Hajfena - Var köper man det?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Sådär spontant utan att räkna på det så borde man kunna borra bra många och ganska saftiga hål i svingen utan att vara nära nått brott på den.
Det e ju inte precis så svingen på en standardhoj e speciellt optimerad. Det e hängslen och livrem som gäller när dom dimensionerar dem.

Ett enda hål i svingen på Aprilian gjorde att den blev utbytt på garantin. Just svingen på Aprilian är en bikake-konstruktion och den bygger på att alla tunna väggar har 100% kontakt med varandra. Kanske är inte svingarna på gixxers och r1'or och liknande lika avancerade som en Aprilia........hmm.....kanske därför det sitter en hajfena standard på en Aprilia...:D

Borra på ni i era svingar.....blir nog bra.

/J

Dr.Bike

Guest
Det var snällt :)
Kan tänka mig att någon metall (aluminium?) med en tjocklek på 4-5 mm borde räcka, eller vad tror du?
Tackar :tummenupp

Jo det tror jag oxå.
Så klipp till en modell i kartongpapp så ska jag greja till en åt dig.
Glöm inte infästningen bara!
(lämpligast är nog att vika den och skruva den i undersidan av svingen, så blir det inga fula skruvhål synliga när du sedan ska kränga hojen som söndagskörd tjejhoj om nåt år! :D

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ett enda hål i svingen på Aprilian gjorde att den blev utbytt på garantin. Just svingen på Aprilian är en bikake-konstruktion och den bygger på att alla tunna väggar har 100% kontakt med varandra. Kanske är inte svingarna på gixxers och r1'or och liknande lika avancerade som en Aprilia........hmm.....kanske därför det sitter en hajfena standard på en Aprilia...:D

Borra på ni i era svingar.....blir nog bra.

/J

Att den blir utbytt är mer pappersexercis än att det inte håller. Jag tolkar din bicake som ett finare namn på ett fackverk. Borrar man på fel ställe i den så kan det påverka lite mer. Men som jag sa innan. Dom "säjfar" rätt rejält när dom tillverkar sånt. Så du kan gott och väl borra i din aprillia med om du vill.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jo det tror jag oxå.
Så klipp till en modell i kartongpapp så ska jag greja till en åt dig.
Glöm inte infästningen bara!
(lämpligast är nog att vika den och skruva den i undersidan av svingen, så blir det inga fula skruvhål synliga när du sedan ska kränga hojen som söndagskörd tjejhoj om nåt år! :D
Näh, om du ändå skall klippa och bocka och hålla på, gör den då så att man fäster den i bobbinhålen. Det blir ju bara en bockning extra, typ. Det är en klockren konstruktion :tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Alienmoto.se har

sen sätter du den med Buntband är godkännt och den får lite mer svikt och går inte av vid vurpa lika lätt men skyddar ändå :)

Dr.Bike

Guest
Näh, om du ändå skall klippa och bocka och hålla på, gör den då så att man fäster den i bobbinhålen. Det blir ju bara en bockning extra, typ. Det är en klockren konstruktion :tummenupp

Jada jada! :D

Självfallet kommer vi välja existerande hål - om sådana finns! :jäs

Och så en sak till alla: Det stavas inte bobbiner. Det heter bobiner.
(kommer av att de liknar de små lindade spolarna med midja på)
En grej från elektroniken alltså. Eller trådrulle kort och gott.

Last edited:

sandstream

Guest
"Borra i svingen".:gnissla ........tänk om direkt. Det kan vara det bästa sättet att skrota den på. Köp en som sitter i befintliga hål.........:fakta
De flesta av oss kör japanska kvalitetshojar, inga jävla rörramsbyggen från Italien, och de tål att borras i :arsele ;)

@Dr.Bike: Om det finns så billiga i kolfiber som runt 300:- så blir det nog billigast med tanke på resor osv (för att inte tala om det enorma jobb jag måste lägga ner på att göra en mall :D ). Stort tack ändå för erbjudandet :Bugar

Måste jag tjöta? På RoLLERs Däck! :fatta!
Man köper ALLT på RoLLERs Däck, hur svårt kan det va? :mad:
Det är skitsvårt eftersom du inte har med någon hajfena på din sajt :mad:

Last edited:

Fist Woman

Guest
Med risk för att avslöja hur lite jag egentligen vet om motorcyklar...

Vad är en "hajfena"?

Kan ingen lägga upp en bild?

Dr.Bike

Guest
Med risk för att avslöja hur lite jag egentligen vet om motorcyklar...

Vad är en "hajfena"?

Kan ingen lägga upp en bild?

Hajfena: [hajjfeeena] En fenliknande utstickande platt pryl som kan finnas lite varstans.
1. i herrkalsong efter 14 dar i busken
2. som pubertal hjälmprydnad (a´la centurion) men numer på hojåkare
3. under svingen framför bakdrevet som skydd för att inte foten ska malas om utifall
4. på hajrygg

Du är f.ö skyldig mig FW!

De flesta av oss kör japanska kvalitetshojar, inga jävla rörramsbyggen från Italien, och de tål att borras i :arsele ;)

@Dr.Bike: Om det finns så billiga i kolfiber som runt 300:- så blir det nog billigast med tanke på resor osv (för att inte tala om det enorma jobb jag måste lägga ner på att göra en mall :D ). Stort tack ändå för erbjudandet :Bugar

Det är skitsvårt eftersom du inte har med någon hajfena på din sajt :mad:

Ja, bensin hitut kosta väl en tia, som du som företagare sedan drar av... ;)

Last edited:

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
PM:a mig din adress, så skickar jag en i 2mm aluminium....
Kalla det för sponsring...:D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bocka lite alu så är saken fixad:)

Bifogat

• DSCN2407.JPG
    DSCN2407.JPG
    64.1 KB · Visningar: 153

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Hum..
Någon som sade sig vara duktig i mekanik sa till mig någongång att materialet kund bli starkare om man borrade i det och satte i en skruv. Förklarade det som att spänningarna togs upp av skruven på någotvis..

Någon av er teknikgudar ;) kanske vill förklara/förkasta detta påstående! :)

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Hum..
Någon som sade sig vara duktig i mekanik sa till mig någongång att materialet kund bli starkare om man borrade i det och satte i en skruv. Förklarade det som att spänningarna togs upp av skruven på någotvis..

Någon av er teknikgudar ;) kanske vill förklara/förkasta detta påstående! :)

stämmer...om man sätter i en skrus som är styvare än det materialet man borrar i. Dock kan det u endast ta upp tryckspänningar. Men det finns en anledning till att man inte gör så. Det e inte till någon nytta.

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Ursäkta frågan...men vem vill borra i svingen om man inte behöver det då? I så fall är det väl nästan att föredra att svetsa eller fästa den med en bockad plåtbit eller liknande...Men vad vet jag?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ursäkta frågan...men vem vill borra i svingen om man inte behöver det då? I så fall är det väl nästan att föredra att svetsa eller fästa den med en bockad plåtbit eller liknande...Men vad vet jag?

Det är inte så vanligt att folk kan svetsa på ett riktigt sätt. Lämnar du in det till en verkstad som kan svetsa så gör dom också fel hälften av gångerna. Svetsar kan också sänka hållfastheten......se bilderna postade ovan :).

Limma är att föredra om man bara ska ha dit en liten plastbit.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ooopsie Daisy vad folk var stingsliga. Tyckte inläggen blev totalt irrelevanta för trådens ämne och då åker en del med som är svar på OT och penismätningen om vad som är bäst mellan ditten och datten. Kanske är pajasaktigt men håll er till ämnet så blir alla glada.

sandstream

Guest
Någon som har en bild på en hajfena likt den som Bingo nämner, dvs en som sitter monterad i hålet för bobinen?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Någon som har en bild på en hajfena likt den som Bingo nämner, dvs en som sitter monterad i hålet för bobinen?

Jag hade en sån på Ninjan. I bakkant satt den med bobinen och i framkant var det bara ett buntband, inga hål i svingen behövde göras. Har nog ingen bild eller leverantör tyvärr. Kolla med G:sson på Br Hörberg om du vill veta.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning