efter 10 minuter var hon helt rödflammig på överkroppen och fick tungt att andas och hjärtklappning. Efter en kvart när läkaren återkom var hon på på väg in i afylaktisk chock (eller vad det heter).
Läkaren pumpade frun full med cortison och ställde in operationen,

Vid efterföljande utredning gjordes ett pricktest på ryggen med olika metaller varefter de skickade hem frun, trots hennes protester. 3 timmar senare körde jag in henne till akuten, riktigt dålig, och hon blev då inlagd i 3 veckor för övervakad utredning.

De konstaterade att hon egentligen inte tål någon metall förutom Platina, Palladium och Titan. Mest beroende på att övriga metaller inte är fria från föroreningar. Värst var silver, kvicksilver och kobolt.

Kobolt används bland annat i blå textilfärger, så ni kan förstå problemen..

Trots att hennes känslighet kunde konstateras av läkare kunde de inte skriva något intyg om detta, så hon tex kunde få hjälp med att byta ut amalgam i tänder osv. Det fanns ju inte sådan känslighet beskriven i normerna...

Efter struma-operation och rensning av tänder har problemen minskat, frun kan numera använda jeans igen. Hon testar regelbundet sina gamla smycken och kan ha dessa i ett par timmar.
Hon ryser fortfarande av aluminiumfolie:)

Så visst kan det finnas konstiga överkänsligheter

Själv är jag allergisk mot custom i allmänhet, HD i synnerhet...

//Linus
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag kräks när jag tar heroin som legat nära mobilen i samma ficka,nu har jag äntligen fått veta vad det är jag lider av tack vare denna tråd.ELALLERGIKER.

Thankyou sporthoj. :D
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Jag är även sko-allergiker!

Varje gång jag varit på krogen och vaknar med skorna på har jag en sanslös huvudvärk (!!)

//Linus
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Mavve skrev:
Det tror jag inte han vill fejka....

Jag menade inte att de fejkar, utan att de TROR så pass mycket att de verkligen är allergiska, så de blir det också...alltså en psykosomatisk sjukdom...

Jobbigt att vara allergisk mot tvättmedel! :död
Har också en kompis som är allergisk mot det mesta, damm, katter, hundar, pollen, kiwi...ja, listan kan göras lång...
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
McFille skrev:
Jag menade inte att de fejkar, utan att de TROR så pass mycket att de verkligen är allergiska, så de blir det också...alltså en psykosomatisk sjukdom...

Det stämmer bra det där.
I skolan har vi analyserat massor av liknande exempel och även gjort en del egna. Det är helt sjukt vad man kan påverka folk psykiskt för att erhålla fysiska reaktioner.

Men bara för att en sjukdom har psykiska orsaker så är det ju ändå en allvarlig sjukdom trots allt. Det ska man inte glömma bort. Man mår lika dåligt om man tror man mår dålig som om orsaken går att bevisa rent fysiskt.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
ktmjacke skrev:
Jag kräks när jag tar heroin som legat nära mobilen i samma ficka,nu har jag äntligen fått veta vad det är jag lider av tack vare denna tråd.ELALLERGIKER.

Thankyou sporthoj. :D

:rofl :rofl :rofl
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
K-Micke skrev:
För några år sen jobbade jag ihop med en kille från Ryssland. När vi berättade att många svenskar är sjukskrivna för "utbrändhet" och "musarm" så gapskrattade han åt oss. :näsblod
bästa inlägget än sålänge.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
MostWanted skrev:
bästa inlägget än sålänge.

Passa på att hacka som satan på elöverkänslighet nu...
Det lär ju inte finnas någon som är elöverkänslig som läser det här iaf... :tummenupp
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
En av min ellärares dotter har ganska stark elallergi. Fick bygga om huset med avskärmningar för alla ledningar med mera, för att hon inte kunde vara i huset utan att må skitkasst.

Så jag tror på det ja...
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Elallergi vet jag inte om jag tror på, men andra allergier, typ som pollen mm har blivit mycket vanligare på senare år, så bland dom tror jag att iaf mer än hälften bara tror dom är allergiska. Säg för 100 år sen, då tror jag inte många ens hade hört talas om allergi, varför skulle vi ha lättare att bli allergiska mot saker nu än vad man hade förut?
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
KalleNorton skrev:
Elallergi vet jag inte om jag tror på, men andra allergier, typ som pollen mm har blivit mycket vanligare på senare år, så bland dom tror jag att iaf mer än hälften bara tror dom är allergiska. Säg för 100 år sen, då tror jag inte många ens hade hört talas om allergi, varför skulle vi ha lättare att bli allergiska mot saker nu än vad man hade förut?


Forskningen är ganska intensiv där och man tror att miljöfaktorer/livsstil har väldigt stor betydelse när det gäller att förklara ökningen av astma/allergi.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top