Hahahah vilken timeing

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
URRninja skrev:
Det finns ingen rasism mot norrmän på samma sätt som förtryck mot färgade över hela världen och genom historien.
Sverige har väl ändå förtryckt norgie endel igenom historien, ändå är det ok att vi hånar dem :va

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
kajlyl skrev:
Sverige har väl ändå förtryckt norgie endel igenom historien, ändå är det ok att vi hånar dem :va

Nej, vi ska vara snälla mot norrmännen. Men norgehistorier är inte ett uttryck för rasism i alla fall.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
HanneZ skrev:
mjo visst, man får inte va för känslig heller! Men vad har "leva livet" me detta o göra?

jo att man ska inte hänga upp sig på såna saker utan istället för o iritera sig på de leva livet.. dvs inte deppa för någon sagt något aller så.. hmm bra svar?

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Man kan väl se det som att två minnesdagar vore bättre än bara en!!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
URRninja skrev:
Jaså, jag trodde du menade att det var onödigt att reagera i den här tråden för att det händer andra saker idag..

Givetvis inte.

URRninja skrev:
Fast jag håller inte helt med dig. Det är ruggigt viktigt att ha stenhård fokus på förintelsen (självklart inte på bekostnad av att uppmärksamma folkmord idag, men så tror jag inte att det är). Så fort man släpper taget lite finns risken att historierevisionisterna får fotfäste.

Du har helt rätt i att det är viktigt att inte någon "petar i historieböckerna"
Men Jag får känslan av att det inte sker så mycket åt vad som händer i världen. Det känns som om FN inte har ordentligt mandat att fördömma Förintelsen om de inte tar sitt ansvar nu. Förstår du vad Jag försöker säga, minnes engagemangen får inte ske på bekostnad av insatser i nutidens krishärjade länder/områden.

HanneZ

Guest
AleX skrev:
jo att man ska inte hänga upp sig på såna saker utan istället för o iritera sig på de leva livet.. dvs inte deppa för någon sagt något aller så.. hmm bra svar?
Tror ingen hänger upp sig o deppar över detta direkt, snarare folk med för mycket tid över på söndagar :D

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
-Lowrider- skrev:
På tal om förintelsen så var det en mindre begåvad kille som sa något som han själv tyckte var roligt,men ingen annan.Det var på en fest,några tjejer satt och diskuterade ganska länge om förintelsen, och att hennes mormor och morfar hade dött i ett koncentrationsläger. Killen tyckte väl att detta var tråkigt att lyssna på och ville komma in i diskussionen. Då sa han, -Jo min farfar dog också i ett koncentrationsläger.
Jasså sa tjejerna,,och tyckte synd om honom. Då kläcker han ur sig,,ja han trillade ner ifrån ett av vakttornen en kväll. :huvet Snacka om att det blev tyst på den festen efter den kommentaren.

Hahaha... snacka om timeing på den kommentaren... :lol

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Teo skrev:
Du har helt rätt i att det är viktigt att inte någon "petar i historieböckerna"
Men Jag får känslan av att det inte sker så mycket åt vad som händer i världen. Det känns som om FN inte har ordentligt mandat att fördömma Förintelsen om de inte tar sitt ansvar nu. Förstår du vad Jag försöker säga, minnes engagemangen får inte ske på bekostnad av insatser i nutidens krishärjade länder/områden.

Jag förstår vad du säger och håller med dig. (Fast jag är inte helt säker på att de två sakerna hänger ihop så mycket).

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
URRninja
Svar

En del vad?
En del män i skor.

Nej, de kommer nog att allmänt kallas chokladbollar om ett par generationer.
för att? kanske för att man blir utpeckad som rasist? kanske? :va

Det finns ingen rasism mot norrmän på samma sätt som förtryck mot färgade över hela världen och genom historien.

som om norrmännen blir förtryckta så får man inte skämta om dem?..

Nej, det är man inte. Men det är bättre om affärer kallar dem chokladbollar.
Bättre för att?

Nej, inte alls. Vem har sagt det?
Sök på forumet så kommer du hitta.. tror du får träff på "flygplan" (som är ett skämt)

Det beror på vad skämtet handlar om. Såklart.
Jo iförsig men samtidigt så är ett skämt ett skämt och ska tas som just ett "skämt"

För övrigt undrar jag vad allt detta snack om rasism och negerbollar har med ämnet att göra
Jag tycker det är samma saker som det handlar om?

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
AleX skrev:
URRninja
Svar

En del vad?
En del män i skor.

Nej, de komer nog att allmänt kallas chokladbollar om ett par generationer.
för att? kanske för att man blir utpeckad som rasist? kanske? :va

som om norrmännen blir förtryckta så får man inte skämta om dem?..

Nej, det är man inte. Men det är bättre om affärer kallar dem chokladbollar.
Bättre för att?

Nej, inte alls. Vem har sagt det?
Sök på forumet så kommer du hitta.. tror du får träff på "flygplan" (som är ett skämt)

Det beror på vad skämtet handlar om. Såklart.
Jo iförsig men samtidigt så är ett skämt ett skämt och ska tas som just ett "skämt"

För övrigt undrar jag vad allt detta snack om rasism och negerbollar har med ämnet att göra
Jag tycker det är samma saker som det handlar om?

Det vore väldigt jobbigt att få ordning bland dina färger och din text blandad med min, så jag struntar i det..

*Jag tror att ordet "neger" kommer att användas mindre då det är ett negativt laddat ord. Enkelt.
*Om norrmännen skulle förtryckas på samma sätt som färgade blivit förtryckta så skulle det inte alls vara okej med norgehistorier. Enkelt.
*Det är bättre om affärerna kallar dom chokladbollar för att "neger" är ett negativt laddat ord. Enkelt.
*Sen får man naturligtvis inte skämta om vad som helst, även om det är menat som ett skämt. Också enkelt.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
URRninja skrev:
Det vore väldigt jobbigt att få ordning bland dina färger och din text blandad med min, så jag struntar i det..

*Jag tror att ordet "neger" kommer att användas mindre då det är ett negativt laddat ord. Enkelt.
*Om norrmännen skulle förtryckas på samma sätt som färgade blivit förtryckta så skulle det inte alls vara okej med norgehistorier. Enkelt.
*Det är bättre om affärerna kallar dom chokladbollar för att "neger" är ett negativt laddat ord. Enkelt.
*Sen får man naturligtvis inte skämta om vad som helst, även om det är menat som ett skämt. Också enkelt.

de va ju inte så svårt.. :rofl

ha de så bra

Henken

Guest
Ingenting som möjliggjorde Förintelsen har ändrats utan förusättningarna för ännu en tragedi lever kvar. Iaf om man som Zymmunt Bauman ser Förintelsen som en mörk sida av moderniten.

Lästips: Zygmunt Bauman - Auschwitz och det moderna samhället

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Det var fan vilken stor grej det blev av detta... kanske inte min mening..
tyckte det mest var en mindre lyckad notering på kalendern, dock så var det rätt komiskt.

Peace

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Det va inte så "komiskt" snarare väldigt väldigt klantigt. Nästan så klantigt att man tror att det var med mening.

Telefonräkning

Olyckligt världsmedveten
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha Fazer 600-02
Henken skrev:
Ingenting som möjliggjorde Förintelsen har ändrats utan förusättningarna för ännu en tragedi lever kvar. Iaf om man som Zymmunt Bauman ser Förintelsen som en mörk sida av moderniten.

Lästips: Zygmunt Bauman - Auschwitz och det moderna samhället

Och du har precis läst fjärde momentet av freds- och konfliktstudier A vid Umeå Universitet? :D

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...