Hajfena - Var köper man det?

sandstream

Guest
Vart köper jag en bra och billig hajfena, den där som ska sitta under svingen framför bakdrevet?
(Hittade en i kolfiber från ValterMoto men drygt 1000:- känns lite svettigt)

Har bara ett dräneringshål på svingen, ska man borra ett nytt med gängor eller hur brukar ni göra?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Vart köper jag en bra och billig hajfena, den där som ska sitta under svingen framför bakdrevet?

Har bara ett dräneringshål på svingen, ska man borra ett nytt med gängor eller hur brukar ni göra?

Gör en själv.
En liten stump aluminiumplåt finner du på många olika ställen.
Såga, borra, fila och polera.
Gratis!
Klart!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Jag har en som man fäster i fästet för bobbinen. Det är en kolfibersak och jag tror faktiskt det är ValterMoto. Bekvämt.

sandstream

Guest
Jag har en som man fäster i fästet för bobbinen. Det är en kolfibersak och jag tror faktiskt det är ValterMoto. Bekvämt.
Låter onekligen som en smart lösning. Ska kollas upp!

Ser prisvärt ut!

Här fanns det en i kolfiber för 300:- :)
http://www.redracingparts.com/engli...ries/carbonfibrefiber/suzuki/GSXR10002005.php

Last edited:

Dr.Bike

Guest

Jag kan göra en åt dig.
Antingen skaffar du material, eller så fixar jag en bit. KOlla bara upp om den måste ha en viss tjocklek, så kirrar vi det!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...Har bara ett dräneringshål på svingen, ska man borra ett nytt med gängor eller hur brukar ni göra?

Montera kan du göra på flera sätt.
Köper du ingen modell som man monterar i fästet för bobbinen (som jag hade på gamla ZX-10'an) så får du borra i svingen. Antingen så borrar du och popnitar dit fenan (så hade jag på R1'an), eller så borrar du hål och nitar i "nitmuttrar" och skruvar dit fenan....

Last edited:

sandstream

Guest
Jag kan göra en åt dig.
Antingen skaffar du material, eller så fixar jag en bit. KOlla bara upp om den måste ha en viss tjocklek, så kirrar vi det!
Det var snällt :)
Kan tänka mig att någon metall (aluminium?) med en tjocklek på 4-5 mm borde räcka, eller vad tror du?
Montera kan du göra på flera sätt.
Köper du ingen modell som man monterar i fästet för bobbinen (som jag hade på gamla ZX-10'an) så får du borra i svingen. Antingen så borrar du och popnitar dit fenan (så hade jag på R1'an), eller så borrar du hål och nitar i "nitmuttrar" och skruvar dit fenan....
Tackar :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Åh vad jag uppskattar att min Factory har hajfena i kolfiber original! Det ni! Den har t.o.m. bobbins original. Reklam reklam :D

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
"Borra i svingen".:gnissla ........tänk om direkt. Det kan vara det bästa sättet att skrota den på. Köp en som sitter i befintliga hål.........:fakta

Åh vad jag uppskattar att min Factory har hajfena i kolfiber original!

Är det nytt för -07..:va .....det har inte jag på min -05'a..:näsblod

/J

Last edited:

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
En liten n00b fråga men förstår verkligen inte... vad gör hajfenan för nytta?

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Om man inte vill borra sin sving men har en hajfena som kräver det, kan man då göra ett eget fäste för bobbiner som man sedan fäster själva fenan i? Någon som vet om reglementet säger NEJ till detta?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2757058 Om man inte vill borra sin sving men har en hajfena som kräver det, kan man då göra ett eget fäste för bobbiner som man sedan fäster själva fenan i? Någon som vet om reglementet säger NEJ till detta?
du kan nog även ta och bunta fast den med alu/stålskenor.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
"Borra i svingen".:gnissla ........tänk om direkt. Det kan vara det bästa sättet att skrota den på. Köp en som sitter i befintliga hål.........:fakta

Är det nytt för -07..:va .....det har inte jag på min -05'a..:näsblod

/J

Sådär spontant utan att räkna på det så borde man kunna borra bra många och ganska saftiga hål i svingen utan att vara nära nått brott på den.
Det e ju inte precis så svingen på en standardhoj e speciellt optimerad. Det e hängslen och livrem som gäller när dom dimensionerar dem.

/Konstruktören

Om man inte vill borra sin sving men har en hajfena som kräver det, kan man då göra ett eget fäste för bobbiner som man sedan fäster själva fenan i? Någon som vet om reglementet säger NEJ till detta?

Det går att limma. Om du gör på rätt sätt dvs. Kolla upp vad du har för material och leta sedan ett lim. Ett riktigt lim (inget du köper på Statoil).

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...